Ga naar inhoud


multytenne twin , hotbird en astra 23.5


SIMBAke

Aanbevolen berichten

Tja, 4159 zenders inscannen en ontvangen met goed weer is ook geen probleem met de Multytenne. Het enigste nadeel van de Multytenne is dat hij weinig regenreserve heeft. Dat is vooral lastig op de Astra 23,5.
Maar als je geen zin hebt of mogelijkheid hebt om een grotere schotel te plaatsen en je stelt de schotel optimaal af, dan is er best aardig mee te leven, zeker als je er een regenkapje boven hebt gemaakt. Zeker als je geen hoge eisen stelt aan de Hotbird, verdient het zeker aanbeveling de schotel te fijntunen op de Astra 23,5. Ook dan is de Hotbird nog heel fatsoenlijk te ontvangen.

En dan nog even een opmerking over die twee lijnen die elkaar snijden onder een hoek van 6,5 graad. Dat dat op de lnb van de Astra 23,5 is is puur toeval.
De horizontale lijn is getrokken over de onderschaal van de kop precies bij het schot waar de lnb's in uitsparingen liggen. De schuine lijn is getrokken van het hart van de meest linkse en rechtse lnb. Maar het maakt helemaal niet uit waar die lijnen elkaar snijden. Als ze dat onder een hoek van 6,5 graad doen, blijft het nog steeds een hoek van 6,5 gaad, of die lijnen elkaar nu links, rechts of in het midden snijden.

En dan nu het berekenen hoe schuin de Multytenne opgesteld moet worden voor een optimale ontvangst:
Ga eerst naar Satlexcalculator Toroidal.
Vul je woonplaats in of coördinaten.
Kies voor Astra 28,2 en Horbird 13.
Hier de situatie voor Rotterdam:
http://www.***geen-reclame***/nl/wavefrontier_calc-params.html?satlo_east=28.2&user_satlo_east=&user_satlo_east_dir=E&satlo_west=13.0&user_satlo_west=&user_satlo_west_dir=E&location=51.91%2C4.48&la=51.91&lo=4.48&country_code=nl

Dan zie je dat de schuine lijn waarop de vier lnb's moeten staan 10,63 graden moet zijn. We ronden dat af op 10,6 graden.
De lnb's in de kop staan al op een schuine lijn van 6,5 graad.
De schotel moet dus 10,6-6,5=4,1 graden schuin staan voor een optimale ontvangst.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Nieuwe meting van de signaal/ruisverhouding, nu bij onbewolkt weer van de gecorrigeerde Multytenne:

 

astra 3a 23.5e   ]
- transponder: 11856 v regen: 53% onbewolkt: 65%
- transponder: 12188 h 58%
 
astra 1n 19.2  
- transppnder 19 regen: 71% onbewolkt: 79%
 
hotbird
- De zwakke transponder srf1 hd regen: 49% onbewolkt: 55%
 
astra 28.2
- transponer:  itv london 1 regen:68% onbewolkt: 79%
 
Conclusie: Bij een stevige druil (meer dan motregen: dikke druppels - maar geen pijpestelen) is er bij gebruik van een Multytenne icm VU-Plus DUO2 receiver sprake van een demping  van het satellietsignaal tussen de 6..11%
Link naar reactie
Delen op andere sites

Welnu dat constateer ik ook met mijn erbij, als het signaal rond de 40% komt valt de zender weg en ik heb er een aantal die dat doen. De zenders die ik wil zien blijven goed en daar gaat het mij om. Zoveel zenders als jij pak ik niet dus das ook en verschil, bij mij houdt het met 3500 op de positie maakt ook nog wat uit blijkbaar. Het regen kapje zorgt erbij mij wel voor dat dit wegvallen later of niet gebeuer dus wellicht kun je daar nog wat mee. Zoek je de zenders met blindscan? Ik zoek alleen op fta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het wordt nog eens een interessant draadje hier (want: lekker techniek, en weinig geleuter over meningen en standpunten). 

1: ik denk dat de weergegeven percentages van receiver tot receiver verschillen. Als dat zo is dan moet iedereen zijn eigen percentage vaststellen. Ik ga zo eens even spelen en de drempelwaarde proberen vast te stellen. Ik kan met een Alu folie stripje schuiven voor de kop, en aldus de signaalsterke beinvloeden

 

2. Ik gebruik de blindscan, ik weet (nog) niet hoe ik sec FTA zenders kan scannen. Wordt vervolgd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt ik deed de eerste keer de totaal scan op automatisch en daar zitten ook de betaal zenders nog bij de blind scan gebruikte ik nog niet. Wat is het verschil tussen blind en automatisch? De b.nx . en duits heb ik nu wel. Ik begreep dat de optie fastscan gebruikte ik niet omdat ik lees dat die veel zenders overslaat je zou dan de familiefoto lijst krijgen . Mogelijk moet ik alles eens opnieuw doen zodat ik eden goed beeld heb van de fta. Met dat aluminium folie deed ik al maar ik bleef alles gewoon ontvangen, mijn kapje steekt vijf cm over gemeten aan de kant. Blind scan schijn je ook de feed te krijgen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hihihi....wat een leuk experiment. Meting uitgevoerd met een soeplepel op de LNB box die ik langzaam verschuif. (Delen) van millimeterwerk Bij SNR=35% ontstaat er af en toe iets blokkig beeld, bij 33% of lager bevriest het beeld. Echt digitaal gedrag

 

Regen zonder onweer dempt tussen de 5 en 20%, dus alleen de hotbird zit in de gevarenzone met de Multytenne, en natuurlijk ook de andere transponders die een lage veldsterkte op Zoetermeer projecteren. 

 

Nieuwe scan uitgevoerd (niet de brakke optie manual scan gebruikt) en nu ontvang ik 4198 zenders in plaats van 4159. Anyway, ik ga echt niet naar de winkel hollen om een Triax of Cahors schotel aan te schaffen met tig LNB's. Een zender met een snr waarde van 40% ziet er even goed uit bij een snr waarde van 99%. Goed = goed.

 

Leuk draadje. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, wat is het verschil tussen een Blindscan en een en een automatische scan?
Bij een automatische scan worden alle transponders afgescand die in het geheugen van de satellietontvanger zitten. Regelmatig worden de transponders anders ingesteld bijv. van DVB-S naar DVB-S2 of worden nieuwe frequenties op een bepaalde satelliet toegevoegd of gewisseld.
Het resultaat is dat de transpondergegevens die in de satellietontvanger zijn ingeprogrammeerd verouderd zijn. Hierdoor worden niet meer bestaande transponders afgescand en nieuw toegevoegde transponders niet gescand.

Het voordeel van een Blindscan is dat die de volledige frequentieband die voor satellietontvangst gebruikt wordt afgescand wordt. Je kunt het vergelijken alsof je met de draaiknop van de radio de gehele FM-band of kortegolf-band afzoekt.
Dit scannen bij een satellietontvanger gebeurt in kleine stapjes.
De grootte van die stapjes kan variëren. Dat kan per 3, 4, 6 of 8 MHz zijn.
Hoe groter de stapjes des te sneller is de ontvanger klaar met het scannen van de gehele satellietband van een bepaalde satelliet maar de kans is bij grote stapjes ook groter, dat hij bepaalde frequenties niet ziet.
De satellietontvanger scant daarbij de lage en de hoge band af en ook de horizontaal- en verticaal gepolariseerde transponders.
Daarom ziet hij bij het scannen in kleine stapje soms meer zenders dan bij het scannen in grote stapjes. Er zijn satellietontvangers die van te voren al ingeprogrammeerd zijn hoe groot de stapjes moeten zijn voor een goede scan. Er zijn ook satellietontvangers waarbij je de grootte van de stapjes in kunt stellen.

Het alternatief voor een Blindscan is dat je de wijzigingen van de transponders bijv. via internet door krijgt en dat je de nieuwe transponderspecificaties handmatig in je ontvanger gaat invoeren. Je snapt natuurlijk wel dat dat een kluif werk is en dat je toch veel nieuwe wijzigingen niet te weten komt.

Kortom, een Blindscan is super handig. Helaas hebben flink wat satellietontvangers deze optie niet.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hallo ik ben dus ook nog maar eens bezig gegaan met het iets scheef zetten van de schotel hellend naar oost. Temeer omdat er toch wel veel zenders op de hotbird zijn die ik maar net kan pakken en die dus snel wegvallen. Ik moet zeggen dat de 19.2 de 23.5 en de 28.5 beter zijn geowrden ongeveer 5 % maar op de hotbird blijft het lastig. Ik krijge ze wel beter maar dat gaat dan ten kostte van de andere satelieten emt een 7 tot 10 %. Ik stelde het geheel nu af naar de zenders die ik nite wil missen en heb op de hotbird ook vele goede zenders van 60 a 70 % maar ook veel die er net wel of niet zijn. Blijkbaar de is het alstig ze alle 4 goed te pakken in Groningen??

 

bijlijge de schuinstand nu.post-72952-0-43303300-1410195531_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo ik ben dus ook nog maar eens bezig gegaan met het iets scheef zetten van de schotel hellend naar oost. Temeer omdat er toch wel veel zenders op de hotbird zijn die ik maar net kan pakken en die dus snel wegvallen. Ik moet zeggen dat de 19.2 de 23.5 en de 28.5 beter zijn geowrden ongeveer 5 % maar op de hotbird blijft het lastig. Ik krijge ze wel beter maar dat gaat dan ten kostte van de andere satelieten emt een 7 tot 10 %. Ik stelde het geheel nu af naar de zenders die ik nite wil missen en heb op de hotbird ook vele goede zenders van 60 a 70 % maar ook veel die er net wel of niet zijn. Blijkbaar de is het alstig ze alle 4 goed te pakken in Groningen??

 

bijlijge de schuinstand nu.attachicon.gif20140908_184819.jpg

Leuk verslagje.

Sprietje zal het zeker weten, maar ik vermoed dat die nu wel heel schuin staat. Pakt die de SF Info uit Zwitserland? Met welke ontvanger meet je de waardes?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...