Ga naar inhoud


De basis voor een eigen NAS bouwen met Debian en Proxmox


Michel

Aanbevolen berichten

  • Beheerder

Heb je nog ergens een oudere (of nieuwe ;) ) PC staan en eventueel een paar flinke schijven, bouw je zo een knappe NAS.

Ik heb al eens een voorzetje gegeven in een andere FAQ, maar deze gaat specifiek over Proxmox. 

Proxmox is een gratis en open source virtualisatie-pakket, waarmee je op dezelfde PC nog een (paar) Linux en/of windows besturingssystemen kunt installeren om bijvoorbeeld even lekker mee te hobbyen. De software heeft een heel erg gebruiksvriendelijke webinterface!

 

image.png

 

Dit alles draait het beste op een (quad core) Intel l5 of hoger met minimaal 16GB RAM en een SSD van minimaal 256GB.

 

Zelf werk ik al sinds 2011 met Proxmox (toen nog versie 2.0, inmiddels al versie 6.1.😎) en draai dit nu al zo'n 3 jaar MEGA STABIEL op een zelfbouw Intel I5 met 32GB RAM een 256GB SSD en een 5x2TB HDD ZFS storage pool. Op dat systeem draai ik dan 4 OS'en:

 

  1. Debian 10 met Home Assistant, UNifi Controller en Free Radius voor mijn wifi netwerk.
  2. Ubuntu 18.4 met diverse 'download' software (Radar, SABNZBD, Medusa, Transmission etc.)
  3. Kali Linux, voor 'hacking'
  4. Desktop (linux mint) met een extra USB Wifi adapter voor diverse Domotica testjes en configuratie, zoals o.a. dustcloud en tuya-convert)

    Op het non-virtuele Debian host OS draai ik dan ook nog Plex Media Server.

 

Dan beheer ik nog een tweede systeem en dat draait Debian 10 (buster) op een Intel I5 NUC met 16GB RAM en een 512GB M2 SSD.

Ook hierop draait een Debian 10 met Home Assistant en de UNifi controller.

:) Let's go! 💪 👊

 

1. Installeer Debian 10 (buster)

op je PC met een USB stick. gebruik daarvoor rufus en deze ISO.

 

2. Installeer zo veel mogelijk standaard

en onthoud goed het root en je user wachtwoord!
 

Kies aan het eind van de installatie alleen de volgende pakketten: (ssh server en standard system ultils)

 

image.png

 

3. verbind na installatie met putty 

of een andere console tool met de ssh console op het IP adres van je PC en poort 22 en de user en password gegevens die je tijdens installatie hebt ingevoerd.

 

Voor het gemak ga ik er vanuit dat je Michel heet ;)

 

4. installeer sudo:

 

wordt root:

su -

en voer het root wachtwoord in...

 

Update het systeem:

apt update && sudo apt -y upgrade

Installeer sudo:

apt-get install sudo

user aan sudo groep toevoegen:

usermod -a -G sudo michel

Controleren of de user in sudo groep zit:

su - michel

(password voor user)

groups

resultaat:
 

michel sudo (en meer....)

 

5. Een vast IP-adres toewijzen:

 

wordt root:

su -

en voer het root wachtwoord in...

 

wijzig:

nano /etc/network/interfaces

Wijzig de regel: 

iface enp0s3 inet dhcp

(enp0s3 is hier de interface naam, maar die kan en zal bij jou mogelijk anders zijn, ens18 bijvoorbeeld)

 

naar:

iface enp0s3 inet static

en plaats direct onder die regel:

    address 192.168.1.100
    netmask 255.255.255.0
    gateway 192.168.1.1

Waarbij in dit voorbeeld 192.168.1.100 het IP adres van de Debian PC is en 192.168.1.1 je router.

 

en sla dit op met CONTROL-X en kies Y (enter).

 

Het is het beste om het systeem in dit geval volledig te herstarten. Daarna zou het weer bereikbaar moeten zijn op het ingestelde adres.

 

6. hosts file wijzigen:
 

wordt root:

su -

en voer het root wachtwoord in...

nano /etc/hosts

en wijzig het IP-adres in regel 2 van (bijvoorbeeld):

192.168.1.77   prox4m1.proxmox.com prox4m1

naar het eerder ingestelde vaste IP-adres:

192.168.1.100 prox4m1.proxmox.com prox4m1

en sla dit op met CONTROL-X en kies Y (enter).

 

Controleer of het werkt met:

hostname --ip-address

7. Proxmox repository toevoegen:

echo "deb http://download.proxmox.com/debian/pve buster pve-no-subscription" > /etc/apt/sources.list.d/pve-install-repo.list

Proxmox VE repository key toevoegen:

wget http://download.proxmox.com/debian/proxmox-ve-release-6.x.gpg -O /etc/apt/trusted.gpg.d/proxmox-ve-release-6.x.gpg

rechten aanpassen:

chmod +r /etc/apt/trusted.gpg.d/proxmox-ve-release-6.x.gpg

Update repository en system:

apt update && apt full-upgrade

8. Proxmox installeren:

apt install proxmox-ve postfix open-iscsi

9. os-prober verwijderen
(behalve als je dit systeem als MULTI-BOOT gebruikt, is dit aan te raden)

apt remove os-prober

10. Herstart het systeem

om te kijken of ales goed opkomt

 

Krijg je meteen een foutmelding over een ongesigneerde kernel, ga dan in je BIOS en zet 'Safe boot' uit, sla dit op en herstart...

 

11. Open de proxmox webinterface: :) 

 

https://192.168.1.100:8006  en negeer de SSL waarschuwing en ga door....

 

image.png

 

In proxmox kan je vervolgens via een eenvoudige webinterface een OS naar keuze installeren (let op, Create VM is voor alle OS'en, maar Create CT (Linux containers, is alleen voor Linux).

 

11. Optioneel,  maar aan te raden:

Als je proxmox VM's een IP adres in je normale reeks (192.168.1.xxx) wilt geven, is een BRIGDE interface aan te raden.

 

Edit je netwerkadapter:

 

wordt root:

su -

en voer het root wachtwoord in...

nano /etc/network/interfaces

en wijzig je interface naar:

auto lo

iface lo inet loopback

iface enp0s3 inet manual

auto vmbr0

iface vmbr0 inet static
        address 192.168.1.100
        netmask 255.255.255.0
        gateway 192.168.1.1
        bridge_ports enp0s3
        bridge_stp off
        bridge_fd 0

Let op: enp0s3 op 2 plaatsen wijzigen naar je eigen interface naam, check desnoods vooraf met:

ip a

en natuurlijk IP adres 192.168.1.100 wijzigen naar het IP adres van je Debian PC en 192.168.1.1 wijzigen naar het IP adres van je router

 

en rebooten..

 

Daarna kan je als je een nieuwe VM aanmaakt kiezen voor:

image.png

 

Suc6 en als er vragen zijn, dan graag in dit topic plaatsen! (en geen PM sturen)

 


 

tips:

 

  • Maak in Proxmox een 'storage' aan naar je NAS, of maak op het systeem zelf een ZFS storage pool aan om juist van dit systeem een rock-solid NAS te maken. https://wiki.debian.org/ZFS

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik gebruik zelf ook proxmox, op een "mini PC" met 6 lan poorten, zodat ik er ook een VM met pfSense op kan zetten. Echter, ik heb het geinstalleerd door de installatie ISO van proxmox op een USB stick te zetten, en dan gewoon er van te booten... Is het "beter" om het met de hand te doen? Want op dit moment kan ik nog redelijk eenvoudig de installatie opnieuw doen...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Ja, ik vind van wel. Het 'proxmox os' wijkt te veel af van de standaard.

Proxmox draait uitstekend op Debian 10 met de aangepaste kernel (die proxmox zelf installeert).

 

Daarmee kan je het HOST OS ook nog goed voor andere zaken gebruiken en functioneert het verder standaard. Op de wijze waarop ik Debian geïnstalleerd heb is het ook lekker 'lean and mean' ;)

 

pfsense als firewall/router is trouwens ook helemaal de shit! Als ik geen mikrotik hardware routertje zou hebben was pfsense mijn 1e keuze geweest :)

 

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp het... Ik zal het eens gaan bekijken wat voor mij de beste oplossing is... Ik wil in principe namelijk alles in VMs doen, dus het host os met rust laten...

 

Ja, pfSense is heel erg goed en uitgebreid... Ik heb het al in gebruik sinds dat ik naar een nieuwere versie van m0n0wall op zoek was... Dat is nu zo'n 15 jaar geleden!

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Dat doe ik in principe ook hoor, maar draai wel zfs op het host os en dan wil ik wel dat het zo werkt als ik gewend ben. 
 

Ook draai ik plex media server lokaal vanwege hardware transcoding.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Michel prikte dit topic los

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...