Ga naar inhoud


How To Oscam/CCcam Installeren op Ubuntu/Debian


Gast biggie0344

Aanbevolen berichten

Gast biggie0344

Hallo alle,

 

graag deze topic even sticky maken omdat dit belangrijk is voor iedereen.

 

deze how to heb ik zelf zojuist geschreven dus het is neit iets wat kopieer en plak gedoe.. graag even respect voor mijn bezigheid:-)

 

 

na een clean installation van ubuntu of debian gaan we beginnen met het uitzetten van dhcp (dit doen we omdat we anders problemen gaan krijgen met poorten en ip's)

 

als je achter je ubuntu/debian pc zit type je ff

 

DIT IS ALLEEN VOOR DEBIAN...

 

apt-get install nano

 

ubuntu heeft standaart nano.

-----

daarna gaan we ervoor zorgen dat je , je linuxbak een statisch ip gaat geven..

 

type op je scherm

nano /etc/network/interfaces

 

en verander eth0 naar..

 

auto eth0

iface eth0 inet static

address 192.168.1.65

netmask 255.255.255.0

network 192.168.1.254

broadcast 192.168.1.255

gateway 192.168.1.254

 

LET OP: AUB gebruik niet dezelfde waardes als mij dit geld alleen voor mijn situatie

 

 

 

zodra je dit hebt gedaan druk je CTRL+X ( voor opslaan ) en daarna 2x keer enter zodat hij hem overschrijft over de oude interfaces bestand..

 

 

daarna doe type je ff

/etc/init.d/networking restart

 

 

zodat je netwerk even opnieuw start.

---

 

netwerk gedeelte is klaar. nu gaan we ssh installeren..

zodra je dit op je scherm van je linuxbak typt dan kan je voorttaan vanuit een andere computer bestanden uploaden downloaden of commando's doorvoeren naar je linuxbak zonder dat je een beeldscherm nodig hebt.

 

apt-get install openssh-server

 

zodra dit is geinstalleerd verwijder je de beeldscherm en ga je lekker op de bank zitten met een laptop in je hand :-) koffie/bier erbij en doorgaan..

 

----

 

nu je op de bank zit: download je even putty http://the.earth.li/...t/x86/putty.exe hier kan je putty downloaden.

download ook even winscp ( voor file transfer naar je linuxbak toe ):: http://winscp.net/eng/download.php

 

----

 

oke eigenlijk zijn we nu ready to go..

======

 

als eerst leggen we CCcam uit omdat dit tog echt vaker gebruikt word denk ik

 

Download het bestand cccam.rar die ik bijgevoegd heb..

hierin zitten 2 bestanden

 

cccam2-1-3 en cccam2-3-0

 

het ligt eraan welke versie jij wilt installeren.

CCcam2.1.3 of 2.3.0 keuze is aan jou (cccam2-1-3 is alleen handig om je kaart vanuit oscam lokaal te lijken)

dus als je weet welke je gaat installeren log je in op je server met WinSCP..

je gaat naar de directory

/usr/local/bin

hierin kopieer je je cccam2-1-3 of cccam2-3-0 en wijzig je de naam naar cccam (als je dit niet doet zal je mijn how to nie meer kunnen volgen) .. na het kopieren rechtermuisknop op de cccam file en daarna eigenschappen, nu heb je een andere scherm voor je bij rechten: heb ik een textbalk bij octaal: staan (nederlandse versie, ik weet me god niet wat er staat als je engels versie gebruikt mjah)

bij octaal: type je 755 en druk je op ok.

 

nu is je cccam versie erop. wat er nu gaat gebeuren is je gaat een config erop zetten..

 

je navigeert met winscp ( lekker simpel ) naar

/var/

daar maak je een nieuwe folder aan die noem je

etc

 

dus nu ben je in

/var/etc

 

weer bij ingevoegde bestanden heb ik een bestand geupload die heet cccamconfig.rar die pak je uit en kopieer je alles wat er in zit naar /var/etc

 

zodra je dat hebt gedaan ben je klaar.. met bestanden uploaden nu even cccam uitvoeren..

------

start Putty en verbind naar je server...

 

(altijd inloggen met root) voorkomt stress en moeillijkheden.

 

type bij putty

 

/usr/local/bin/cccam

zodra je dit hebt gedaan is CCcam running op je linuxbak.. wil je bewijs ga naar:: http://serverIP:16001 op je internet browser..

 

log in met root/password en tadaaa je hebt de cccaminfo voor je neus.. ( poort nummer 16001 en root/password,, geldt alleeen als je mijn config gebruikt.. bij iedereen kan het anders zijn )

 

oke wat gaan we nu doen uhmmmmm owjah je kaart moet natuurlijk wel gelezen worden anders hebben we er niets aan...

 

op meeste linuxbakken kan je op 2 manieren je kaart lezen. via een smargo of via een serial reader..

 

open CCcam.cfg ( die je zojuist in /var/etc/ had geplaatst )

 

er zijn tegenwoordig veel kaarten die in eenkeer werken.. in CCcam dus we hebben het volgende code nodig die moeten we plakken in onze CCcam.cfg

 

ik geef hier als voorbeeld Canal Digitaal kaart.

 

als je, je canal digitaal kaart in een serial reader (rs-232 poort phoenix reader) plak je deze code in je CCcam.cfg

 

PHOENIX READER PATH : /dev/ttyS0

 

 

en sla je het op.

 

echter deze phoenix readers gebruikt niet veel mensen meer ( werkt SUPER ) maar mensen gaan vaak over naar de Smargo smartreader + ( wat ook een goeie reader is )

 

als we een smargo smartreader gaan gebruiken om onze kaart te lezen in cccam dan plakken we het volgende in onze CCcam.cfg

 

SERIAL READER : /dev/ttyUSB0 smartreader+

 

dit betekent wel dat je aan cccam doorgeef dat de eerste usb poort die in gebruik is, is de smargo. ( heb je een muis of toetsenbord via usb aangeloten trek deze eruit voor het geval dat)

 

voor een 2de smargo of phoenix reader verander je de 0 in een 1 .. voor een 3de reader maak je die 1 een 2 enz.

 

 

als je kaart te langzaam is of je wilt de readsnel iets opvoeren dan kan je gaan gebruik maken van smartclock frequency..

smartclock frequency verhoogd de snelheid waarmee de kaart word gelezen..(deze is gelimiteerd met een phoenix(serial)reader omdat deze vaak een switch hebben wat je kan switchen tussen 3.57 of 6.00 mhz.)

als je een smargo gebruikt om je kaart te lezen heb je geen limieten, dit omdat smargo genoeg frequencies ondersteund.

 

voor 6mhz: plak je deze code onder je serial reader: code =

SMARTCARD CLOCK FREQUENCY: /dev/ttyUSB0 6000002

let wel op dat de reader (/dev/ttyUSB0) de goeie is anders clock je een andere kaart over :-)

 

---

Thats that nu even opnieuw starten:::

nu gaan we even naar Putty daar type je

 

killall cccam

 

 

met deze code sluit hij cccam af. en nu typen we

/usr/local/bin/cccam

zodat cccam weer opstart..

 

als je nu naar je cccam info gaat en je kijkt bij entitlements dan zal je zien dat er een kaart in gelezen is.

---

 

nu we weten dat cccam lekker aan het draaien is gaan we even instellen dat cccam automatisch opstart wanneer we de linuxbak opnieuw starten.

 

bij Putty typen we

 

nano /etc/rc.local

 

 

verwijder alles wat er in zit en plak dit daarin..

 

/usr/local/bin/cccam &

 
exit 0

 

 

daarna druk je op CTRL+X en daarna 2x enter

 

als we dit willen uittesten typen we even

reboot

en nu zullen we zien dat de linuxbak opnieuw start, als je alles goed hebt gedaan zal cccam opstarten.

cccam.rar

cccamconfig.rar

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast biggie0344

Nu CCcam uitgelegd is ga ik verder met het uitleggen van OSCAM.

 

---

 

download even oscam.rar die ik heb bijgevoegd.

 

ga naar met WinSCP naar

/usr/local/bin

en kopiieer het bestand oscam daarin.

 

weer even op rechtermuisknop drukken en bij octaal: type je 755..

 

---

 

Download nu oscamconfig.rar en ga naar

/usr/local/etc

heb je deze map niet maak die even aan.

 

kopieer alles erin.

 

----

 

Voer het volgende commando uit met PuttY.

 

/usr/local/bin/oscam

 

ga nu naar http://serverIP:8888 log in met root/pass

 

nu zal je een nieuwe scherm komen met bovenin in status configuration readers users enz

 

nu gaan we naar READERS en drukken we op SCAN USB

 

en je zult zoiets zien

 

readersg.pngoke

 

je ziet daar BUS en Device.. als je een smargo hebt meot je dat onthouden. je zult daar zoiets zien voor een smargo device..

 

Bus 001 Device 007: ID 0403:6001 Future Technology Devices International, Ltd FT232 USB-Serial (UART) IC

 

 

als je nu terug gaat naar readers zie je dat daar canalD druk op de potlood erachter en wijzig 001:007 naar jou bus:device

 

zodra je dat hebt gedaan scrol je naar beneden en druk je op SAVE enn je oscam is ook ingesteld. maar we starten hem even opnieuw op..

 

druk op shutdown helemaal bovenin en druk op restart

 

wacht eventjes en hoppppaaa je canal Digitaal kaart is nu te lezen in oscam

 

LET OP dit zijn de snelst ( getestte ) waardes voor Canaal Digitaal alleen met een smargo smartreader +

 

als je nu een N line gaat geven aan heb ik al 1 user aangemaakt..

 

zo zal je N line eruit zien..

 

N: serverip 1111 user pass 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14  

 

 

nu we klaar met oscam zijn

 

gaan we even regelen dat oscam automatisch start bij het opnieuw starten vann je linux bak..

 

 

voer het volgende commando uit in PuttY

 

nano /etc/rc.local

 

verwijder alles wat er in zit en zet dit daar neer..

 

 

/usr/local/[color="#000000"]bin[/color][color="#666600"]/oscam[/color] [color="#666600"]&[/color] [color="#666600"] [/color] [color="#000088"]exit[/color] [color="#006666"]0[/color]

 

CTRL+X en daarna 2x enter voor het opslaan ervan, als je nu reboot intypt zal je zien dat je linuxbak opnieuw start en oscam automatisch opstart.

 

 

 

als je oscam en cccam samen hebt geinstalleerd en je wilt ze beiden automatisch starten bij het rebooten dan voer je het volgende commando uit met PuttY

 

nano /etc/rc.local

 

Verwijder ALLES wat er in zit en type het volgende:

 

/usr/local/bin/cccam &

sleep 5
/usr/local/bin/oscam &

exit 0

 

 

 

 

Thats it

 

als er nog vragen zijn post ze hier en ik help je wel

 

ik ben dagelijks rond de genoeg uren achter de pc dus :-)

 

Fijne jaarwisseling..

 

 

 

Bye Bye

oscam.rar

oscamconfig.rar

aangepast door biggie0344
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Hartelijk dank voor de genomen moeite.

 

Als er 10 leden meer waren die net als jij de moeite zouden nemen op deze wijze hun kennis te delen, zou dat het forum een stuk interessanter maken.

 

100 Kudo's van mij ;)

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

een goede uitleg, bedankt ervoor.

 

heb je ook een script waarmee je automatisch oscam en/of cccam opnieuw kan starten wanneer deze onverwachts gestopt/gecrasht blijkt te zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast biggie0344

ik weet niet wanneer mensen, ik doe al 10 jjaar ong sharen eerst op newccamd cardserver daarna gbox daarna cccam nu oscam ..

 

ik heb nog nooit zo een script gebruikt alleen ik ken wel ff kijken om eentje te schrijven..

ik zal binnekort een shortcut script maken zodat je alleen maar oscam start/stop/restart kan schrijven en hij doet het ..

 

ik heb liever niet dat ik scripts download van andere 2 redenen: als het niet doet wat hij beloofd dan weetje het probleem niet, en als iemand iets vraagt sta je met een bek vol tanden...

 

 

Ik zal binne de kortste keren nog meer how-To's plaatsen;..

 

ik denk wel dat ik genoeg kennis heb om hier iedereen te helpen:-)

 

als er vragen zijn wat over cardsharing gaat moet je ff een pm sturen zodat ik je kan helpen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit soort how to,s zijn erg in trek bij de niet linux kenners. Zelf ben ik er ook ze een. Nu mijn vraag :Is dit ook bruikbaar voor puppy linux?Zoja dan ga ik hier eens mee aan de slag. Mijn thuis situatie is nu zo Micro client met puppy linux en CCcam als thuisserver. Hier wil ik graag Oscam ook op laten draaien. Welk soort oscam versie heb ik hiervoor nodig en hoe maak ik dan een start stop script.

Eigenlijk komt het er op neer heeft iemand een howto hoe je oscam op puppy linux kan installeren. Mijn dank zal groot zijn.

Channel master 180 cm draaibaar 31,5 west tot 76,5 oost met lnb revolver met Circ ku band lnb, 1 keer Ku band lnb, Inverto Ka Ku en  lnb voor 26 oost amateur band

T90 schotel  sat posities 42, 39, 28, 23,5, 19,2 16, 13, 9, 4,8 en 0,8. Unimesh 3,10 m met 2 keer C band lnb

Ontvangers Octagon sf8008, Extrend 9500, Edision Mio 4k, Zgemma H9 twin TBS 5927 USB

Alles tijdelijk buiten gebruik.i.v.m verhuizing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast biggie0344

ik heb ff googled en ik zie dat heel veel mensen problemen hebben met puppy linux...

waarom heb je er puppy linux op geinstalleerd..

 

waarom zet je er geen 8gb usb stick die je bootable maakt voor ubuntu server editie..

of debian;-)

 

als het bootable is kan je beetje leuk sharen over je huis.

meot geen probleem zijn..

 

je kan daar makkelijk cccam en oscam tegelijk op runnen...

 

ik heb een NSLU2 ergens boven in de kast, heb er cccam en newcs op draaien tegelijk wat ook geen ene probleem geeft, deze nslu2 heeft ook gediend als een server voor een andere forum,, met actief 50-100 man had hij niet last alleen boven de 100users gooide hij wel eens wat users eruit:-)

 

thanks

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...