Ga naar inhoud


Triax DiSEqC switch 4/1


ries

Aanbevolen berichten

Triax DiSEqC switch 4/1

 

"Leuk" probleem met een "Triax MFD 41 D DiSEqC switch 4/1".

 

LNB1 A/A Astra 19

LNB2 B/A Astra 23

LNB3 A/B Astra 28

LNB4 B/B Hotbird


Aangesloten met 2 meter coax op een Philips DSR7141 HD ontvanger, alle satellieten aanwezig, en de switch schakelt goed.

Met ongeveer 35 meter kabel op DSR7141, alleen signaal van Astra 23 en 28, de switch (led-indicatie) schakelt wel goed.

Met dezelfde kabel op een Samsung tv, Astra 19 en 28 plus Hotbird aanwezig. en wederom schakelt de switch naar de goede ingangen.


Ik vermoed dat er ergens oscillatie ontstaat, maar dat terzijde.


Mijn vraag is of iemand ervaring heeft met zo een "lange" coaxkabel, in combinatie met een DiSEqC switch van een ander merk, en mogelijk in combinatie met een DSR7141 of een Samsung tv?

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 50
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

 

Triax DiSEqC switch 4/1

 

Mijn vraag is of iemand ervaring heeft met zo een "lange" coaxkabel, in combinatie met een DiSEqC switch van een ander merk, en mogelijk in combinatie met een DSR7141 of een Samsung tv?

1) Ik heb er 2 in gebruik. Prima switches.

2) Ik gebruik ook 20-30 meter coax, maar herken dit probleem niet.

 

Gebruik je bij beide ontvangers in deze situatie  ook dezelfde zenders?

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

1) Ik heb er 2 in gebruik. Prima switches.

2) Ik gebruik ook 20-30 meter coax, maar herken dit probleem niet.

 

Gebruik je bij beide ontvangers in deze situatie  ook dezelfde zenders?

Ik gebruik dezelfde satellieten, het signaal van Astra 19 en Hotbird komt in het geval van de DSR7141 niet door, en Astra 23 niet op de Samsung tv.

En dit doe ik gewoon door spanning er af te halen en de 35 meter kabel wisselen tussen de twee ontvangers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik dezelfde satellieten, het signaal van Astra 19 en Hotbird komt in het geval van de DSR7141 niet door, en Astra 23 niet op de Samsung tv.

En dit doe ik gewoon door spanning er af te halen en de 35 meter kabel wisselen tussen de twee ontvangers.

Maar staan beide ontvangers dan ook op dezelfde zender bij die wisseling?

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar staan beide ontvangers dan ook op dezelfde zender bij die wisseling?

Ja dat heb ik geprobeerd, beide ontvangers hebben een volledige scan van de 4 satellieten gedaan, en de Samsung onthoudt het kanaal waarop je hem uitgezet hebt.

Als je echter in het DISEqC menu van zowel de Samsung als de Philips gaat krijg je een "bar" te zien voor de kwaliteit van het signaal van de satelliet.

Deze "bar" staat op 0 voor de satelliet die niet wordt doorgeschakeld, en in het geval van dezelfde zender krijg ik bijvoorbeeld bij de Samsung een melding van geen signaal.

Dus het signaal van de desbetreffende satellieten komt echt niet binnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Morgen maar eens de omgekeerde weg volgen en een goedkope DISEqC switch aanschaffen.

Eigenlijk zou je dat niet moeten doen, maar een Spaun moeten kopen. Die hebben ook een lage dB weerstand. (Verlies)

Ook de kwaliteit van de coax is van invloed op signaalverlies onderweg. Koka 799 of Belden zijn goede merken met relatief weinig verlies over langere afstanden.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat je bij lange coaxkabels spanningsverlies hebt voor de voeding van de lnb’s, kun je bij sommige satellietontvangers de diseqc-spanning van 13-18Volt verhogen naar 14-19 Volt.


Dat is in het menue te vinden onder “Verhoogde diseqc-spanning”.

 

Je moet denk ik het probleem eerder in de lnb’s zoeken dan in de diseqc-switches.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat je bij lange coaxkabels spanningsverlies hebt voor de voeding van de lnb’s, kun je bij sommige satellietontvangers de diseqc-spanning van 13-18Volt verhogen naar 14-19 Volt.

Dat is in het menue te vinden onder “Verhoogde diseqc-spanning”.

 

Je moet denk ik het probleem eerder in de lnb’s zoeken dan in de diseqc-switches.

Ik heb een reserve LNB ook in de strijd gegooid gehad, maar met exact hetzelfde resultaat.

Ik kan bij zowel de DSR7141 als de Samsung tv de spanning niet verhogen, maar dankzij de duurdere Triax :-) kan ik door de LED-indicatie zien dat hij wel schakelt.

Dus ergens in het signaalpad gaat het fout.

Indien nu de goedkope DISEqC switch werkt vrees ik dat ik ga meten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een reserve LNB ook in de strijd gegooid gehad, maar met exact hetzelfde resultaat.

(...)

1)Dus ergens in het signaalpad gaat het fout.

2)Indien nu de goedkope DISEqC switch werkt vrees ik dat ik ga meten.

Als het signaal onderweg zoveel dB verliest, moet je daar wat aan doen.

Daarbij spelen kwaliteit diseqc schakelaar, coax, splitters e.d. een belangrijke rol.

 

Soms moet er een signaalversterker aan te pas komen.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het signaal onderweg zoveel dB verliest, moet je daar wat aan doen.

Daarbij spelen kwaliteit diseqc schakelaar, coax, splitters e.d. een belangrijke rol.

 

Soms moet er een signaalversterker aan te pas komen.

Maar toch geen verschillende signaalversterkers voor verschillende ontvangers?

Vandaar mijn veronderstelling van oscillatie. Afhankelijk van de belasting lijkt er iets te gebeuren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ook een probleem met de sattuner in Samsung tv met de diseqc switch.

Ingang 4 is schijnbaar defect maar heb met mijjn satontvanger nooit een probleem meegehad.

Heb toch maar een nieuwe besteld om er zeker van te zijn.

Geen zin meer om de satontvanger weer er tussen te zetten.

En ik krijg de usals niet goed werkend op de TV.Maar dit terzijde.

Vantage 8000s,500Gig. Tuner1 ,draaibaar Gibertini 80cm schotel met Stab h100 en Alps lmb. Tuner2 ,vaste schotel Triax 78,multifeed astra 1-2-3 en hotbird met alps lmb's via diseqc 4-1.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar toch geen verschillende signaalversterkers voor verschillende ontvangers?

Vandaar mijn veronderstelling van oscillatie. Afhankelijk van de belasting lijkt er iets te gebeuren.

Mijn opmerking over versterkers was ook niet specifiek bedoeld, maar in jouw speurtocht mag je niks uitsluiten.

Maar daarmee bedoelde ik niet te zeggen dat jouw huidige verdenking onlogisch is.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn opmerking over versterkers was ook niet specifiek bedoeld, maar in jouw speurtocht mag je niks uitsluiten.

Maar daarmee bedoelde ik niet te zeggen dat jouw huidige verdenking onlogisch is.

Nog even een Dreambox DM-500S uit de kast gehaald en deze ontvangt alle 4 de satellieten uit de Triax switch.

Daarom nog even de vraag of iemand ervaring heeft met een relatief lange coaxkabel in combinatie met een Samsung tv en een werkende DISEqC switch, want (mijn) Triax switch lijkt nogal kieskeurig te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...