Ga naar inhoud


Dieselpest is dit bekend?


Jan Ambers

Aanbevolen berichten

M'n zoon heeft als hobbyboer een traktor, waar ie nu en dan eens mee rijdt om molshopen weg te krijgen, vetstrooien en te maaien en hout te klieven...

Dus eigenlijk weinig werk voor da ding maar zonder kan ie niet omdat de te onderhouden opp te groot is...

 

Geregeld stelt ie vast dat z'n filter in de brandstoftank(diesel) verstopt zit...

Er zit zo een witte brei rond dat filtertje.

Even aan de dieselpomp de plastik darm losgemaakt en eens goed blazen, borrelt wat in de tank, maar er komt nu weer diesel naar de pomp...

 

Hij was van plan de tank uit te bouwen en te wassen binnenin.

Maar volgens wat ik op een ander forum las zou dat niet helpen, eens besmet altijd miserie! (dieselbacterie)

Is er iemand mee vertouwd met een goede verwijderingsremedie?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Je kan additieven kopen om dit verschijnsel tegen te gaan. (niet goedkoop!)Zou te koop moeten wezen bij een de tractor dealer, of vraag anders eens bij watersport winkels. (Zat scheepsmotoren zijn diesels die ook met dit verschijnsel te maken hebben...)

Maar je kan het beste de tank eerst volledig leegmaken, de diesel lijnen naar en van de pomp eens goed doorspoelen (met schone diesel!) voordat je de tank weer opvult.

Hier op mijn werk gebeurt het ook wel eens dat het vol zit met de bacterie, maar dat heeft meestal te maken met een te laag verbruik en/of niet genoeg circulatie...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die witte brij is volgens mij geen Dieselpest maar polymeren (plastic) welke ontstaat als Diesel of benziene lang in een tank zitten.

Ik heb het dan wel over jaren, niet over maanden.

Op den duur krijg je een soort witte draden die alles verstoppen. Bij Diesel het brandstoffijnfilter en als je echt pech hebt de inspuitpomp en injectoren en bij benziene de carburateur.

 

Volgens mij is het reinigen van de tank en vervanging van alle filters de enige remedie. Na het reinigen de motor laten lopen met nieuwe Diesel en de retourleiding los in een can om de boel in de pomp schoon te spoelen. Daarna weer schone verse Diesel in de tank en de motor (met aangesloten retourleiding) onder belasting laten lopen en hopen dat de injectoren niet verstopt zitten of zijn gaan lekken. Dat laatste ontdek je snel genoeg, geen vermogen en / of overmatige zwarte rook en je weet dat de witte prut ook je injectors heeft bereikt.

 

Ik weet dat er een goedje is om de injectoren te reinigen als dit is gebeurd, meestal is dit succesvol maar welk goedje weet ik niet. Je zou het een Dieselmonteur moeten vragen.

 

Succes,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is de bekende bacterie werking in de diesel brandstof. Er zijn twee soorten. Een slijmachtige vorm en een zwarte vorm die meestal onder in de tank op de grenslaag van brandstof en water voorkomt. En bovendien een zuur afscheidt waardoor een metalen tank kan worden aangetast.

 

Voor de groei van de bacterie is eerst een besmetting nodig en daarna gedijt de bacterie in combinatie met water in de tank.

 

Beide bacterie soorten verstoppen filters en leidingen.

 

Voorkomen kan, door een biocide aan de brandstof toe te voegen. En vooral de brandstof zo goed mogelijk in de tank(s) watervrij te houden. Regelmatig water aftappen aan de onderzijde van de tank.

 

En de tank altijd goed gevuld houden om het ontstaan van condenswater zo veel mogelijk te vermijden.

 

Als de besmetting aanwezig is, dan rest alleen het grondig schoonmaken van de tank en filters. En vervolgens met een zware dosis biocide en schone diesel om een nieuwe besmetting te bestrijden.

 

Laat je echter geen zogenaamd magneetfilter aansmeren, want die werkt volgens mij net zo min als een waterontharder.

 

Verder is het van belang te kijken waar je tankt. Pompstations langs een autoweg hebben een goede circulatie en ook olie maatschappijen voegen middelen toe om bacterie werking tegen te gaan.

 

Groet,

 

 

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iedere motorrijder kent het probleem. Condens in de tank. Daarom bij de winterstalling helemaal afvullen. Daarnaast voeg ik nog een middeltje toe aan de benzine.

 

Vliegtuigen hebben altijd op het laagste punt van de tank een aftap mogelijkheid. Iedere ochtend controleren op de aanwezigheid van water.

 

Voor diesels zullen de problemen vergelijkbaar zijn.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vlokken in de diesel kwam vroeger veel voor in de wintermaanden. Door de lage temperaturen treedt de paraffine uit de oplossing en vormt vlokken die de zaak verstoppen. De laatste tijd hoor je hier maar weinig meer over. Diesel is s'winters van een andere samenstelling dan s'zomers. Dat is overigens ook zo bij LPG brandstof.

 

De moderne diesel brandstof is wel gevoeliger voor vocht opname. Er wordt bovendien bio diesel bijgemengd. Bij het rijden op uitsluitend bio diesel zit er zelfs een verwarmings element in het brandstof filter.

 

Bij benzine heb je last van gomvorming als deze te lang stilstaat met als gevolg verstoppingen in het systeem. Het beste is om de benzine tank af te tappen en het systeem leeg te laten draaien.

 

Groet,

 

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste allemaal,

 

Hierbij een schrijven dat de dieselpest, diesel "alg" enigzins verklaart.

 

Mocht iemand verder nog vragen hebben, hoor ik het graag.

Ik heb dagelijks te maken met micro organismen in allerlei toepassingen van verf-lijm, kit tot en met de brandstof.

 

groet

 

Frank De keerzijde van de Groene Medaille nov 11.pdf

 

Een goede beschrijving van de problemen met de moderne brandstofsystemen.

 

Destijds was er ook nog een advies om in een bepaalde verhouding spiritus bij de diesel brandstof te voegen. Dit zou een gunstige werking hebben door water op te nemen. Hierover nog maar weinig meer vernomen.

 

Is hier nog wat over te zeggen ?

 

Groet,

 

 

Bram

aangepast door verkerkbr
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geef eens nen andere naam voor spiritus, of is dit zo verkrijgbaar als spiritus?

Ik dacht meteen aan azijn? Ik vermoed alcoholspiritus?

D'r is nu nog zo'n 6 à 10L in de tank en die zit weer met een compleet verstopte filter...

Filter wegnemen mag niet, want dan hebben we elders een probleem...

 

Wat is biocide, merknaam produkt?

 

Wat toevoegen van petroleum aangaat, hoeveel % toevoeging bereikt men resultaat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fenomeen is bekend vooral bij de KNRM,

 

Er zijn elke zomer zijn er heel veel zeiljachten waarvan de motor er mee stopt als ze 2 mijl op zee zitten.

Oorzaak oude diesel met veel bezinksel in de tank "KRNM roepen en binnen slepen".

Beste remedie is schone diesel tanken bij een auto pomp en niet langs de kant van het water waar een bovengrondse stalen tank staat.

In de watersportwinkels liggen schappen vol met allerlei toevoegingen waardoor algen niet kunnen groeien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...