Ga naar inhoud


fluitend geluid zodra ik gas geef met Avensis Verso Diesel


gerrit B

Aanbevolen berichten

Ik rij in een Avensis Verso 2.0 Diesel uit 2004. (ruim 200.000 op de teller)

De laatste tijd valt me op dat er een fluitend/jankend geluid te horen is zodra ik gas geef.

 

Dus niet zodra je op toeren komt, maar op het moment dat ik gas geef klinkt er een geluid wat je vroeger vaak hoorde op je radioradio als de auto niet goed ontstoord was.

 

Wie van de auto specialisten hier kent dit en weet of ik er zelf wat aan kan doen en/of het noodzakelijk is om er direct na te laten kijken?

 

Zelf denk ik dat het de turbo is omdat die wat extra's moet doen als je gas geeft.

 

Suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites


Nou kijk eens aan. Je geeft het antwoord zelf al aan. Waarschijnlijk is dat het begin van het einde van de turbo.

Zodra je begint met gasgeven gaat hij druk opbouwen. Bij slijtage gaat hij dan lekken en dat geeft een fluitend geluid.

 

Op zich geen man over boord en kun je er waarschijnlijk nog wel een poosje mee door blijven rijden. Als je vermogen echt merkbaar minder moet je op gaan passen, dan is het einde echt nabij. Het kan trouwens wel zou zijn dat schoepjes afbreken zodra hij echt kapot gaat. Die zouden in je motor terecht kunnen komen met alle gevolgen vandien. Dus zodra je vermogen merkbaar minder wordt, gelijk vervangen. Tot die tijd niks aan de hand.

 

Bij vertrek rustig je motor warm laten worden en de laatste paar kilometer voor thuiskomst ook zo rijden dat je turbo bijna niet gebruikt zodat hij af kan koelen. Dan kun je er waarschijnlijk nog tijden mee doorrijden.

VU+ Solo2,

VTI

Visiosat BIG Bisat met Alps op 28,2E; 23,5E; 19,2E; 13E; 5E; 1W; 5W; 15W

Link naar reactie
Delen op andere sites

hmmm had net al weer een rekening van ruim 600 euro dus zat niet op nog meer kosten te wachten.

 

Hoe kan ik het verschil tussen turbo en brandstofpomp horen?

 

Voordat ik op de snelweg ben rij ik eerst door de woonwijk (30 km) dan een stuk (weg binnen de bebouwde 50 km) dan 500m 80Km weg en met goed 2,5Km zit ik op de snelweg en gaat ook het blauwe lampje uit als teken dat hij warm is.

Terugweg is natuurlijk in omgekeerde volgorde dus hoop dat dat voldoende is om hem af te laten koelen.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net even geprobeerd en het geluid komt of van onder de auto vandaan of ergens achter het motorblok.

Auto stond dus in z'n vrij en mijn dochter gaf gas, onder de motorkap hoor je het geluid wel maar niet ergens vooraan oid. maar meer alsof het achter het motorblok zit.

Kijk je onder de auto dan hoor je het geluid veel beter.

 

Duidt dat op de turbo?

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gerrit, is het ook als de motor heet is of minder erg? Dan kan het een scheurtje in het turbo spruitstuk zijn, op zich niet erg, maar wordt steeds groter natuurlijk.

Je hebt zeker ook geen merkbaar vermogenverlies?

Ik heb dat ook, koud wordt je der gek van, ook met terugschakelen.

Het begint met een leuk fluitje bij gasgeven, veel km's later zelfs stationair, go see the doctor!

Willekeurige turbospecialist, de dealert draait je een poot uit!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij jankt altijd of hij nu koud is of nadat ik net 200 Km heb gereden.

Scheurtje is toch wel op te lossen met een grote spanklem oid?

 

Ik had een turbospecialist gezien in Amersfoort, aangezien ik daar toch regelmatig langs kom en die gaan eerst vrijblijvend kijken wat er aan de hand is om daarna een prijs opgave te verstrekken.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik herken dit probleem het meest als een lekke Intercooler (is een kleine radiator tussen turbo en inlaatspruitstuk).

Of een gat in de slangen ernaar toe dit kan ook, of deze kan loszitten.

Op de duur komt er zelfs zwarte troep uit, en ga je ook vermogen verliezen.

Ik heb deze IC dus zelf vervangen maar het was van een vw passat.

Toen ik prijs vroeg bij vw koste me een nieuwe 255€ en bij de plaatselijke radiator boer identiek en origineel slechts 85€.

 

Dit is één van de vele mogelijkheden en mijn ervaring, dus is enkel onder voorbehoud :)

 

Succes.

aangepast door caught
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zouden ze best kunnen, maar heb in mijn huidige dealer niet zo veel vertrouwen.

Ze zijn ook al heel lang aan het zoeken naar het probleem dat de auto bij meer dan 2000 toeren in gaat houden, van alles is al vervangen (tegen veel geld) maar het het probleem is dan even wat minder om vervolgens weer terug te komen.

Daarom is het wel handig om eerst te weten wat je te wachten staat en met die info in het achterhoofd eens naar een ander te gaan.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag bij de turbo boer geweest, zijn oordeel "axiale speling in de turbo"

Nieuwe turbo excl. montage ruim 1100 euro

Geresiveerde incl. montage en vervangen van filters olie enz. ruim 1200 euro excl. BTW.

 

Alternatief niets doen; kan nog een poos goed gaan maar ook het risico op afgebroken vinnen en reparatiekosten van 2500 euro en meer.

 

Best duur geintje dus.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...