Ga naar inhoud


Even een paar Maccies upgraden


grunnsat

Aanbevolen berichten

Een wat oudere kennis van mij wilde jaren geleden zijn oude MS-Dos PC vervangen. Ik heb hem toen aangeraden een MacIntosh te kopen, alle ellende met Windows (zeker toen!) wilde ik hem niet aan doen. Sindsdien heeft hij diverse Macs versleten, en nu heeft hij een Macbook van zo'n 5 jaar oud, en een grote iMac van een paar jaar jonger. En natuurlijk heeft hij ook een iPad2.

 

De iPad2 draaide nog op IOS4, en die wilden we naar iOS5 brengen. Daarvoor moesten we op de iMac de nieuwste versie iTunes installeren, en korte tijd na dat gedaan te hebben stond IOS5 op de iPad2. Natuurlijk werd alle persoonlijke data ook automatisch weer terug gezet.

 

Die versie iTunes konden we echter niet installeren op de MacBook, want die draaide nog OSX 10.4, en dat was te oud. We besloten dus om de iMac (OSX 10.5) en de MacBook te upgraden naar OSX 10.7 (Lion) ook ter voorbereiding van Mountain Lion (OSX 10.8) dat later dit jaar uit komt. Volgens de verhalen zouden OSX en IOS helemaal naar elkaar toe groeien bij OSX 10.8.

 

Om Lion te kunnen installeren moesten we eerst Snow Leopard (OSX 10.6) installeren. Daartoe bestelden we voor €30 een DVD bij Apple. Een dag na de bestelling hadden we die binnen, en vorig weekend gingen we die installeren. DVD in de iMac, en installeren maar. Een uurtje later stond 10.6 er op, daarna nog vier keer software update draaien en daarmee 1,5GB aan updates binnenhalen, en we waren klaar op de iMac. Alles was bijgewerkt, inclusief de Canon printer drivers.

 

Officieel moesten we eerst OSX 10.5 installeren op de MacBook, en konden we daarna pas 10.6 installeren, maar uit verhalen op Internet had ik begrepen dat het ook in één keer kon. En jawel, twee uur later was ook de MacBook helemaal bijgewerkt.

 

Om Lion te kunnen installeren moest het geheugen van de MacBook uitgebreid worden van 1GB naar minimaal 2GB, dus een setje SODIMMs van 4GB besteld. Het installeren daarvan was een feest. Met een muntje een grote schroef in de bodem van de MacBook een kwartslag draaien, en de accu er uit halen. Je ziet dan een sticker die je precies laat zien hoe het geheugen te installeren. Een stripje blik vormt één lange en korte zijwand van het bakje waar de accu in geplaatst wordt. Dat stripje zit vast met drie heel kleine schroefjes. Die moet je losdraaien, en dan wil je die schroefjes aan de kant leggen om ze niet kwijt te raken. Maar dat kan niet, want die schroefjes kunnen niet uit de gaatjes in het stripje vallen, je kunt ze niet verliezen. Als het stripje gedemonteerd is komen er twee hendeltjes te voorschijn. Je trekt aan zo'n hendeltje, en een SODIMM komt te voorschijn. SODIMMs er uit halen, nieuwe er in drukken, stripje monteren, accu weer terug en klaar.

 

Daarna op beide Macs Lion bestellen (nog geen €25 per Mac) en downloaden. En net zo makkelijk als de vorige keer heb je 1,5 à 2 uur later bijgewerkte Maccies. Heel oude PowerPC software wordt niet meer ondersteund, maar die software en andere oude niet compatibel software wordt keurig herkend en aan de kant gezet.

 

Conclusie: Apple laat nog steeds zien hoe het moet. Je merkt dat over het kleinste onderdeel van hun apparatuur is nagedacht. Je zou kunnen denken dat Apple alleen voor uiterlijke vormgeving staat, maar dat is niet zo. Maak hun apparatuur open, en van binnen tref je dezelfde hoogwaardige kwaliteit aan als aan de buitenkant. En dan de software. Ik durf het rustig aan om een nieuwe versie Mac OSX te installeren, en zelfs om in amper een week een stap van drie versies te maken. Mijn laptop upgraden van Vista naar Windows 7? Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt! Bij OSX werkt het gewoon, en zo'n update kost ook bijna niets als je dat vergelijkt met een Windows update. En je hebt ook geen Home, Premium en weet ik veel wat nog meer voor versies, nee OSX is OSX. Het is dat veel software alleen voor Windows wordt uitgebracht, maar eigenlijk zijn we gek met al die Microsoft ellende.

aangepast door grunnsat
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Apple is in in geval hardware en software supplier.

Hardware en software ontwikkeling gaan hand in hand, en als er iets niet werkt mogen er twee afdelings hoofden op de koffie komen bij een en dezelfde chef.

 

Microsoft ontwikkelt software voor hardware die door verschillende fabrikanten geproduceerd wordt.

Iedereen geeft een eigen uitleg aan de protocollen, met blauwe schermen als gevolg.

 

Een voorbeeld:

 

Mijn Toshiba laptop met Windows Vista hing zichzelf regelmatig op, wanneer ik met een RS232-USB adapter de informatie binnenhaalde.

Nadat ik die adapter verving voor een exemplaar met bijbehorende driver werkte alles zonder problemen en heb ik geen problemen.

 

Windows heeft zeker zijn eigen tekortkomingen, maar sommige hardware fabrikanten zijn zeker debet aan de nodige problemen.

 

Apple heeft alles dichtgespijkerd, alleen Apple componenten en door hun geteste software is te gebruiken.

Apple heeft ook de daarbij behorende prijs verbonden aan zijn producten, waarbij ze naar believen met hun marges kunnen schuiven tussen de hard en software.

 

Bij Windows heb je een oneindige keuze aan hard- en software met bijbehorende prijzen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp wat je bedoelt, en er zit ook wel iets van waarheid in. Echter het wezenlijke verschil tussen Microsoft en Apple is dat Apple van het begin af aan gestreefd heeft naar kwaliteit, en Microsoft niet of veel minder. Het is nog niet zo lang geleden dat een patch van Microsoft één bug verhielp en je er twee nieuwe voor terug gaf. En ook met de beste hardware gaf (en geeft) Windows vaak problemen. Neem de registry, een heel belangrijk onderdeel van Windows. Die registry mag geen fouten bevatten, moet opgeschoond zijn etc. Heeft Microsoft een een tooltje geleverd om daar voor te zorgen? Nee, hoe kan ik dan Windows als OS serieus nemen als dat soort software ontbreekt? Ander voorbeeld. Ieder harde schijf heeft al sinds jaren de S.M.A.R.T. counters. Die geven o.a. het aantal leesfouten weer. Door die counters in de gaten te houden kun je zien dat een schijf aan het overlijden is. Heeft Windows zo'n simpel stukje software ingebouwd? Nee dus.

 

Neem een Mac, en klik op "over deze MacIntosh". Klik dan op "uitgebreide informatie". Je krijgt de meest uitgebreide informatie te zien die maar denkbaar is. Serienummers en firmware revisies van ingebouwde apparatuur, van alles en nog wat. Het enige wat in de buurt komt is de device manager van Windows, maar om dezelfde gegevens op te vragen ben je dan uren aan het klikken met je muis, daar waar het op de Mac maar een paar minuten kost. En bij Windows is het dan ook nog uiterst cryptisch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij had je in een Mac-winkel ook wel een DVD met Mac OSX Lion kunnen kopen. Was je in één keer klaar geweest.

Wat ik zelf heb gedaan, is Mac OSX Lion downloaden, weliswaar illegaal, en daarna heb ik via internet officieel Mac OSX Lion aangeschaft. Scheelt €30 voor voor Snow Leopard. Waarom dit alles nu zo, ik draaide nog op Mac OS X Tiger.

HTPC-Software: LibreELEC 9
HTPC-Hardware: Raspberry Pi 2 + Raspberry Pi 3

Link naar reactie
Delen op andere sites

@quattro: Dan mag jij het verhaal gaan schrijven hoe je dat met een Windows PC doet. Ik hoop dat je genoeg papier in de printer hebt.

 

@Earthfinder: Lion is niet op DVD verkrijgbaar, anders hadden we wel zo'n DVD besteld. Je kunt het wel op een (duur) USB stickje krijgen. Mountain Lion zal alleen maar als download beschikbaar komen.

 

Om Lion als upgrade te kunnen installeren is een minimale versie van Snow Leopard nodig, lees a.u.b. de installatie instructies op de Apple website.

aangepast door grunnsat
Link naar reactie
Delen op andere sites

@quattro: Dan mag jij het verhaal gaan schrijven hoe je dat met een Windows PC doet. Ik hoop dat je genoeg papier in de printer hebt.

 

 

CDtje erin, klik op update, klaar!

VU+ Solo2,

VTI

Visiosat BIG Bisat met Alps op 28,2E; 23,5E; 19,2E; 13E; 5E; 1W; 5W; 15W

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet alle Apple update's lopen foutloos... Mijn iPad presteerde het om tijdens de update vast te lopen, kennelijk had de update moeite met alle app's die ik in behoorlijk wat mappen had staan. En vervolgens werd mijn backup tijdens de volgende poging vernield....

 

Na heel wat ploeter uurtjes had ik eindelijk iOS 5 er op staan, en moest ik al mijn apps weer opnieuw gaan downloaden en installeren. Gelukkig hoefde ik ze niet opnieuw te betalen.

 

En het meest vreemde wat mij daarna overkwam? Opeens kwam alle data terug die hoorde bij de apps die ik opnieuw installeerde. Dus mijn files van o.a. numbers, things, notities, en nog wat andere heel belangrijke zaken zoals gekochte tijdschriften en boeken, stonden kennelijk "ergens" op de iPad, en kwamen weer tevoorschijn toen de apps opnieuw werden geïnstalleerd. Gelukkig maar en als ik het vantevoren geweten had, dan had mij dat heel wat gepieker gescheeld.

 

Maar of ik uiteindelijk heel blij ben geworden van iOS 5 (die ik tenslotte gratis kreeg)? Nou, eigenlijk niet. Mijn iPad 1 is een stuk slomer geworden, wat onder andere blijkt uit het opstarten van bijvoorbeeld Numbers, dat ging in het begin een heel stuk sneller, en die paar bestanden die ik gebruik kunnen de traagheid daar niet rechtvaardigen.

 

Of ik dus voortaan iedere update klakkeloos aanvaard? De iMac van mijn vrouw draait nog op Snow Leopard, en Lion koop ik niet, misschien wordt dat ding ook wel slomer...

 

T B

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat jij beschrijft met je iPad (1) is eigenlijk hetzelfde als een PC uit 2003 met XP upgraden naar Windows Vista/7 zonder de hardware te upgraden (wat dus bij een iPad (1) ook niet mogelijk is)... De ontwikkeling in tablets / telefoons gaat zo snel dat je heel moeilijk dit kan vergelijken met de ontwikkelingen op computer gebied.

Mijn idee is altijd om geen major version upgrades te doen van telefoon software / tablet software.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...