Ga naar inhoud


Led-kerstlampjes laten opstarten in stand Permanent Branden


a33

Aanbevolen berichten

Dag allemaal,

 

Ik heb een string met LED-kerstlampjes, met een trafo (24Volt) en dan een klein schakelkastje. Met een drukknopje kun je 8 verschillende standen kunt kiezen: verschillende knipperstanden, langzaam opgloeien, of Permanent Branden.

 

Nu wil ik die string in mijn halletje achter een tijdschakelaar zetten, maar dan meteen op de stand Permanent Branden.

 

Met een aparte stekkerschakelaar lukte dat namelijk: Bij aanschakelen startte hij altijd op in de laatstgekozen stand (van die 8 keuzes).

Met een tijdschakelaar startte hij echter steeds op in zo'n knipperstand.

Met een andere tijdschakelaar doet hij het soms wel zoals ik wil, maar soms ook niet.

 

Wat kan ik doen, om dit goed voor elkaar te krijgen?

 

Ik dacht: ligt dit misschien aan hoe "schoon" zo'n tijdschakelaar schakelt (zonder schakelpulsjes of zo)?

Ik heb daarom (zonder schakelaar) telkens de transformator in en uit het stopcontact gehaald. En wat bleek: hoe snel of langzaam ik de stekker eruittrok maakte niet uit, maar bij snel erinsteken startte hij op in de laatstgebruikte keuzestand, en bij langzaam erinsteken kreeg ik vaak weer dat geknipper.

 

Kennelijk ligt het aan de manier, waarop zo'n schakelaar AAN-schakelt?

Of is er iets anders aan de hand?

 

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Als ik jouw verhaal zo hoor dan heb je een elektronisch geschakelde timer eigenlijk moet je dus 1 hebben met een relay erin die schakelen anders

Wat je ook kan doen met de tijdschakelaar een relay aansturen en zo weer de lampjes

vu+ solo2 - VTI - Triax 110 cm - astra 1 astra 3 astra 2 hotbird            

Vu+ solo   - VTI - Schwaiger SPI 085 - Rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites

@muppet:

Nee, de twee tijdschakelaars die ik geprobeerd heb waren alletwee mechanische timers (met van die ruitertjes, per kwartier te schakelen).

 

Dat met een extra relay ertussen zou ik inderdaad kunnen proberen, al moet ik dan dus een relay hebben dat dus niet ook dit probleem oplevert.

Of een tijdje zoeken naar een tijdschakelaar die altijd doet wat ik wil.

 

Maar dan nog snap ik steeds niet, hoe dit nu komt...

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarschijnlijk schakelt hij niet snel genoeg waardoor dit komt

Wat er ook kan gebeuren is dat de klok maar 1 pool schakelt

Kom je uit friesland dan heb ik nog wel ergens een relay liggen

 

 

vu+ solo2 - VTI - Triax 110 cm - astra 1 astra 3 astra 2 hotbird            

Vu+ solo   - VTI - Schwaiger SPI 085 - Rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okee, het komt dus door te traag schakelen?

En daar is dus niks anders aan te doen, dan een andere (snellere) schakelaar of een (sneller) relay te gebruiken?

 

Nee ik woon in Gelderland. Kom wel af en toe in Groningen...

 

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo als Muppet ook al zegt, ik denk dat daar het probleem zit

kan je het regel kasje er niet tussen weg halen

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

 

En met de vriendelijke groeten Hendrik

 

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@satencom:

Ik heb de aansluitingen van het kastje opengemaakt.

De trafo levert 26 Volt wisselstroom.

De 50 LEDs hebben nu 22 Volt gelijkspanning. (2 stringen, elk geschakeld met 2x8 en 1x9 LEDs. Dus per LED is dat ongeveer 2,75 Volt))

 

Het kastje slopen kan dus wel, maar dan moet ik ofwel een gelijkrichter en een extra weerstand bouwen, of zelf zoeken naar een netvoeding met 22 Volt gelijkspanning.

Een beetje gedoe, dus.

 

Dus eigenlijk ben ik op zoek naar een oplossing dat het simpel gebruikt kan worden, achter welke schakelaar dan ook.

Zou het, behalve met een relay, bijvoorbeeld ook kunnen door ergens een condensator of zo bij de schakelaar te plaatsen?

Of kunnen de gevolgen van zo'n lage schakelsnelheid gewoon niet anders opgevangen worden?

 

A33.

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook bij langzaam de stekker erin doen is het meteen AAN , het kan niet dat de spanning dan langzaam oploopt .

Wat mee zou kunnen meespelen is z.g.n. kontakt-dender van de schakelklok , dus dat er na schakelen toch nog een keer een korte onderbreking is .

Maar dezelfde onderbrekingen (met veel grotere kans) kunnen gebeuren als je de stekker er langzaam in stopt .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

@iemand: Nee het is bepaald niet random! Dat is me wel gebleken (als je 'm binnen 24 uur weer opstart).

Maar het wordt dus weer random bij sommige (tijd)schakelaars...

 

@trust: Ah, is dat de term: contactdender?

Dat verklaart ook waarom ik al gevonden had dat de manier van stekker erin-steken bepaalde, of hij wel of niet weer op de Permanente stand opstartte.

 

Hoe kan je dat contactdenderen van een schakelaar compenseren?

Een condensator of iets erbij?

De schakelaar met spray of met alcohol schoonspuiten, kan dat ook helpen?

Of is de enige oplossing: een andere schakelaar.

 

groet, A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien met een "solid-state" relais

als je het niet kent , google is your friend .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag allemaal,

Ik heb van het weekend de contactpunten van de schakelaars met contactspray schoongemaakt, maar dat heeft dus geen effect. Kennelijk dendert een schone schakelaar dus net zo als een niet-helemaal-schone schakelaar. :/

 

Blijft dus over: een relais proberen, of eventueel een solid-state relais.

(En anders een losse gelijkrichter ertussen.)

 

@trust: Ik moet ook nog ergens van die electronische schakeleenheden hebben liggen, die je op een DIN-rail in een zekeringkast kunt hangen.

Enig idee of dat wellicht solid-state relais' zouden kunnen zijn? Of zit daar doorgaans ook een mini-relais-tje in?

(Al moet ik dan wel kijken, volgens wat voor schakelschema die dingen dan schakelen.)

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig vandaag een gedeeltelijk defecte led-slang met zo'n stuurkastje eraan in handen gekregen .

morgen zal ik dat kastje eens open maken en kijken of het niet simpeler te realiseren is , of wil je ook die knipper functies intact houden ?

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

@trust:

knipperfunctie: hoeft niet per se bewaard. Al vind ik het zelf altijd wel een uitdaging om oplossingen te vinden met zo min mogelijk aanpassingen en zoveel mogelijk behoud van functies...

 

@sjaak(k):

Hé ja, dat is slim! Met als nadeeltje dat je dan continu sluipverbruik hebt van de trafo voor de LEDs, maar het is inderdaad een heel goede optie. Ik houd 'm in beraad.

 

Ik heb even die DIN-rail schakeleenheden opengemaakt, die ik had liggen. De ene heeft een gewoon relais, de andere (zo'n ding met vertraagd in te stellen schakelmoment) zo te zien niet. Die laatste zal dus misschien solid-state zijn? Ik ga dit weekend uitproberen hoe het met de relais werkt.

 

@trust: ik heb ook gedacht: misschien dat er nauwelijks afvlakking plaatsvindt na de gelijkrichting, zodat de dender-impulsen vanuit de trafo ongestoord de electronica bereiken? Ben benieuwd wat je in het kastje verder ontdekt.

 

groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...