Ga naar inhoud


ontluchting riolering


groeselt

Aanbevolen berichten

Ik ben van een slaapkamer een badkamer aan het maken, hiervoor heb ik vanuit de kelder een standleiding omhoog getrokken rond 110mm,

hierop komt toilet/douche/bad en wastafel. (groene lijn)

 

 

De bestaande badkamer wordt gesloopt (rode lijn) alleen wil ik de bestaande standleiding en ontluchting bovendaks handhaven.

 

Ik wil het liefst bij de nieuwe badkamer niet bovendaks uitmonden voor een nieuwe ontluchting (groene lijn dus doortrekken).

 

Kan ik dus voor mijn nieuwe badkamer de ontluchting van de rode gebruiken?

 

zie bijlage

riolering.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik neem aan dat je ook een toilet in de badkamer maakt. Dan loop je een klein kansje dat de sifon van de douce (die is het ondiepste) soms een beetje leeg trekt hoewel het in de praktijk wel zal meevallen.

Ik zou om te voorkomen dat dit gebeurt een pijpje van rond 32mm vanuit de badkamer omhoog brengen tot onder de dakpannen en de oude ontluchting gewoon laten zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt een "beluchter" plaatsen in de leiding naar je wasbak, deze is voor binnenshuis en voorkomt vacuum trekken van de leiding.

Deze plaats je parallel aan je wasbak afvoer, als je het toilet doortrekt zuigt de beluchter het te kort aan lucht aan. (blaast geen lucht uit!)

Even googelen op "beluchter"

 

Suc6,

 

HCO.

It is my allegearre like folle as de ko skiet as de bolle...

ET9000, WaveFrontier 90, LT8700, Kathrein 120 cm Prime Focus draaibaar en nog wat speeltjes..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is dus een beetje een "mosterd na de maaltijd" vraag... :crazy:

Veel ruimte is er niet meer om nog wijzigingen aan te brengen.

 

HCO.

It is my allegearre like folle as de ko skiet as de bolle...

ET9000, WaveFrontier 90, LT8700, Kathrein 120 cm Prime Focus draaibaar en nog wat speeltjes..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben bang van niet, als je het toilet doortrekt slurpt hij het sifon van je douchebak en bad zomaar leeg en dan krijg je stank.

Dat zijn maar kleine sifon-etjes met niet een flinke waterkolom erin die de zaak zou kunnen bufferen

Maar misschien valt het mee..

 

HCO.

It is my allegearre like folle as de ko skiet as de bolle...

ET9000, WaveFrontier 90, LT8700, Kathrein 120 cm Prime Focus draaibaar en nog wat speeltjes..

Link naar reactie
Delen op andere sites

De ontluchting is wel voldoende maar de beluchting niet. Op het moment dat het toilet wordt doorgetrokken in je nieuwe badkamer of eventueel een wasmachine zijn water afpompt, valt het water door je nieuw aangelegde pijp van 110mm naar beneden. Dit geeft een aardige luchtstroom in de pijp en die lucht zal toch ergens vandaan moeten komen. De gemakkelijkste weg is dan via de sifons. Vooral een sifon onder een doucebak is maar heel ondiep, een waterslot van slechts enkele centimeters. Zo’n sifon wordt dan ook als eerste leeggezogen en dan gaat het stinken. Een sifon met beluchter onder de wasbak is het eenvoudigste te plaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, deze sifon gaat niet stinken. Er zit een klepje in dat er alleen maar lucht naar binnen gezogen kan worden. De lucht kan nooit naar buiten. En tja, er zit natuurlijk een veertje achter dat klepje. Dat moet met heel weinig onderdruk open getrokken kunnen worden. Hoeveel onderdruk je moet hebben om het klepje open te trekken weet ik niet. Ik weet wel dat zo’n platte sifon die onder de doucebak zit maar een heel klein waterslotje heeft van een paar cm. Of bij onderdruk in de afvoerpijp eerst het klepje open gaat of eerst het waterslot van de doucebak wordt leeggezogen, dat zal de praktijk uit moeten wijzen. Maar altijd beter dit dan niets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is aan te raden om de stijg leiding door te trekken tot op de zolder in dezelfde diameter ( 110 dus ) , 32 mm gaat aan de krappe kant zijn als je je toilet doorspoelt . Op zolder kun je dan een geur afsluiter zetten zoals hierboven beschreven . Beste was nog geweest wc en vuilwater apart te houden ( zoals het hier in be ook moet ) . Je oude dak ontluchting dient nog voor een gedeelte , maar vanaf de nieuwe stijg leiding voldoet ze niet meer

vu+ ULTIMO, SAB titan II, triax 88 cm , multi feed houder triax , 4 vizyon quad lnb's 0,1dB , astra1,2,3, hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

eigenlijk mag het niet, maar dan zou ik een leiding rond 70 hebben doorgetrokken in de houten balklaag naar de gevel rechts naast het Bad

en daarop als laagste onderdruk leiding een snuffer in de gevel geplaats

en het bad ook met 45 gr T aansluiting daarop hebben gemaakt.

 

mag niet want ontluchting moet minimaal 0,5 meter boven de bovenzijde van te openen ramen uitmonden. (ook dakramen)

 

wat die schacht achter het hangreservoir op je plattegrond is weet ik niet, maar daar had ik als allereerste naar gekeken.

ook mosterd na de maaltijd

ciao

aangepast door Tonskidutch

Cherry Blossom Girl

Air

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik weet het, te laat aan gedacht.

Ik ben wel aan het denken voor vanaf het inbouwreservoir, waar de rond 110mm pijp eindigd, een t-stuk te zetten en vanaf daar rond 50mm naar boven en dan via plafond naar de gevel.

plafond zit er nog niet in, en dan stijgpijpje toch maar opnieuw te omtegelen.

de pijp die door de gevel komt, dus rond 50mm, neem aan dat hier een rooster of iets anders op moet(ook tegen stank)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb idd een toilet op de nieuwe badkamer, wil een pijpje voor de ontluchting het liefst vermijden

DAT verrmijden vergeet maar,zeker in jouw situatie ,dat geef gegarandeerd ernstige problemen,en om die achteraf op te lossenkost zeer veeel geld.

Dus beluichting door trekken tot aan het dak,desnoots met 2buizen van 50mm.een rooster in de gevel geeft altijd stank,ook met een rooster,daar door word zels de lucht doorlaat verkleind

Een oud spreekwoord zegt :Bezind eer ge Begind!.

aangepast door columbo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...