Ga naar inhoud


Zenrad ontvangstproblemen


TangoBravo

Aanbevolen berichten

Op mijn caravan heb ik een Zenrad schotel. Een premium 65. Dit is een automatisch zoekende schotel, met 8 voorgeprogrammeerde satellietposities.

Wanneer ik de schotel op een nieuwe locatie laat zoeken dan krijg ik de eerste keer een uitstekende ontvangst.

Maar als ik een paar dagen blijf staan, en de schotel een keer heb laten draaien naar andere satellietposities en daarna terugzet op Astra 1, dan lijkt het net of de ontvangstkwaliteit op Astra 1 minder wordt. Daar kan ik op gegeven moment alleen de publieke omroep en BVN nog wel ontvangen, maar de commerciële zenders, RTL4, 5 enz, komen niet meer door. Ik heb zelf het vermoeden dat er teveel speling in het mechanisme zit waardoor hij niet meer op de exacte positie terugkomt, maar klopt dat wel met het gegeven dat sommige kanalen wel goed bekeken kunnen worden, en andere niet meer?

Wanneer ik dan de caravan verplaats, en de schotel zich opnieuw gaat richten op de satelliet, dan is de ontvangst (meestal) wel weer goed.

 

T B

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ja, het is heel goed mogelijk dat je de ene zender wel kunt ontvangen en de andere niet. Alle transponders zijn namelijk niet even sterk maar als je een zender op een bepaalde transponder kan ontvangen, dan moet je de andere zenders op diezelfde transponder ook kunnen ontvangen.

Dat er verschil is signaalsterkte zit, beter nog gezegd verschil in signaalkwaliteit, dat kun je toch zelf ook wel zien. Via de verschillende transponders of zenders kun je toch de signaalkwaliteit aflezen? De zwakste vallen het eerste uit als je schotel niet helemaal goed gericht staat.

Maar nog een andere vraag. Heb je het over ontvangstproblemen in Nederland of in het buitenland?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verschil in signaalsterke kan ik tot nu toe niet aflezen. Ik gebruik een Loewe Connect 22 SL TV met ingebouwde DVB-S tuner, en deze laat de signaalkwaliteit alleen zien tijdens de eerste ingebruikname, een langdurige procedure waarbij alle zenders opnieuw worden ingelezen en gesorteerd. Ik heb in de menu's nog geen andere mogelijkheid kunnen vinden om het signaal te meten. En om nu iedere keer weer alles opnieuw te gaan instellen....

De ontvangstproblemen doen zich hier in Nederland voor, en ook in Duitsland en Denemarken.

Maar ik heb er nu een lange trap bij gepakt en ben eens boven op de caravan gaan kijken. Ik ontdekte dat de schotel horizontaal heel goed gefixeerd staat, maar dat hij verticaal met het grootste gemak op en neer bewogen kan worden. Daar zit gewoon meerdere centimeters speling. En omdat het een splinternieuwe schotel is, leg ik dit probleem nu maar bij de dealer neer, mag hij het oplossen.

Bedankt voor het meedenken.

 

T B

aangepast door TangoBravo
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Ik heb een zen-rad premium 85 zelfrichtend op mijn camper , samen met voorgeprogrammeerde satellietenzoeker .

Bij Astra 3 loopt deze steeds vast ,inzoverre dat ik de stroom volledig moet afsluiten om de schotel neer te laten.

Kan ik dit door iets verhelpen. 

 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gebeurt dat altijd bij Astra 3 , ook als de camper in een andere positie staat ?

En gaar het op andere satellieten wel goed ?

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...