Ga naar inhoud


Hoe deel je een dongel?


Con

Aanbevolen berichten

Ik kan alleen de LTE uitvoering vinden en is zo'n € 200,00 duurder dan de Draytek.

Ik woon overigens in Nederland en denk een ABO van T-mobile te ontvangen.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 32
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Het is ook een pure LTE router. LTE is de opvolger van GSM/UMTS etc. maar wordt in Nederland nog niet geleverd (er is/wordt wel getest). Jammer genoeg kun je hem ook niet gebruiken met een UMTS stickje als fall-back, anders had je nu kunnen beginnen met UMTS en dan over een paar jaar wellicht over kunnen schakelen naar LTE. LTE zou tot 120Mb/sec moeten kunnen halen........

aangepast door grunnsat
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou je willen aanraden op zoek te gaan naar een echte UMTS router met de mogelijkheid om een externe antenne aan te sluiten. Zo'n dongle is slechts een fall-back oplossing, echte UMTS routers hebben veel grotere antennes voor hogere en vooral stabiele snelheden. Je kunt zelfs losse antennes voor indoor of outdoor gebruik krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

UMTS router werd me te duur,uren en uren gezocht naar een betaalbare

en niet gevonden, gekozen voor de Vigor 2130n.

Ervaring wordt vervolgd.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik deel mijn dongel via mijn oude linksys router. Het enige nadeel dat mijn PC altijd aan moet staan om internet te verkrijgen, maar het werkt. Laptops en de telefoon hebben internet via de router en dat is het belangrijkste.Zat in eerste instantie ook te kijken naar die umts routers, maar dat was te duur.

Amiko 7900 SHD

Triax 64 cm (astra 1 en 3) + CD Duo LNB

Visiosat 64 cm (Hellassat) + Alpine LNB

uncommited switch spaun SUR 211 F

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Dovado 4gr waarover ik het eerder had is niet zo duur... omgerekend betaalde ik ca 90 euro incl verzendkosten... je pc moet dus niet aanstaan, je hebt in principe hetzelfde als met een adsl of kabel internet... je hoeft dus alleen het usb modempje in de dovado de stoppen, en klaar is kees.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik deel mijn dongel via mijn oude linksys router. Het enige nadeel dat mijn PC altijd aan moet staan om internet te verkrijgen, maar het werkt. Laptops en de telefoon hebben internet via de router en dat is het belangrijkste.Zat in eerste instantie ook te kijken naar die umts routers, maar dat was te duur.
Met de huidige energie prijzen kan die "dure" UMTS router nog wel eens goedkoper wezen dan je PC lang aan hebben staan....

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met de huidige energie prijzen kan die "dure" UMTS router nog wel eens goedkoper wezen dan je PC lang aan hebben staan....

 

ik zit bijna de hele dag achter de pc dus voor mij maakt het niet uit. Bij anderen zal dat misschien zo zijn.

Amiko 7900 SHD

Triax 64 cm (astra 1 en 3) + CD Duo LNB

Visiosat 64 cm (Hellassat) + Alpine LNB

uncommited switch spaun SUR 211 F

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Nou het valt allemaal wel een beetje tegen. De Dongel binnen,het is de Huawei E352 waar eigenlijk niets over bekend is.

Ik heb daarvoor de Vigor 2130n gekocht met daarin voorzien van een USB poort speciaal voor oa een 3G dongel.

 

Het abo is onbeperkt met een down van max 14,4 Mbps en UP 2 Mbps. het ontvangst is volgens de router slechts

48-50%.Dus een externe Huawei antenne aangeschaft het geen in tegendeel hielp. Daarna een externe antenne met

9 dB versterking buiten geplaatst en heeft geleidt tot 70% bereik volgens de router. Ik zit hemelsbreed 1800 meter van

de UMTS mast en nagenoeg in het zicht. Iemand nog een idee?

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De signaalsterkte met mijn Huawei E180 is ook altijd heel erg laag... Zelfs midden in Göteborg, waar de ontvangst optimaal 'zou' zijn, haal ik niet eens 50%... op het Deense platteland ben ik al blij als ik 18% sterkte haal... want je moet boven de 15% zitten om te kunnen voip'en, anders lukt het niet...

helaas kan ik op de E180 geen externe antenne aansluiten... ik moet het zaakje dus voor het raam neerzetten... als ik zo meelees is een externe antenne dus ook niet altijd een werkende oplossing.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met de aangeschafte externe antenne kom ik op tussen de 70en 75% en weet daar nog wel meer uit te halen.

Maar dat is nog een lopend proces.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien moet ik dan toch eens uitkijken naar een ander extern usb modem, waarbij ik een aansluiting voor een externe antenne heb.

Die E180 kreeg ik bij mijn startpakket van "Tre", en zal waarschijnlijk niet het allerbeste zijn wat er te krijgen is.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Het is inderdaad de Vigor 2130n geworden, die een speciale aansluiting heeft voor een USB dongel.

De dongel die geleverd is door mijn werkgever is de E352van Huawei waar niets over te vinden is

op internet. Ik heb geen idee of dat modem (dongel dus) te benaderen is via mijn router.

Maar, de router geeft het percentage ontvangst aan en die was zo'n 48%. Ik heb daarom een een

externe antenne aangeschaft speciaal voor deze Huawei (zo'n antenne wat je bijvoorbeeld tegen je

raam (binnen plak). Dat hielp eigenlijk niets, zelfs soms iets lager bereik.

Daarna heb ik een externe antenne aangeschaft met een versterking van (ik dacht 6db) voor

buitenopstelling. Met de beleving dat de antenne de 3G mast zou zien. Het resultaat werd ongeveer

70%. Ik wilde nóg meer en heb de antenne aan mijn zuidgevel geplaatst met zicht op de 3G mast,

oké met wat bomen ertussen op 1,5 km afstand. Het resultaat was toe 60%.

 

Nu mijn vragen, hoe weet je nu welke mast voor mij van toepassing is want de dekkingskaart van

T-mobile lijkt helemaal nergens op. Ik zou een maximale snelheid moeten kunnenhalen van 14,4

kbps, ik haal hooguit 6 kbps, dat komt uiteraard wel overeen met hetgeen mijn router in

percentages uitdrukt.

 

Hoewel T-mobile mijn vraag in behandeling heeft ben ik benieuwd naar jullie expertise, dan ben

ik een beetje voorbereid.

 

Wie kan hier iets zinnigs over zeggen (in niet al te moeilijke taal, mijn kennis in deze is redelijk beperkt)

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...