Ga naar inhoud


Hoe ontvang ik Astra 19,2 & Astra 23,5 met Duo-LNB In Spanje?


EllenAnn
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

Hallo Wimo01, ik wil het een beetje spannend houden voor iedereen, bovendien was het op een werkdag en was ik nèt 30 seconden voor het uur U op het dak.

Ik ga nu de beugels van roest èn verflagen ontdoen om ze (na 22 jaar op dezelfde plaats) tijdens de volgende sessie te kunnen losmaken de de schotel te kunnen verdraaien. Het gaat allemaal een beetje langzaam maar dat krijg je als je niet alléen in Spanje woont om  van de zon te genieten (zoals jullie :) ) maar óók om de kost te verdienen.

ROB

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 131
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Let wel dat de freq die bij de signaalmeters hoort juist is(hoofdfrequentieA1).Zo te zien is dat een menu zoals mijn Philips DSR7141/22(made in Ukraine)

De hoofdfrequentie kan je veranderen maar is steeds van Astra 1.De rest van je foto's is voor instellen diseqc-poorten.

Moest het nu wel zijn dat de signaalmeters werken op andere satellieten dan moet die freq (TP) ook uitzenden(ook geen signaal),11915H A3 is de gewone DVB-S nog !

Desnoods een goedkoop mini sat recievertje(DVB-S2) kopen om af te stellen

 

1*187;2*110;3*70 schotels-11*twin lnb;2*quad lnb;Sab Sky 4900

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan de derde vragensteller RobVd ,ik heb je handleiding eens gelezen.Niks over channel search waarmee je evtl een TP kunt aanduiden van Astra 3 waarop de signaalmeters dan werken !!!!!

https://www.gebruikershandleiding.com/Philips-DSR8121/preview-handleiding-50402.html?page=0015#af15 

1*187;2*110;3*70 schotels-11*twin lnb;2*quad lnb;Sab Sky 4900

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedeavond, ben nieuw op dit forum en heb al veel gerelateerde vragen gezien maar zou graag antwoord krijgen op volgende .

 

Heb 2 duo lnb koppen 19.2 en 23.5 van astra/ kanaal digitaal.

Woon op mallorca

Had een kop met pijn en moeite in grote oude engelse schotel gemonteerd echter alleen geen hd ontvangst en ook geen discovery etc.

 

Wil nu nieuwe schotel(s) voor deze kop(pen) kopen van geloof ik minimaal 80 cm.

Welk merk type schotel past het beste bij deze lnb zonder dat ik er meerdere per schotel hoef te plaatsen?

 

Welke online shop verkoopt deze schotels, heb er al verschilende gevonden weet alleen niet welke schotel ik moet kopen.

 

Hoor het graag

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Stockie

Welkom op dit forum
Een CanalDigitaal duo-lnb is geschikt voor een 60cm-schotel in Nederland. Op Mallorca is een 60cm-schotel te klein voor de Astra 23,5.
Wat je kunt doen is een 4,3 graden duo-lnb nemen voor een 80cm-schotel en die op een schotel plaatsen van ongeveer 72cm breed en 80cm hoog bijv. een Tecatel 80 van 71cm breed en 80cm hoog. Die zie ik voor €26,32 staan in Spanje. De duo-lnb moet op Mallorca 16 graden schuin worden gezet.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Iets boven Barcelona staat de zon op 11 okt. om 12.21 uur waar de Astra 19,2 staat. Op 19 okt. is dat om 12.15 uur.
Let wel, als je de schotel uitricht met de zon en je hebt de elevatie van de schotel goed staan, dan heb je meteen signaal. Maar dat wil niet zeggen dat je dan ook meteen maximaal signaal hebt. Dat zul je toch op je satellietontvanger moeten bekijken. De schotel altijd afstellen op maximale signaalkwaliteit en in jou geval daarna uitrichten op maximale signaalkwaliteit op de Astra 23,5.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

post-72866-0-33329500-1413272368_thumb.jpgpost-72866-0-36421800-1413272391_thumb.jpgpost-72866-0-45765100-1413272344_thumb.jpg

 

Op zaterdag morgen j.l. heb ik alles losgemaakt van zowel de horizontale als de verticale bevestiging.

Met behulp van de satelietontvanger en m'n dochter hebben we toen het sterkst mogelijke signaal eerst horizontaal en tóen vertical opgezocht.

Horizontaal hebben we iets moeten verdraaien, maar vertical kwam er geen sterker signaal als we afweken (naar boven of naar beneden) van de oorpronkelijk ingestelde hoek.

De horizontale verdraaiing is juist uitgevoerd wat enkele minuten later werd bevestigd door de zonnestand.

Ondanks al deze nieuwe instellingen is de Astra 23 èchter nog steeds niet in beeld gekomen: wàt doen we nu nog fout? Controleer die hoek van 16º nog eens voor 40 km boven Barcelona.

 

Op de foto's:

- signaalsterkte Astra 19 nà herinstelling: een half vakje verbeterd.

- signaalsterkte Astra 23 nà herinstelling: nog stééds geen verbetering.

- zonnestandproef: un precies op de goede plaats.

 

Hoe un verder?

 

ROB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Robvd

Allereerst fijn van je te horen dat de stand van de zon excact klopt met optimale uitrichting van de schotel. Je had al goed signaal maar de zonnestand gaf vorige week al aan dat het beter kon en dat blijkt dus ook zo.

Veel mensen hebben daar echt geen idee van hoe precies je daarmee een schotel uit kunt richten. Wel is het van belang de tijd op de juiste manier te berekenen want er wordt op internet een hoop onzin verkondigd hoe laat de zon op een bepaalde tijd in de richting van de satelliet staat.

Verder, die 16 graden schuinstand van de duo-lnb is exact de juiste schuinte om beide satellieten optimaal te ontvangen. Daar hoef je niet aan te twijfelen en zal ook alleen maar verslechtering geven als je die schuinte anders in gaat stellen.

Maar nu de vraag waarom je de Astra 23,5 nog steeds niet ontvangt. Tja, dat vraag ik me dus ook af. Voor vele honderden mensen waar ook in Europa heb ik berekeningen gemaakt hoe meerdere satellieten op één schotel konden worden ontvangen. Dat heeft altijd tot een goed resultaat geleid. Aan mijn rekenmethode hoeft dus niet getwijfelt te worden.
Ik heb het nog een keer nagerekend. Voor jou locatie komt mijn berekening uit met de afstand die je in bericht 58 hebt laten zien op 66mm afstand hart op hart van de twee lnb's zoals die aan de voorzijde van de lnb op de kap van kuiltje tot kuiltje moet zijn. Bij het monoblock dat je hebt moet dat ongeveer 65mm zijn. Afwijkingen tot 3-4mm stellen absoluut niets voor.

Het enigste wat ik je kan adviseren is om de schotel nog een klein beetje te verdraaien vanaf de huidige stand en te kijken of je dan de Astra 23,5 kunt ontvangen op de vrijhangende kop.

Eén ding blijf ik zeer merkwaardig vinden.
Bij de specificaties van de Inverto IDLB-QUDM21-MN0006-8PP staat duidelijk: DiSEqC 1.0 (Sat A* = Hotbird 13° East,  Sat B = ASTRA 19.2° East)
zie: http://www.inverto.tv/products/product.php?section=1&id=97&cat=36

De meest zuidelijke satelliet is dus sat A, de oostelijke satelliet, sat B.
Vertaald naar de Astra 19,2 en 23,5 dus de Astra 19,2 sat A en de Astra 23,5 sat B.  Dit klopt want ik heb dat monoblock al heel vaak in Spanje gebruikt en afgesteld op schotels van 90x100cm met een f/D van 0,6.
Het is mij volslagen onduidelijk waarom het bij jou andersom is.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Sprietje,

Misschien is het een idee om mij de zonnestand voor de Astra 23 op te geven voor komende zondag, dan kan ik in ieder geval checken of ik die überhaupt kan ontvangen, daarna zet ik hem weer gewoon terug op de 19, maar dan weten we in ieder geval wat meer.  ROB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Robv

omdat het zo zou kunnen zijn dat je op een SD 19.2-zender staat te richten met je 23-lnb.

(vandaar die nietgebruikelijke diseqc volgorde bij jou?)

 

Je schrijft "NPO-1 ofzo".

Check nog eens voor de zekerheid. NPO-1 of NPO-1HD?

 

Mijn ervaringen zijn met een VU Duo, dus die werkt misschien inderdaad anders dan die van jou.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee tesla, dat kan niet. Als je de schotel uitricht m.b.v. de zon met de lnb die in de klem staat, dan kan het niet anders dan dat die op de juiste satelliet is gericht. Het zou wel kunnen als je de schotel op goed geluk draait totdat je signaal krijgt.
Maar het plan van Robvd om de schotel op de Astra 23,5 te richten met de lnb die in de klem staat, lijkt me een goed plan.
Voor a.s. zondag staat de zon om 11:54:23 uur precies waar de Astra 23,5 staat.
Het kan inderdaad zijn dat je naar een niet bestaande transponder van de Astra 23,5 zoekt. Weet jij welke transponder je ontvanger gebruikt voor de Astra 23,5?
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...