Ga naar inhoud


Veel bomen, weinig bos, maar toch wat verzonnen


frekesho

Aanbevolen berichten

Eerste post hier, na heul veul zoekwerk. :)

 

Ik hoop dat jullie me hier een beetje mee willen/kunnen helpen.

 

Ik wil samen met m'n buurfiguur een schotelsysteem neer gaan zetten, voor de 3 bekende Astra's. Eigenlijk had ik het alleen willen doen, en ik was er al aardig uit over wat het allemaal zou moeten worden (3 Quad LNBs, Diseqcs, etc.), maar nu we besloten hebben om samen iets te gaan doen, ben ik weer helemaal van voor af aan moeten beginnen met puzzelen. Ik ben nu afgestapt van de quads en de Diseqcs, en uitgekomen bij quattro's en een multiswitch, omdat we in totaal 2 dubbele tuners en 3 of 4 singles willen aansturen. Ik denk dat ik er nu uit ben, maar voordat ik dingen ga aanschaffen, zou ik heel graag jullie (semi-)professionele mening willen horen... :)

 

Ik zit te denken aan dit lijstje:

- Triax 88

- 3x Inverto Premium Quattro

- EMP Centauri 17/8 Multiswitch

- 2x een VU+ DUO ontvanger

- 3 of 4 single ontvangers (nog te bepalen).

 

Het gaat me vooral om de schotel in combinatie met LNBs en Multiswitch. Is dit een beetje een redelijke oplossing? Ik heb nog zitten denken aan 3 Octo-LNBs, maar ik ben bang dat het dan wel zo'n spaghettizooi wordt... En daarnaast is het volgens mij lastig om per LNB zenders tegelijk te kijken die in de verschillende quadranten liggen, of zit ik daar verkeerd?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites


Je lijst ziet er goed uit. En dat samen doen met je buurman is een goed idee.

Octo LNC´s zijn niet zinvol voor ontvangst van meerdere satellieten met meerdere deelnemers.

Persoonlijk zou ik een ander schotel kiezen van betere kwaliteit. Ik ben niet echt een voorstander van Triax. Mij alles net wat te mager van kwaliteit en te goedkoop.

Ik weet dat ik met deze opmerking geen vrienden maak...het is puur mijn persoonlijke mening. Ik zou eerder vanwege het gewicht van de drie quattro LNC´s een BigSat schotel nemen. Wel wat duurder maar ook duurzaam, mede door de steunbeugels aan de zijkanten.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste frekesho

Drs.IJzerbout heeft wel gelijk dat een Visiosat Big Bisat een mooie degelijke schotel is maar er is ook wel wat op af te dingen t.o.v. een Triax 88. De Inverto Premium Quattro-lnb’s zijn gewoon perfect van kwaliteit met een volwaardige feedhorn van 2 lambda (is 60mm diameter). Die kunnen op een Visiosat Big Bisat bijv. niet gemonteerd worden voor de posities Astra 19,2 en 23,5 omdat ze niet dicht genoeg tegen elkaar gemonteerd kunnen worden. Bovendien als je 3 lnb’s gaat gebruiken op een mulitifeed-rail op een Triax 88, dan staat één lnb nagenoeg boven de lnb-arm, eentje net links ervan en eentje net rechts ervan. Dat geeft toch een redelijk stabiele opstelling. Op een Visiosat Big Bisat zul je voor de Astra 19,2 en 23,5 een Alps-quattro moeten nemen om ze dicht genoeg bij elkaar te kunnen zetten en dat is jammer.

Bovendien geeft een Triax 88 flink wat meer versterking.

Waar je wel nog even rekening mee moet houden is het energieverbruik.

De MS17/ 8PIU-6 V10 verbruikt 6,5 watt. Daar komt ook nog het verbruik van de lnb’s bij. Dat is voor de Inverto-lnb’s 200mA per lnb, dat is dus 600mA voor de drie lnb’s. Bij 18V is dat 10,8 watt. Samen dus ongeveer 17 watt. Op een heel jaar dat dit aan staat is dat dus 17x24x 365= 148920 Wh= 149 KWh.

Nu kun je zelf denk ik wel uitrekenen hoeveel dit aan stroomkosten per jaar is. Plusminus 22 cent/KWh x 149= ongeveer 33 euro/jaar. De helft hiervan zou je dan wel elk jaar met je buurman kunnen verrekenen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Persoonlijk zou ik een ander schotel kiezen van betere kwaliteit. Ik ben niet echt een voorstander van Triax. Mij alles net wat te mager van kwaliteit en te goedkoop.

Ik weet dat ik met deze opmerking geen vrienden maak...het is puur mijn persoonlijke mening. Ik zou eerder vanwege het gewicht van de drie quattro LNC´s een BigSat schotel nemen. Wel wat duurder maar ook duurzaam, mede door de steunbeugels aan de zijkanten.

 

Volledig mee eens Drs Ijzerbout ! Ik spreek hier alvast 'uit ervaring' - Zal hier maar niet opnieuw argumenteren 'waarom' daar dit in een ander 'hot' draadje onlangs aan bod kwam.

 

Grt, Marc.

1x Triax78 enkel voor 23.5° - 1x Cahors BigBisat voor 13° + 19.2° (centraal) + 28.2° - 4x Inverto Twin Black LNB - 2x DiSEqC Switch - KOKA799 - HORIZON HD-S2 Satelliet meter - 40" SONY tv met CI-module/SC - Diverse ontvangers ivm instellen en testen....   

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste frekesho

Nog even wat antwoorden op je vragen.Buiten het feit dat je met 3 Octo-lnb’s een bos van maar liefst 24 coaxkabels krijgt, heb je ook nog eens 8 stuks 4/1 diseqc-switches nodig. Wil je een beetje fatsoenlijke hebben, dan ben je daar al flink wat geld aan kwijt. Waar je wel rekening mee moet houden is dat die EMP Centauri 17/8 multiswitch binnen gemonteerd moet worden. Er moeten dus wel 12 coaxkabels naar binnen toe.

Wat betreft de single ontvangers zou je misschien een SAB Titan 1 HD. Dit is een HD-ontvanger voor erg weinig geld, prima prestaties en waarmee je ook de CanalDigitaal fastscanlijst kunt inladen. Die is al voor onder de 100 euro te koop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor alle reacties!

 

Die Big Bisat heb ik naar zitten kijken, maar we hebben samen een budget afgesproken waar we binnen willen blijven, en aangezien die Bisat zo'n 180 euro kost en de Triax zo'n 50...

 

Ik had inderdaad gezien dat de multiswitch binnen moet, dat gaat wel lukken. Om die 12 kabels van buiten naar binnen wat te stroomlijnen, dacht ik om Triax multikabel te gebruiken. Dan worden het drie gaten (één per LNB) van 20mm, in plaats van één heel groot gat of 12 kleintjes. Plus het is meteen netter afgewerkt aan de schotelkant, en ik heb meteen een kleuronderscheid, net wat makkelijker met aansluiten.

 

Stroomverbruik is ook nog wel een goeie ja. Het hele spul komt bij de buurman aan de muur (of op de garage, moeten nog ff kijken wat het beste is qua positionering) en hij zal dus ook de multiswitch gaan aansluiten. Hem kennende vindt ie een goeie fles wijn op z'n tijd wel best, maar 't is natuurlijk wel netjes om het even te melden.

 

Sprietje, bedankt voor de tip mbt die SAB Titan, ga ik bekijken. Ik was voor mezelf van plan om een koppeling op te zetten met de Vu+ Duo, om zo op de slaapkamer en in de woonkamer van één C+ kaartje gebruik te maken, zou ff moeten kijken of dat wel haalbaar is. Wat de buurman wil, weet ik nog niet; ik zal hem in ieder geval ook even die SAB aanraden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die kunnen op een Visiosat Big Bisat bijv. niet gemonteerd worden voor de posities Astra 19,2 en 23,5 omdat ze niet dicht genoeg tegen elkaar gemonteerd kunnen worden. Op een Visiosat Big Bisat zul je voor de Astra 19,2 en 23,5 een Alps-quattro moeten nemen om ze dicht genoeg bij elkaar te kunnen zetten en dat is jammer.

 

Meten is weten. Er wordt steeds gezegd dat een visiosat big bisat geen "normale" lnb koppen kunnen worden gemonteerd om de astra 1,2,3 en hotbird te goed kunnen ontvangen. En dat men minimaal 1 small Alps lnb nodig hebt. Voor de astra 1 of 3.Uit ervaring kan ik vertellen dat het wel mogelijk is. Idem voor de visiosat bisat. Zodat men eindelijk de discussie kan worden afgesloten.

post-40973-0-55917700-1343976689_thumb.jpgpost-40973-0-16988200-1343976699_thumb.jpg

aangepast door Ventura
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Nou, het hele spul is binnen, behalve de kabels. :) Het is uiteindelijk het rijtje van hierboven geworden, met een 17/12 switch in plaats van de 17/8; toch net wat meer mogelijkheden voor wanneer de kinderen wat ouder zijn en zelf TV op hun kamer willen.

 

Vanavond even bekijken waar de schotel precies gaat komen (met dank aan een satelliet-appje op Android) en meten hoeveel kabel ik nodig ga hebben. Dan ff een rolletje (of twee) bestellen), en morgen of overmorgen spelen. Ben vooral benieuwd naar het uitlijnen; ik ga de tutorial van Connexxion volgen, zo gauw ik bepaald heb waar de schotel precies heen moet wijzen (met dank aan dishpointer.com). Wish me luck! (en eventuele tips zijn uiteraard van harte welkom ;) )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Help! :(

 

Gisteren en vandaag een aantal uur op het platdak gezeten, heerlijk met deze temperaturen... :cry:

 

De schotel hangt aan de muur, kabels getrokken, multiswitch opgehangen, so far so good. En toen kwam het uitlijnen... Ik heb de koppen gemonteerd volgens Connexxion's uitleg met foto's, en ik doe geheid ergens iets verkeerd. Ik heb de LNB-draagarm op 23 graden uitgericht, met het idee dat daar de middelste satelliet hangt (19, 23 en 28). Bij testen heb ik dan beeld op de 28 en de 23 OF op 28 en de 19. Ik kan ook beeld op de 19 krijgen, maar dan moet ik de LNB op de plek van de 23 hangen: lijkt dus dat de koppen te dik zijn, waardoor ze niet dicht genoeg bij elkaar kunnen staan. Of zit ik toch verkeerd met uitlijnen van de schotel op 23?

 

Kan iemand me wat tips geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste frekesho

 

Dat de beschrijving van Connexxion niet klopt is vrij logisch. De beschrijving is voor een Triax 78 en niet voor een Triax 88

Je begin er mee om de rail 11,6 graden schuin te zetten, dus als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt rechts 106mm lager dan links over een afstand van 50cm gemeten met een waterpas.

De afstanden tussen de lnb’s moet voor Helmond als volgt zijn:

Tussen de Hotbird en Astra 19,2 graden, 84mm

Tussen de Astra 19,2 en 23,5 graden, 58mm

Tussen de Astra 23,5 en 28,2 graden 60mm

Dit moet je meten aan de voorzijde van de lnb op de kap van pukkeltje tot pukkeltje.

 

Als je de schotel uit wilt richten op de Astra 19,2, dan moet de schotelelevatie op 29,7 graden staan, wil je hem op de Astra 23,5 uitrichten, dan moet de schotelelevatie 28,7 graden zijn.

 

Om de satelliet te vinden, is het ’t gemakkelijkste de coaxkabel van de ontvanger rechtstreeks op de lnb aan te sluiten en niet via de diseqc-switch het liefste met je ontvanger en een klein TVtje naast de schotel.

 

Als laatste stel je de skew van de lnb's in. Die is voor helmond als volgt:

Hotbird - 6graden

Astra 19,2 - 3graden

Astra 23,5 - 6 graden

Astra 28,2 - 9 graden

 

Dit met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Fantastisch Sprietje, heel hartelijk bedankt!! :D Het is dat ik al getrouwd ben, anders had m'n vrouw nu concurrentie... :P

 

Eens kijken of het vanavond wat afkoelt, anders kruip ik morgen of overmorgen het dak op. Testen van LNB direct naar ontvanger zal denk ik niet gaan, aangezien het quattro's zijn; ik dacht dat die altijd via de multiswitch moesten. Maar ook dat is het proberen waard natuurlijk.

 

Zal nog even laten weten of ik eruit gekomen ben. Nogmaals dank!

aangepast door frekesho
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...