Ga naar inhoud


Auto banden Vraag


The postman

Aanbevolen berichten

Ik heb een volvo station v40 met standaard wiel banden maat 195/55/R15 H.. Ik wil 4 nieuwe banden kopen en het valt mij op dat de maat 195/65/R15 H 30,- euro goedkoper per stuk zijn,Is het veilig om voor de 65 te gaan ? Wie weet het ? alvast bedankt .

 

Ps de new look sat4all ziet er keurig uit !

DM 7025,SKY Box,Visiosat Astra 1/2/HB en helaas een 110cm Visiosat met actuater in de schuur : :-(

Link naar reactie
Delen op andere sites


195 is de breedte, midelste maat is de hoogte (55 of 65), 15 is velgmaat in inc, de letter erachter is de maximum snelheid, H is maximaal 210 kmp/u.

Daarbij is de bandendruk ook belangrijk en idd de kilometer aanduiding zal iets anders zijn als de werkelijkheid, dus ook aan te raden dan ook het reservewiel te doen als daar geen fabrieks thuisbrenger omheenzit, let tevens op of er ook n pijl op de band staat , dat is de draairichting, zit die verkeerd dan is het minder rijgenot , herrie en verkeerde wegligging.

sucses.

groet Schapi

aangepast door schapi

8000hd, 800se hd pvr,800hd pvr,7020se,7000s 2 * philips plus n pccard. 1 triax met duolnb.2 flatscreens

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het niet doen.

Je buiten diameter word groter met bijna 4 cm ( google maar ff op banden maat bereken)

Ik weet niet hoe dit voor je Volvo geld.

Maar ik ken auto's waarbij met een grotere maat banden dit problemen op levert bij het sturen.

Dat de band dus ergens tegen aanloopt met het sturen.

 

Een beetje banden handelaar zal die keus waarschijnlijk ook wle afraden.

Gewoon de orginele maat aanhouden.

Wil je een andere breedte.

Dan ff in het boekje kijken welke hoogte daarbij hoort.

aangepast door Alventali

Groetjes Alv

Visiosat bi sat met 4 LNB's & een kabel aansluiting
VU+ Duo met 2* DVB-S2, en een Vu+ Duo2 met 2* DVB-C

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het instructieboekje van je auto, maar vaak ook aan de binnenkant van je tankklepje staan de bandenmaten die je voor jouw auto MAG gebruiken. Als je toch andere maten gaat gebruiken kan je ook APK problemen krijgen...

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het zeker niet doen.

De bandenmaat bepaalt voor een heel groot deel de rijeigenschappen van je auto, zoals acceleratie, topsnelheid en wegligging. Bij Volvo hebben een heleboel geleerden uit zitten rekenen welke maat voor jouw auto de juiste is voor bovenstaande eigenschappen. Sterker nog, door te veranderen van bandenmaat veranderen ook de krachten op aandrijfassen, koppeling, versnellingsbak enzo... Zoals al eerder opgemerkt zal je km teller ook af gaan wijken.

 

Ok, is misschien allemaal wat theoretisch en je auto zal er heus niet kapot aan gaan, maar als je over die 120 euro heen kunt komen zou ik dat doen....

VU+ Solo2,

VTI

Visiosat BIG Bisat met Alps op 28,2E; 23,5E; 19,2E; 13E; 5E; 1W; 5W; 15W

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt voor jullie input ,,, en Quattro ,you hit the nail on the head ...wat is 120 euro als je veilig wil rijden ?

 

Ik zou het zeker niet doen.

De bandenmaat bepaalt voor een heel groot deel de rijeigenschappen van je auto, zoals acceleratie, topsnelheid en wegligging. Bij Volvo hebben een heleboel geleerden uit zitten rekenen welke maat voor jouw auto de juiste is voor bovenstaande eigenschappen. Sterker nog, door te veranderen van bandenmaat veranderen ook de krachten op aandrijfassen, koppeling, versnellingsbak enzo... Zoals al eerder opgemerkt zal je km teller ook af gaan wijken.

 

Ok, is misschien allemaal wat theoretisch en je auto zal er heus niet kapot aan gaan, maar als je over die 120 euro heen kunt komen zou ik dat doen....

DM 7025,SKY Box,Visiosat Astra 1/2/HB en helaas een 110cm Visiosat met actuater in de schuur : :-(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van een 55 serie naar 65 serie zal ook nog is minder goed staan hij is iets hoger.

Verder zijn er zat mogelijkheden om wat goedkopers te vinden als je niet op een merk focust.

Ikzelf koop nooit nieuwe banden altijd net ingereden banden van mensen die wat anders wilden.

Ben wel bevriend met een bandenman.

"You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is maar wat je mooi vindt.

Hoger op de wielen vind ik juist makkelijker en stoerder staan dan zo'n buikschuiver en met een grotere wielmaat worden de wielkasten beter gevuld wat ik juist wel weer mooier vindt en meestal is die ruimte er wel.

 

En ja die teller afwijking???

Wie heeft er dan een teller in de auto die wel klopt? niemand toch?

Daarnaast heeft toch bijna iedereen een navigatiesysteem die wel de werkelijke snelheid aangeeft?

 

En nieuwe banden hebben vaak een profiel van rond de 10mm, bij 1,5mm zijn ze versleten, daar zit dus dus ook een verschil van 8,5mm in en dus ook bijna net zoveel als het verschil tussen een 55 of een 65 band.

 

Daarnaast rijdt een dikkere band juist comfortabeler dan zo'n dunne platte bonk en stoot band simpelweg omdat zo'n band zelf al meer verschillen in het wegdek op kan vangen terwijl bij een dunne band de schokbrekers vrijwel al het werk moeten doen.

 

En waarom zou een dunne band veiliger zijn dan een dikke band? Ik rij altijd met 65 banden, zowel op mijn Scenic al op mijn Avensis, op de bedrijfsauto's hadden we vroeger zelfs 75 en 85 banden en volgens mij hebben dat nog steeds veel bestelauto's.

Zouden die banden dan minder veilig zijn? Als je met 100 door een haakse bocht wilt, ja dan kan ik er in komen maar bij normaal gebruik? Ik geloof er niets van dat een dunne band dan veiliger zou zijn.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...