Ga naar inhoud


Zendmast Hoogersmilde hersteld


rolandroland

Aanbevolen berichten

In de nacht van 24 op 25 september gaan de Digitenne signalen van start van deze zendmast.

 

De zendmast in Hoogersmilde is sinds vannacht weer on air. De meeste zenders hebben hierdoor hun dekking weer terug van voor de brand op

15 juli 2011

.

 

De zenders van Radio 2 (88.0 FM), 3FM (88.6 FM), BNR (89.6 FM), Arrow Jazz FM (90.5 FM), Radio Drenthe (90.8 FM), Radio 1 (91.8FM), 100%NL (94.2 FM), Radio 4 (94.8 FM), , Slam!FM (99.6 FM), Sky Radio (101.0 FM), Q-music (100.4 FM), 538 (102.2) en Radio Veronica (103.2 FM) zijn ingeschakkeld. RADIONL (97.1 FM) en Arrow Classic Rock Noord (98.7 FM) gaan maandag on air. De digitale tv-zenders van Digitenne pas in de nacht van 24 en 25 september.

Het omschakelen ging zonder grote problemen en daardoor is de ontvangst weer hersteld. De noodfrequenties zijn voor het inschakelen van Smilde uitgeschakeld.

Zowel Broascast Partners en KPN Broadcast Services hebben hard gewerkt om alles zo snel mogelijk in de lucht te krijgen. KPN heeft op een hoogte van 235 meter en 280 meter twee nieuwe FM zendantennesysteem gemonteerd. Deze systemen bestaan uit meerdere FM-antennes waarmee de programma’s van verschillende radiostations worden uitgezonden.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 2 weken later...

Ik ga er van uit dat de zendantenne hetzelfde bereik heeft als de oude, zeker gezien het resultaat hier. Groningen valt buiten het bereik van Smilde als een binnenantenne wordt gebruikt. Er staat niet voor niets ook in Groningen een mast. Het verlies van een binnenantenne is dus zelfs met een mast van 300 meter moeilijk goed te maken. Smilde haalt met een Yagi antenne met gemak de 73 kilometer naar Borne.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Betrouwbare binnenontvangst heb je in stedelijke gebieden maar tot 5 -10 km afstand. Daarom hebben alle grote steden ook 2 zendlocaties. Landelijk zal het wel wat beter gaan maar de verzwakking door de lucht heen is hetzelfde of de mast nu 100 of 300 meter hoog is. Door de 300 meter hoogte van de antenne zit je zelfs nog wel enkele meters verder weg van de zendantenne dan bij een lage mast ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh oh, dit roept veel vragen op! Toen nog onduidelijk was of de toren weer opgebouwd kon worden dacht ik direct dat Digitenne beter af zou zijn met 2 of 3 kleinere masten. Bijvoorbeeld Assen, Hoogeveen en/ of Emmen. Zoals je schrijft dichtbij de binnenantenne klanten. Dat Smilde in eerste instantie is omgebouwd naar Digitenne is waarschijnlijk een kosten overweging geweest. Toch is gekozen voor de oude situatie met een naar verhouding hoge mast die veel moeite moet doen om voldoende dekking te bereiken in een groot gebied. Het levert wel opnieuw de minste kosten en minste problemen bij bestaande klanten die een abo hebben gegeven de situatie.

Nog even de fantasie prikkelen: Door de lucht treedt hoegenaamd geen verzwakking op. Veel mensen denken dat signaal verlies optreedt in de lucht maar dit is niet waar. Het is (voor FM en TV frequenties) in hoofdzaak alleen de verspreiding over een steeds groter oppervlak, verdunning dus. Dit heeft tot gevolg dat iedere verdubbeling in afstand telkens "slechts" 6dB kost (vrij zicht vooropgesteld). De keiharde verliezen (tientallen dB) treden pas op in de laatste kilometers als het signaal door de bomen en huizen binnen de fresnel zone dringt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Digitenne had zeker beter af geweest met meerdere masten denk ik, als je binnenontvangst wilt garanderen. Voor verspreding over een groot oppervlak waarbij een buitenantenne noodzakelijk is, lijkt mij zo'n hoge mast in het voordeel. Vergeet niet dat voor de PO-MUX Digitenne dekkingsverplichtingen heeft, .... voor een "echte ouderwetse TV antenne" op het dak. Met een goede antenne op het dak moet dus 98% schat ik van NL gedekt zijn. Volgens mij heb je dan hoge masten nodig om Friesland, Groningen Drenthe te dekken. Ik moet wel zeggen dat je niet weet wat je ziet aan signalen als je een mast 10 meter de hoogte in steekt. Half Nederland kan je dan ontvangen.

 

Interessant om te lezen dat het dus eigenlijk geen demping is, hoewel het zich wel als zodanig laat aanzien. Is dit ook de reden waarom tijdens "condities" signalen van ver weg zo hard kunnen zijn? Ik heb dit nooit echt goed begrepen omdat er toch altijd die verzwakking moest zijn ;-) Maar goed, nooit te oud om te leren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Smilde zal met de harkantenne op het dak nog steeds ruim het "analoge bereik" van Friesland, Groningen en Drenthe hebben. Door de regionale zender gaat deze functie niet helemaal op en zullen Leeuwarden en Groningen ieder de eigen provincie helemaal moeten dekken voor dakantenne. Voor Emmen (met dakantenne!) is Hoogersmilde met 300 meter niets te klein. Doet me eraan herinneren dat ik daar nog een keer zou gaan meten.

Dat je met een dakantenne veel signalen ziet kan ik bevestigen. En met condities nog meer, op een enkel kanaal na helemaal vol. Zelfs het vrijgehouden kanaal 38 (radio astronomie) haalt het vanuit Denemarken tot Nederland. Inderdaad is die 6dB per verdubbeling de oorzaak van mega bereik tijdens condities. Als de tropo helemaal perfect is heb je dezelfde situatie als vrij zicht. Zo heb ik in Hengelo op 20 meter hoogte (vrije fresnel zone) een record gehad met Tommerup, 400 kilometer. Die kon ik tot 20dB afdempen, DVB-T nog steeds beeld. Die 400 kilometer "dempt" dus maar 24dB meer dan 25 kilometer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan het bericht niet bewerken, hoe doe ik dat als het knopje er niet is? Ik bedoel met 20 dB afdempen met een hoogfrequent verzwakker het signaal uit de passieve (hark)antenne eerst 20dB verzwakken en dan via de antenne versterker naar de ontvanger. Er was zonder verzwakker dus een signaalreserve van 20dB. Dat is 100x in vermogen. De zender zou dus met 500 watt ERP ook ontvangbaar zijn geweest in plaats van de 50 kilowatt ERP (als er geen stoorzender onder zou zitten).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Digitenne had zeker beter af geweest met meerdere masten denk ik, als je binnenontvangst wilt garanderen. Voor verspreding over een groot oppervlak waarbij een buitenantenne noodzakelijk is, lijkt mij zo'n hoge mast in het voordeel. Vergeet niet dat voor de PO-MUX Digitenne dekkingsverplichtingen heeft, .... voor een "echte ouderwetse TV antenne" op het dak. Met een goede antenne op het dak moet dus 98% schat ik van NL gedekt zijn. Volgens mij heb je dan hoge masten nodig om Friesland, Groningen Drenthe te dekken. Ik moet wel zeggen dat je niet weet wat je ziet aan signalen als je een mast 10 meter de hoogte in steekt. Half Nederland kan je dan ontvangen.

 

Interessant om te lezen dat het dus eigenlijk geen demping is, hoewel het zich wel als zodanig laat aanzien. Is dit ook de reden waarom tijdens "condities" signalen van ver weg zo hard kunnen zijn? Ik heb dit nooit echt goed begrepen omdat er toch altijd die verzwakking moest zijn ;-) Maar goed, nooit te oud om te leren.

 

Terwijl er heel veel reclame is gemaakt dat de hark antennes naar het oud ijzer konden. Waarom zeggen ze dat? Had beter gecommuniceerd moeten worden. Als het argument is dat het maar om een klein deel gaat: Je zult maar net je hark antenne hebben weggegooid. Als ik FMmaps bekijk zie ik dat de waddeneilanden ook niet zo best af zijn met de ontvangst? Dus ook buiten antenne?

aangepast door rolandroland
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat de oude vertrouwde antennes maar naar schroot moesten is mij ook een raadsel. Er is namelijk geen betere "versterker" dan een goede hooggeplaatste antenne. Als dat gerommel binneshuis is gepruts en vraagt om problemen en elende.

Een goede antenne produceert namelijk geen eigen ruis.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...