Ga naar inhoud


Hotel-Satelliet TV: Hoe doen ze het?


SalimRMAF

Aanbevolen berichten

Maar het blijft analoog. Dat ziet er niet uit op een lcd tv.

Visiosat Big Bisat (0.8W, 9, 13,19.2,23.5,28.2) 3 x Inverto quad, 2 x Alps quad, 1 x Venton rocket 2 x Disecq 1/8 1 x Diseqc 1/10

VU+ Ultimo 4k DVB-S FBC/DVB-C FBC,WD AV GP WD20EURS, 2TB @ Panasonic tx-50exw784 + Logitech Harmony 665
Qviart Lunix 4K @ Panasonic TX-L42E5 + Logitech Harmony 700

Ziggo start CI+

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik kom vaak in hotels met allerlei soorten TV´s (glas beeldbuis, 4:3 of 16:9 LCD/Plasma) en programma´s.

Ook in de dure klasse. Het maakt niet uit, waar ik ook ben, op mijn hotelkamer, in de hotelbar of lobby, ik heb nog NOOIT een TV gezien waar het beeld klopte.

Of het is te hoog, te breed,te smal, te groot, te klein, balken links, balken rechts, het is ALTIJD fout.

Dus hotel TV...ik krijg er vlekken van in mijn nek!
:lol:

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Let vooral op het idyllische uitzicht naar het binnenhof vanaf mijn kamer.

http://www.sat4all.com/forums/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_rel_module=post&attach_id=112234

eeen pretpark :)

 

Voor het omschakelen van de kanalen moest ik zelf even in de techische ruimte om de ontvangers van kanaal om te schakelen. :D

Goeie gymn , lopen , superde luxe :D

 

 

Destijdsthuis oook zo eeenmini systeeem gelegd , 7 analoge ontvangres:

=> uitgang =>coax => VHF/UHF breeedbandvresterker => coax => naaar deburen &

naaarmijn rommmelkot :o

Later , draaadloze 2,4ghz video & draaaibare wok :)

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk hebben ze in zo’n hotel niet in elke kamer ook nog een satelliettuner staan naast de TV

 

Dit komt wel voor. Zelfs in grote hotels.

VU+ Solo2,  Gibertini OP65 met Canal digitaal tripe LNB
28.5E - 23.5E - 19.2E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Cooter

Dat zal zeker wel voorkomen maar dat heeft dan waarschijnlijk toch wel iets met de grootte van het hotel te maken. Bij een hotel met bijv. 50 of 60 kamers is dat waarschijnlijk financieel aantrekkelijker dan bij het hotel van 700 kamers waar topicstarter het over had.

Link naar reactie
Delen op andere sites

TV´s met satellietontvanger op de kamer heb ik ooit wel eens gezien in Turkeije in een privé vakantie-hotelletje met een kamer of 10-20. Verder nooit. En ik ben in heel wat hotels geweest.

 

Je moet namelijk een hotelgast niet belasten met overbodig technisch geneuzel zoals 2 afstandsbedieningen. Daar snapt de doorsnee leek de ballen niet van. Voor mijn ex-schoonmoeder was het aanzetten van de stofzuiger al te veel.

Verder is het nog gevoeliger voor diefstal.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Israël heb ik diverse hotels bezocht. Bij een aantal hadden we wel een eigen settopbox die via satelliet werkte. Dus het kan wel. Dat waren overigens vrij grote hotels.

Visiosat Big Bisat (0.8W, 9, 13,19.2,23.5,28.2) 3 x Inverto quad, 2 x Alps quad, 1 x Venton rocket 2 x Disecq 1/8 1 x Diseqc 1/10

VU+ Ultimo 4k DVB-S FBC/DVB-C FBC,WD AV GP WD20EURS, 2TB @ Panasonic tx-50exw784 + Logitech Harmony 665
Qviart Lunix 4K @ Panasonic TX-L42E5 + Logitech Harmony 700

Ziggo start CI+

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt me ook niet slim om op iedere kamer een decoder neer te zetten: stel er veranderd een zender, dan moet er iemand eigenlijk naar iedere kamer gaan om de STB-en in te stellen..

 

Met de coax-oplossing hebben ze het eigenlijk wel slim gedaan dan!

Xtrend ET7500 - Visiosat G4D Quadro9 - 13 - 19.2 - 23.5 - 28 - 36

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het waren providerboxen (hot als ik het me goed herinner), dus die hebben gewoon een auto zenderlijst update. Het smartcardje was goed vastgezet in het apparaat.

Visiosat Big Bisat (0.8W, 9, 13,19.2,23.5,28.2) 3 x Inverto quad, 2 x Alps quad, 1 x Venton rocket 2 x Disecq 1/8 1 x Diseqc 1/10

VU+ Ultimo 4k DVB-S FBC/DVB-C FBC,WD AV GP WD20EURS, 2TB @ Panasonic tx-50exw784 + Logitech Harmony 665
Qviart Lunix 4K @ Panasonic TX-L42E5 + Logitech Harmony 700

Ziggo start CI+

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zit een verschil tussen of er satelliet ontvangers op de kamers staan of dat je gewoon zenders kunt zoeken met een oudere tv.

Staan er satelliet ontvangers op de kamer maken ze waarschijnlijk gebruik van een GSO systeem.

 

Staan er gewoon tv toestellen op de kamer word er gebruik gemaakt van een satelliet ontvanger met modulator.

Je kunt tot ongeveer 20 zenders werken door losse ontvangers te gebruiken dit is wel erg storing gevoelig en zeker als het gecodeerde zenders zijn.

Gebruik je een professionele modulator kun je tot ongeveer 60 ontvangers gaan.

 

De meeste hotels gebruiken een headend

Hier zitten de decoder en modulator op een kaart of zelfs 2 decoders en modulators op 1 kaart.

Deze kaarten zitten in een BOX ( google bijvoorbeeld even op astro V16 )

Doorgaande kun je deze met een 100Db uitsturen.

De ontvanger programmeer je op een bepaalde zender (gecodeerd moet er een module en smartkaart in )

De modulator programmeer je ook op een uitgaande frequentie ( Kanaal )

 

De gewenste zender word nu dus ontvangen en doorgegeven via een modulator op een voor de tv begrijpelijke frequentie.

Elk tv toestel kan met gemak een 60 zenders weergeven.

 

De meeste doorgegeven frequentie`s liggen een 7-8 Mhz uit elkaar.

Laat je de tv zoeken word meestal de laagste frequentie op 1 geprogrammeerd de volgende frequentie op 2 enz. enz.

 

Vanaf het headend word het signaal verdeeld naar elke verdieping een kabel.

Deze kabels worden aangesloten op een zogeheten TAB.

Een Tab is een soort van spitter alleen houd deze terugkomende kortsluiting tegen.

Ook kun je met de TAB de uitgaande signalen dempen.

Dit is gedaan om het verlies op de lengte van de kabel te compenseren.

Sommigen kamers zitten vlak bij de Tab terwijl andere mogelijk 100 mtr verder liggen.

De uitgang met de meeste demping is voor de kamer met de koste coax kabel.

Tussen het headend en de TAB word weer een versterker geplaatst.

Deze versterker word ingeregeld met ongeveer 5DB verschil tussen de hogen en lagen band.

De coax kabel dempt de hoge frequenties veel meer dan de lage frequentie`s.

Door de versterker scheef te zetten word dit grotendeels op het eindpunt gecorrigeerd.

Bij mijn weten heeft alleen de tratec tabs die dit zelf regelen en waar je de versterker recht uitstuurt.

 

Op het einde word nog een wandcontactdoos geplaatst.

In de wandcontactdoos zit een galvanische scheiding die bijvoorbeeld terugkomende stroom er uit zou moeten halen.

 

Nu nog op de kamers de tv toestellen zenders laten zoeken en er is beeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt het goed uitgelegd maar bij veel hotels komt er toch meer bij kijken.

De centrale computer registreerd bijvoorbeeld of je naar "hotel video´s" :D hebt zitten kijken die dan tegen horrende prijzen worden afgerekend. Ook kom ik vaak op mijn kamer en de TV staat al aan met een welkomsscherm: "welcome Drs. IJzerbout, we hope you have a pleasant stay...bla, bla, bla...

Dus er is 2 richting verkeer van en naar de kamers met het centrale computer-system.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Drs IJzerbout u heeft gelijk echter ik dacht het even simpel te houden.

Om alles uit te leggen ben je misschien nog wel een dag aan het schrijven.

Om retour in te regelen is er weer een palenbak nodig en moet je niet vergeten de inkomende kabel los te gooien.

 

We praten dan overigens over een hotel dat iets meer heeft dan een analoge TV.

 

Sommige hotels werken al met een digitaal signaal.

Via een Quam signaal worden de zenders in een pakket ingepakt en naar de tv verzonden.

Heeft de tv een digitale optie ( DVB-T ) kan deze de zenders uitpakken en heeft de klant digitaal beeld.

Deze beelden kunnen worden gecodeerd

 

Bij hotel video`s is er in het algemeen ook Pay TV in het spel.

Welcome Drs IJzerbout word er op geplaatst via het normale signaal.

De meesten versterkers hebben doorgaand al een passief retour signaal.

Dit retour signaal word alleen gebruikt voor het bestellen van films , en heel soms telefoon en internet.

Het retour signaal zit t/m de 60 Mhz ( uitzonderingen daargelaten).

Het gevolg is dat mogelijk een hele wijk zonder internet en tv zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...