Ga naar inhoud


Badr 4 26E zwakker geworden?


Aanbevolen berichten


De Badr 4 satelliet is pas 6,5 jaar oud en dus pas op de helft van zijn verwachte levensduur. 

Zolang een sat in de Clarke Belt zit, gaat ie  natuurlijk nooit zwakker uitzenden om als een kaarsje uit te gaan. :lol:

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je hem plotseling niet meer kan ontvangen, kan het ook zijn dat de inclinatie van de schotel wat versprongen is doordat hij losser is gaan zitten door de temperatuursverschillen.

Je moet de schotel buiten altijd goed vastzetten bij het instellen.

 

Maar je kunt eerst proberen usals even UIT te zetten en Badr4 handmatig een tikje oost of west te geven in je tunerinstellingen en kijken of dat wat oplevert.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eduard07 schrijft:

 

“Zolang een sat in de Clarke Belt zit, gaat ie natuurlijk nooit zwakker uitzenden om als een kaarsje uit te gaan.”


Beweer ik dat dan?

Maar als jij een beetje op de hoogte bent van satellieten, dan weet je dat soms tijdens de levensduur transponders worden uitgeschakeld om de verwachte levensduur van meestal 15 jaar te halen.
Dit is ook gebeurt bij de Astra 1KR satelliet die in 2006 gelanceerd is want van te voren schreef SES al dat na ongeveer 1/3 van zijn verwachte levensduur er transponders op deze satelliet zouden worden uitgeschakeld om verzekert te zijn van commerciële exploitatie gedurende de gehele verwachte levensduur van de ASTRA 1KR.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Eduard07 schrijft:

 

“Zolang een sat in de Clarke Belt zit, gaat ie natuurlijk nooit zwakker uitzenden om als een kaarsje uit te gaan.”

Beweer ik dat dan?

 

Maar als jij een beetje op de hoogte bent van satellieten, dan weet je dat soms tijdens de levensduur transponders worden uitgeschakeld om de verwachte levensduur van meestal 15 jaar te halen.

Dit is ook gebeurt bij de Astra 1KR satelliet die in 2006 gelanceerd is want van te voren schreef SES al dat na ongeveer 1/3 van zijn verwachte levensduur er transponders op deze satelliet zouden worden uitgeschakeld om verzekert te zijn van commerciële exploitatie gedurende de gehele verwachte levensduur van de ASTRA 1KR.

Nee, maar anelka lijkt die indruk wel te hebben.

En de rest van je verhaal weet ik. En de vraag is zelfs nog steeds, of alles bij de 2F wel is ingeschakeld.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt maar ik vind kingofsat wel niet specifiek want zo staat er dat zelfs badr5/6 in Europa te ontvangen is maar of hij ook in nl te ontvangen is is mij een raadsel? Is er een mogelijkheid om op kingofsat een positie te zoeken en kijken of in nl te ontvangen is zonder naar de beams te hoeven kijken?

 

En wat betreft zwakker ja dat is zeker zo sommige satellieten zijn enkel te ontvangen met grote formaat schotels en sommige transponders zijn soms ook niet meer te ontvangen. En dat badr4 zwakker is geworden daarmee wordt bedoeld moeilijker te ontvangen in nl.

 

Maar zijn er ook mensen op de forum die hetzelfde probleem ervaren en ook geen beeld hebben op MBC badr4?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je hem plotseling niet meer kan ontvangen, kan het ook zijn dat de inclinatie van de schotel wat versprongen is doordat hij losser is gaan zitten door de temperatuursverschillen.

Je moet de schotel buiten altijd goed vastzetten bij het instellen.

 

Maar je kunt eerst proberen usals even UIT te zetten en Badr4 handmatig een tikje oost of west te geven in je tunerinstellingen en kijken of dat wat oplevert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eduard ja dat klopt ik heb een dm800 en wanneer ik draai handmatig naar west en haal ik signaal sterkte van max 34% en deze positie opsla op 1 en vervolgens weer terug ga naar de zender Zie ik geen beeld dreambox geeft ook bij het halen van de 34% er is geen signaal om te unlocken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het uitgangsvermogen en dus de veldsterkte die een transponder van een satelliet levert neemt wel degelijk af tijdens de te verwachten levensduur. De TWT´s (Travelling Wave Tubes) zijn versterker buizen. Deze hebben een beperkte levensduur. Lang niet alle TWT´s houden het 15 jaar vol. Daarom zijn er reserve TWT´s in een satelliet. Maar niet oneindig veel.

TWT´s hebben de voorkeur boven halfgeleiders omdat ze zeer liniar en uiterst breedbandig zijn.

Ze zijn het meest kritische element in een satelliet vanwege de betrouwbaarheid en het uitvalspercentage.

Verder loopt de energie opbrengst van de zonnepanelen ook terug tijdens het leven van een satelliet. Dus de stroomvoorziening wordt langzaam minder. Ook daardoor kan de veldsterkte teruglopen.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sheik IJzerbout


Schets je het nu niet een beetje te dramatisch? Waarom is er dan zoveel belangstelling om de satellieten die een paar honderd miljoen Euro kosten “bij te tanken” zodat ze een aanzienlijk langere levensduur krijgen. Hier zou toch geen belangstelling voor zijn als de transpondersterkte toch al flink is terugglopen?
Zie het filmpje op deze site: http://www.scientias.nl/tankstation-voor-satellieten-in-2015-de-lucht-in/27541

Om de satellieten van de nodige stroom te voorzien die tijdens de Eclips tijd (donkere tijden) nodig is, heeft een satelliet accu’s aan boord die door de zonnepanelen worden opgeladen als de zon er wel op schijnt maar soms is het nodig brandstof te gebruiken als de eclipstijd langer is dan normaal. Dit heeft te maken met de stand van de zon.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...