Ga naar inhoud


Atmosferische storingen?


rolandroland

Aanbevolen berichten

Deze dagen zijn er soms grootschalige storingen op de FM band, maar ook de DVB-T frequenties kunnen hinder ondervinden van vreemde signalen uit Zuid-Europa.

 

Het weer speelt een grote rol hierbij doordat bepaalde atmosferische condities het mogelijk maken dat signalen via de hogere luchtlagen weerkaatst worden vanuit Zuid-Europa naar Nederland. De grote hittegolf en hogedruk in onder meer Spanje en Portugal speelt hierbij een rol. In Nederland en Vlaanderen kunnen radiostations er wel plotseling door worden weggedrukt.

 

 

ONWEER EN ATMOSFERISCHE STORING

 

 

Het is daarbij op FM kanalen die vrij liggen (of waar op dat moment alleen een zwak signaal zit) een komen en gaan van Spaanse, Portugese of bijvoorbeeld Tunesische radiozenders. FM ontvangst kan dus tijdelijk zwaar verstoord worden. Net als bij onweer, dat ook storing veroorzaakt, zal de storing vanzelf weer overgaan. Het is dus geen goed idee om meteen antennes te gaan bijrichten. Hoe lang de verschijnselen duren is niet te zeggen.

 

 

OOK DIGITENNE KAN STOREN

 

 

Datzelfde geldt voor Digitenne. Het is mogelijk dat ook de radiogolven die DVB-T multiplexen uit andere gebieden bevatten, tijdelijk interfereren met signalen hier ter plaatse. Immers is men in Zuid-Europa ook grotendeels op DVB-T overgestapt. Dat die zenders minder sterk zijn dan de vroegere analoge tv-kanalen doet weinig ter zake want als er een goede 'atmosferische opening' is, komt alles erdoor. Als men dicht bij een lokale Digitenne (of Teletenne) mast zit, dan heeft men er het minst last van omdat het lokale signaal te sterk is (net als lokale FM zenders) om volledig te worden geïnterfereerd. Zit men al op de rand van het ontvangstgebied dan kan er ook hier tijdelijk storing optreden. De satelliet en kabel hebben in principe geen last van deze verschijnselen.

 

 

Hebben er al wat mensen "vreemde" zenders mogen ontvangen? Ik heb laatstelijk wel een zender te pakken op de FM 91.5MHz. Die zender was nogal hard gemoduleerd, leek wel op Turkse taal. Ik ging de FM band even scannen nadat Radio 1 nogal gestoord binnen kwam en leek alsof er een andere zender doorheen zat.

 

 

Bericht is te vinden op: http://www.Bron: Totaal TV/nieuws/9525/Atmosferische_condities_leiden_tot_storingen.html

aangepast door rolandroland
Link naar reactie
Delen op andere sites


Was het maar waar, het is de afgelopen week voor DVB-T nul. Ik denk dat ze verschillende effecten verwarren. Voor DVB-T is vanwege de UHF frequenties troposferische buiging nodig en dat haalt hooguit 1000 kilometer hoewel ik met analoge TV op de VHF / UHF niet verder ben gekomen dan Noorwegen.

Weerkaatsing op luchtlagen is een fenomeen dat tot maximaal de lage VHF reikt. Daarmee is het mogelijk Italiaanse en Spaanse FM op de autoradio te krijgen, dit heet sporadische E- laag reflectie. Dat zou er wel kunnen zijn maar daar let ik niet op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het eerste bericht begint met:

 

“Deze dagen zijn er soms grootschalige storingen op de FM band”

 

Ja dat is heel goed mogelijk zeker als je een rondom gevoelige FM-antenne hebt, zie bijlage 3. Met een enkele dipoolantenne heb je er al iets minder last van en met een FM-antenne met meerdere elementen bijv. de Fuba 8 elements heb je er steeds minder last van. Wil je een ultime FM-antenne, dan neem je deze 23 elements FM antenne van de Engelse fabrikant Ron Smits, de Galaxie 23, met een versterking van meer dan 19dB over het gehele ontvanggebied, een openingshoek van 15 graden en een voor-achterverhouding van 38,9dB, zie bijlage 2. Zeker te weten dat je nooit meer last hebt van storende zenders.

Wil je het nog beter hebben dan is er altijd nog deze antenne, bestaande uit 9 stuks 7 elements FM-antennes, zie bijlage 1. Dan heb je een openingshoek van hooguit enkele graden. Daarmee hou je alle storende zenders tegen.

post-60869-0-03554900-1341239453_thumb.jpg

post-60869-0-19460700-1341239550_thumb.jpg

post-60869-0-73817500-1341239613_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Daarbij moet wel de opmerking dat stacken van antennes ook niet zomaar kan en je o.a. rekening moet houden met de golflengte.

Bovendien doen gemeentes tegenwoordig erg moeilijk over vergunningen voor grotere antenneinstallaties. Kleine antenne kun je -onder bepaalde voorwaarden- makkelijk plaatsen.

 

Met een extreem kleine openingshoek heb je wel een hogere windgevoeligheid en kun je bij storm alsnog je signaal verliezen.

 

Met te sterke signalen kan je ontvanger overstuurd raken en verslechtert de ontvangst, dan is verzwakken van het signaal een optie.

 

Een 5-, 7- of 8-elements yagi voldoet in de meeste gevallen perfect voor storingsvrije ontvangst op de 3 meter. Ook even op de polarisatie letten (vertikaal), de yagi's in de afbeeldingen staan 90 graden verkeerd voor de Nederlandse zenders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad is de polarisatie van de Nederlandse FM-zenders sinds 1996 verticaal. Tot midden jaren 90 was de polarisatie horizontaal. Ook de Duitse zenders zijn horizontaal gepolariseerd. In België zijn de FM-zenders net als in Nederland verticaal gepolariseerd. In Engeland bestaan er vele zenders die zowel horizontaal als verticaal gepolariseerd zijn.

Maar met dergelijke grote antennes die ik als bijlage had meegestuurd, is het juist de sport om FM-zenders van vele honderden kilometers ver weg te ontvangen waar ze bijv. nog wel horizontaal gepolariseerd zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanochtend waren er bijzonder goede tropo condities: Vanuit Borne (met zolderantennes) record naar het westen eindelijk het PO bouquet Goes kanaal 54 (nog net even snel voordat Smilde weer on-air gaat!) en richting het oosten Hamburg kanaal 46 (o.a. Hamburg1). Het is goed live te zien op deze site: http://aprs.mountainlake.k12.mn.us/ En dan naar Europa opschuiven.

aangepast door OFDM
Link naar reactie
Delen op andere sites

De mens zit volgens mij zo in elkaar dat je het graag van te voren wilt weten, zodat je er voor kunt gaan zitten ;) Maar het is blijkbaar nog moeilijker dan het weer voorspellen.

Is er ook niet zoiets voor 430-440MHz bakens, dan zou je wat meer in de buurt komen van Digitenne kanalen.

 

Hoe is het trouwens met ontvangst van VHF band3 DVB-T. Volgens mij wordt dat wel her en der gebruikt en is natuurlijk vrijwel leeg van andere, storende, stations.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of er ook iets is met 70cm bakens durf ik niet te zeggen. Er is echter weinig verschil in tropo propagatie tussen VHF en UHF. In de analoge tijd heb ik wel eens lichte verschillen opgemerkt maar dat was op afstanden van 400 kilometer en meer. Ik denk dat het daarbij ook te maken had met de afbuig hoek en de afstand van mij tot de zender. In grote lijnen is het verschil tussen VHF en UHF klein genoeg om van die site uit te kunnen gaan voor Digitenne. Ik word daarin bevestigd door eigen ontvangst. De band 3 DVB-T zenders zijn bijna allemaal weg. Volgens UKW-TV is alleen kanaal 7 in Luxemburg er nog, het nostalgische kanaal van RTL. Er is inmiddels wel veel DAB in band 3 dus vrij van storing is dat niet. Zelf doe ik er niets aan maar ik denk dat DAB-DX nu heel leuk kan zijn. Dat wil zeggen voordat NL landelijk gaat uitrollen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Hoe is het trouwens met ontvangst van VHF band3 DVB-T. Volgens mij wordt dat wel her en der gebruikt en is natuurlijk vrijwel leeg van andere, storende, stations.

http://fmscan.org/index.php?r=t (<=TV)

 

http://fmscan.org/sfm.php?m=s&ex=0

niks invulllen , en klik list

 

 

vb: http://fmscan.org/form.php?ex=1

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...