Ga naar inhoud


Problemen met tp 12515


Earthfinder

Aanbevolen berichten

Ik heb sinds anderhalve week problemen met de ontvangst van tp12515 op de Astra 1. Ik heb op veel transponders prima signaalsterkte en signaalkwaliteit. Beide tussen de 95 en 100%.

Maar op de 12515 heb ik wel een prima signaalsterkte maar de signaalkwaliteit is ongeveer 65/70% en daarmee is er vrijwel geen regenreserve. Bij een beetje bewolking heb ik al haperingen en blokvorming in het beeld/geluid.

 

Heeft iemand een idee hoe dit probleem opgelost kan worden? Ligt het toch aan het uitlijnen van de schotel of is er iets mis met m'n diseqc switch?

HTPC-Software: LibreELEC 9
HTPC-Hardware: Raspberry Pi 2 + Raspberry Pi 3

Link naar reactie
Delen op andere sites


Meestal ligt de oorzaak bij de lnb. De ontvangst kan per merk en zelfs bij hetzelfde merk per lnb verschillen. 

 

Wat je zou kunnen proberen is de lnb wat naar voren of achteren te schuiven in de houder, en/of een paar tikjes met de klok mee.

 

Als je daarmee een beter resultaat op 12515 krijgt, zul je trouwens op de andere transponders ook weer een beter resultaat krijgen. Dus een goede instel-transponder is het wel. (Ik gebruik K-tv daarvoor op Astra 1)

 

Als het resultaat je tegenvalt, zou je een andere lnb kunnen aanschaffen, bv een Inverto Black Ultra. Die is erg gevoelig.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij heb ik al een prima LNB MTI Supremeline quad LNB. Naa Rijn weten zijn die vergelijkbaar met de Inverto Black Ultra. Had ik eens gelezen in een Duitse test.

 

Ik had het afstellen van de LNB naar voren en achteren nog niet geprobeerd. Daar zal ik morgen eens naar kijken.

 

De tikjes met de klok mee, is van achter de LNB, je kijkt dan van over de LNB naar de schotel?

HTPC-Software: LibreELEC 9
HTPC-Hardware: Raspberry Pi 2 + Raspberry Pi 3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een MTI-lnb. Inderdaad vergelijkbaar met de Inverto B.U.. Dus daar kan het niet zo gauw aan liggen. 

 

Met de klok mee als je de schotel in kijkt, dus richting oost.

Schuiven in de houder kan soms ook een beter signaal opleveren. Dus beide doen.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels heb ik van alles geprobeerd maar de signaalkwaliteit op 12515 is maximaal 76%. De signaalsterkte is 98/99%.

Nu heb ik geen last van blokvorming, maar ik ben benieuwd hoe dat is bij bewolkt en regenachtig weer.

 

Misschien ligt het aan de driver-update voor m'n tunercard..., dat de software (prog satellite Finder) daardoor minder snel hogere waardes aangeeft?

HTPC-Software: LibreELEC 9
HTPC-Hardware: Raspberry Pi 2 + Raspberry Pi 3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik meen me zo gauw te herinneren:

rond de 12500, dat is toch de frequentie die storing van dect telefoons kan krijgen?

12500-LOF10600= 1900, precies in de DECT range.

 

Dat betekent dan: basisstation van de DECT telefoon te dicht bij de satellietontvanger, of te dicht bij een (niet goed afgeschermde) satellietkabel.

 

Dus wat je kunt proberen is: Als je je dect-telefoon stroomloos maakt, is er ook zo'n slechte ontvangst?

 

Groet, A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn geen DECT telefoons in de buurt van de kabel noch van de schotel.

Het enige wat redelijk in de buurt staat, is de zendmast van m'n buurman. Die heeft een 27MC bakje. Ik geloof dat hij een wat krachtigere antenne gebruikt, dan toegestaan.

 

Zou het 27MC signaal storing kunnen veroorzaken?

  • Like 1

HTPC-Software: LibreELEC 9
HTPC-Hardware: Raspberry Pi 2 + Raspberry Pi 3

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dat is erg onwaarschijnlijk.

De Diseqc switch kan je even loskoppelen en de ontvanger rechtstreeks aan de LNB aansluiten.

Koop anders eens een andere LNB of verwissel 2 LNB's om uit te proberen of het toch niet aan de LNB ligt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had de Diseqc er al even tussen uitgehaal en de kabel rechtstreeks verbonden.

Ik had nog een Invacom LNB liggen en die ook al even gemonteerd.

Alles geeft hetzelfde resultaat.

 

Het enige wat ik kan bedenken, is dat de driver voor m'n sat-tuner (Tevii S470) invloed heeft op de signaal ontvangst of,

 dat de schotel toch in de verkeerde hoek staat, maar wel zo dat toevallig Astra 1 en Astra 3 op de LNB's uitkomen. Maar ik weet niet of dat laatste mogelijk is.

HTPC-Software: LibreELEC 9
HTPC-Hardware: Raspberry Pi 2 + Raspberry Pi 3

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik zou eerst even een andere ontvanger uitproberen, of de ontvanger met een kort kabeltje direct aan de LNB aansluiten.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels heb ik van alles geprobeerd maar de signaalkwaliteit op 12515 is maximaal 76%. De signaalsterkte is 98/99%.

Nu heb ik geen last van blokvorming, maar ik ben benieuwd hoe dat is bij bewolkt en regenachtig weer.

 

Misschien ligt het aan de driver-update voor m'n tunercard..., dat de software (prog satellite Finder) daardoor minder snel hogere waardes aangeeft?

 

 

Ik zou eerst even een andere ontvanger uitproberen, of de ontvanger met een kort kabeltje direct aan de LNB aansluiten.

Het percentage dat een ontvanger aangeeft, is een relatief verhaal. 

Als de threshold waarop het beeld wegvalt bij slecht weer 30% of lager is, heb je nog steeds heel wat reserve.

 

Bij mij is 12.722 altijd de zwakste transponder geweest op Astra1/CD-pakket. En dan vergelijk ik meerdere lnb's, meerdere schotels en meerdere ontvangers. Vraag niet hoe het kan, het is zo.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik blijf helaas de blokvorming houden bij bewolkt weer.

Ik heb inmiddels gisteravond m'n oude ontvanger er aan gehad. Op dat moment had ik geen storing op de oorspronkelijke installatie (HTPC)en ook niet op de oudere ontvanger. Het lijkt dus echt wachten op wat slechter weer voordat ik e.e.a. Kan uitsluiten.

Ondertussen heb ik ook alles opnieuw geïnstalleerd en dat heeft ook niet geholpen.

 

Wat me nog wel te binnen schiet, is dat er een kabel per ongeluk uit de diseqc-switch is getrokken. Die heb ik er toen wel weer ingeduwd. Dat was de kabel van de Astra 23.5.

 

Het valt me op dat de tp's 12515 en 12552 het meest gevoelig lijken te zijn voor de storingen. Op de reguliere (kinder)Duitse zenders heb ik tot nu toe nergens last van gehad.

 

Wat kan ik nog meer doen?

HTPC-Software: LibreELEC 9
HTPC-Hardware: Raspberry Pi 2 + Raspberry Pi 3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie nog een mogelijkheid, dat er mogelijk iets met de kabel tussen de diseqc en de ontvanger. Omdat wat ik ook probeer de signaalkwaliteit rond de 80% blijft hangen, op alle transponders.

Is het mogelijk om dit op te lossen door de kabel in te korten? Of is de hele kabel kapot als er water in gekomen is en moet die dus in z'n geheel worden vervangen?

HTPC-Software: LibreELEC 9
HTPC-Hardware: Raspberry Pi 2 + Raspberry Pi 3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie nog een mogelijkheid, dat er mogelijk iets met de kabel tussen de diseqc en de ontvanger. Omdat wat ik ook probeer de signaalkwaliteit rond de 80% blijft hangen, op alle transponders.

Is het mogelijk om dit op te lossen door de kabel in te korten? Of is de hele kabel kapot als er water in gekomen is en moet die dus in z'n geheel worden vervangen?

Dat laatste zou ik doen. En dan gelijk een goed merk coax: Koka of Belden.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...