Ga naar inhoud


triple LNB op 60 cm. schotel?


satty40

Aanbevolen berichten

Hallo,

We hebben op dit moment een single lnb op een 60 cm B&R schotel. Nu willen we de kop vervangen door een triple LNB. Kan dat of moeten we ook een nieuwe schotel aanschaffen? En dan de 64 cm of toch de 78 cm. Las dat alleen de kop vervangen en uitrichten wel te doen is zonder speciale apparatuur. Is het vervangen van de schotel ook zelf te doen of moet je daar iemand voor inschakelen die speciale apparatuur heeft om de boel goed uit te richten?

Alvast dank voor uw informatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Eerst proberen met 60cm. schotel, als het lukt, wel weinig regenreserve.

78 cm. Is beter, voor de benodigde regenreserve.

Schotel vervangen is goed zelf te doen, je zet de nieuwe schotel op de mast, eerst markering maken op de mast.

Dan de elevatie rond de 29 graden en dan langzaam bijstellen tot sterkste signaal.

Als je het door een monteur laat doen, ben je veel geld kwijt.

 

Goed lezen wat de beschrijving zegt over de "Triple", ik denk dat de middelste "toeter" in de klem moet, dat houdt in dat de nieuwe schotel, niet exact het zelfde gaat staan als de oude, dus millimeter wijze schotel draaien op de mast.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste satty40


Het is maar helemaal de vraag of je op je huidige schotel een triple-lnb kunt plaatsen.
De ruimte tussen de buisjes van de 3 koppen is erg klein en geeft hetzelfde probleem als bij een duo-lnb.
Het gaat om het volgende:

De lnb-klem van een Triax is 6mm dik, zie de bijlage.
In de lnb-klem moet nog een verloopring van 23-40mm gemonteerd worden.
De totale dikte van de klemming komt daarbij uit op 14,5mm en dat is nu precies de ruimte die er tussen de pijpjes van de duo-lnb en de triple-lnb’s zit.
 

Zit er op jou schotel dus een lnb-houder die dikker is dan 6mm, dan is de triple-lnb niet te monteren. Je
zult dan noodgedwongen een nieuwe schotel moeten kopen.

post-60869-0-33560200-1373649490_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Omdat het er niet naar uitzag dat de triple lnb in de oude houder paste hebben we ook een nieuwe schotel aangeschaft. We hebben gekozen voor de 78 cm Triax.

We willen nu de schotel vervangen maar ik heb toch nog een paar vraagjes.

 

Het aantal graden elevatie heb ik inmiddels op internet opgezocht. Maar hoe kan ik nagaan of de schotel de goede kant op wijst t.o.v. de mast. Is dat het zelfde als bij de oude schotel (vandaar de markering aanbrengen zoals Emekli aangeeft?) die op de 19.2 was gericht?

 

Aan de triple zitten 4 aansluitingen, ik heb er 2 nodig. Moet ik de overige 2 aansluitingen met iets afsluiten? Heb hier al op gegoocheld maar de antwoorden wisselen nogal.

 

Ik had ook al opgezocht dat ik de instellingen in de ontvanger moet wijzigen.

Ik heb de twee nieuwe astra's toegevoegd. Zie de bijlage.

Is het voldoende dat bij de twee nieuw toegevoegde satellieten achter Primaire DiSEqC komt te staan "1.0/B/0" en "1.0/C/0" of moet ik nog meer aanpassen?

 

Op welke zender kan ik de tv het beste zetten om te kijken hoe de ontvangst is?

 

Alvast dank voor uw antwoorden.

post-62794-0-90044000-1377187990_thumb.jpg

aangepast door satty40
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste satty40


Als de schotel niet op het dak staat, dan is er een handige manier om de nieuwe schotel snel weer in

dezelfde richting te zetten als de oude.


Plaats de steel van een bezem of hark onder de schotel precies evenwijdig aan de lnb-arm van de oude schotel als je er van boven langs kijkt. Nu kun je de nieuwe schotel met de lnb-arm ook weer precies evenwijdig aan de (bezem) steel instellen.


Maar de schotel moet ook nog naar de Astra 23,5 gericht worden want hij stond op de Astra 19,2.
 

De elevatie heb je al opgezocht, dus die stel je eerst in. Nu draai je de schotel iets naar het oosten en wel net zoveel dat de kop aan de zijkant van de triple-lnb precies boven de (bezen)steel staat.


Heb je de Astra 23,5 eenmaal gevonden, dan afstellen op maximale signaalkwaliteit door iets te verdraaien en de elevatie aan te passen.


De niet gebruikte aansluitingen kun je afsluiten met een F-connector die je afgedicht hebt met

siliconenkit, zie bijlage.


Het toevoegen van de twee satellieten is goed echter de Astra 23,5 is B en de Astra 28,2 is C en niet

andersom.


Je kunt het beste de zender Eurosport HD of History HD gebruiken om de schotel op de Astra 23,5 af te

stellen. Deze zenders hebben het meeste signaal nodig en vallen het eerste weg als de schotel niet helemaal goed staat.

post-60869-0-16051100-1377195548_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

(...)De niet gebruikte aansluitingen kun je afsluiten met een F-connector die je afgedicht hebt met

siliconenkit (...)

Misschien is dat nu niet meer van toepassing hoor... maar heel vroeger, eind jaren 80, had ik de f-connector aan de LKNB afgedicht met siliconen, tegen het binnendringen van vocht... na 1 jaar ging de LNB kapot... volgens de dealer kwam dat door het zuur in de siliconen, dat dat de lnb kapotvreet...  Destijds waren lnb's heel duur... maar hij heeft hem toch vervangen onder garantie :)  Hij heeft me toen gezegd dat ik moet afdichten met zuurvrije sichtingspasta zoals Molykote 111. Ik heb die tube nog steeds, en gebruik het spul ook nog steeds... werkt goed.

Misschien dat de huidige lnb's robuuster zijn dan die van vroeger... maar ik vraag me dus af of het verstandig is siliconen te gebruiken... ik 'durf' dat dus nog steeds niet.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de aansluitingen niet afgeschemd zijn met bijv. een regenkap die sommige lnb’s hebben, kan de zaak oxideren. Als je die aansluitingen later wel wilt gebruiken, heb je kans op slecht contact.


Overigens is het verstandig alle aansluitingen met vulcaniserende tape af te tapen als er geen beschermkap over zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben inmiddels de schotel hangen, maar het vinden van de zenders wil nog niet lukken. We hebben de schotel zo goed mogelijk proberen te richten.

We hebben via de ontvanger opnieuw kanalen gezocht en ingeladen.

Astra 3 geeft aan signaalsterkte 67 , signaalkwaliteit 39.

De andere 2 satellieten geven geen signaal kwaliteit.

 

We kunnen wel wat zenders ontvangen nl. op de hoofdlijst  onder nummer 3154 de zender BID, 3153 QVC Style 3147 Africa C..

Maar de normale zenders wil niet lukken.

Iemand enig idee wat ik moet doen om in ieder geval eerst de 23.5 goed te krijgen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bete satty40


De vraag is natuurlijk met welke kop je nu de Astra 28,2/28,5 ontvangt.

Het handigste is om als volgt te werk te gaan.

 

- Stel de elevatie van de schotel in die nodig is voor de Astra 23,5.
- Zet de diseqc 1.0 in je satelliettuner uit. De tuner schakelt dan automatisch naar de Astra 19,2.
- Zorg dat de de triple-lnb op de juiste schuinte staat volgens de aangegeven lijn.
- Ga nu de Astra 19,2 zoeken door de schotel te draaien.
- Zodra je deze gevonden hebt en je ook de zender BVN goed kunt ontvangen, kun je de zenders inladen (CanalDigitaal fastscan)
- Nu stel je diseqc-1.0 in.
Astra 19,2 op A
Astra 23,5 op B
Astra 28,2 op C



- Nu de schotel zo goed mogelijk uitrichten op de Astra 23,5 en er voor zorgen dat de transponders van de Astra 19,2 en 28,2 ongeveer even sterk doorkomen.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de hierboven vermelde stappen uitgevoerd.

Hebben nadat we ontvangst hadden op de 19.2 en BVN konden ontvangen naar kanalen laten zoeken.

(Is het normaal dat die lijst begint met nr. 20 Nickelodeon? Als ik de SD lijst van CD download begint die met 1 en staat daar ook Nickelodeon op 20. )

Daarna de diseqc-1.o weer ingesteld zoals hierboven vermeld.

 

Daarna geprobeerd de 23.5 te vinden, maar zodra die een klein signaal bij kwaliteit aangeeft (10-11%) zijn we de 2 andere weer kwijt.

 

 

Hebben nu in ieder geval wel weer de zenders die we hadden voordat we deze schotel en lnb plaatsten, maar hadden ook graag wat zenders van de 23.5 b.v. de regionale zenders.

 

Ik heb een bijlage toegevoegd met de gegevens zoals ze nu staan.

Moet er nog wat anders ingesteld worden of moeten we toch met draaien proberen ontvangst op de 23.5 te krijgen?

 

 

 

post-62794-0-76346700-1377792917_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vast een domme vraag, maar hoe doe ik dat?

Heb al in handleiding van de ontvanger gezocht en op internet maar kan het niet vinden.

 

Als ik geavanceerd zoeken doe en ik selecteer de astra 3 staan er achter de freq. wel een ander getal als wat u doorgaf en ook staat er hoz. ipv vert. maar het geeft wel een signaalkwaliteit aan van 71 %. Daarmee zou ik toch goed beeld moeten hebben.  Zie bijlage.

 

Als ik dan transponder toevoegen doe krijg ik de melding "transponder bestaat al".

 

Hoe krijg ik e.e.a. gewijzigd?

 

post-62794-0-88848500-1377798401_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...