Ga naar inhoud


slechte radio ontvangst Seat Alhambra


gerrit B

Aanbevolen berichten

Al sinds de aankoop van deze auto heb ik al problemen met de radio ontvangst.

 

De auto is omgebouwd van geel naar Grijskenteken waarbij de achterramen geblindeerd moesten worden en het ombouwbedrijf had daarvoor in de plaats een binnen antenne boven de hemel geplaatst maar helaas met slechte resultaten.

 

De garage waar ik de auto heb gekocht is hier al mee bezig geweest, heeft de binnen antenne al weer vervangen en een buiten antenne geplaatst, daarna nog een extra antenne onder het dashboard gelegd maar nog steeds valt het geluid kortstondig weg (hikt even of de hoge tonen vallen even weg) en heb ik op diverse vaste plaatsen geheel geen ontvangst.

Rij ik bijv. van Schiedam naar Bleiswijk dan hapert de radio elke km wel een paar keer en rij ik van Nieuwerkerk aan de IJssel naar Capelle dan hapert en stottert hij vrijwel voortdurend.

 

Nu kwam ik een functie tegen door even de setupknop vast te houden om zo de signaal sterkte te kunnen zien en dan zie ik ook als de auto hier stil voor het huis staat de ontvangst sterkte variëren van vol naar 70% en zie ik ook dat ant 1 en ant 2 op off staan.

 

post-32015-0-72770400-1385326487_thumb.jpg

 

Hier is de MP= 1 de NK=3 en RDS = 0

 

 

post-32015-0-01261900-1385326511_thumb.jpg

 

Hier is de MP= 3 de NK=2 en RDS = 1 en loopt de ontvangst terug naar schat ik 85%

 

post-32015-0-91514200-1385326526_thumb.jpg

 

Hier is de MP= 1 de NK=2 en RDS = 0

 

Maar je ziet de MP soms oplopen naar 5 en ook de rds staat wel eens op 4 en dat allemaal in een tijdsbestek van 2 minuten met de auto stil en de motor uit.

Nu weet ik niet wat de MP en NK inhoudt maar als alles met een stilstaande auto al zo schommelt dan zal het in een rijdende auto vast niet beter zijn.

 

Wie weet wat hier aan te doen en wat de MP en NK betekend?

 

Kan ik bijv. de bestaande antennekabel en blokken achterin de auto (waar de raamlussen eerder op waren aangesloten) gewoon opnieuw gebruiken en zo ja wat sluit ik daar dan op aan? (wat is de weerstand van zo'n raamlus?) of is er een andere methode om zonder haperende radio door Nederland te rijden?

 

De plaatselijke Seat dealer heeft nu nl. aangegeven aan het eind van zijn latijn te zijn en Seat zelf zegt dat de enige oplossing is om terug naar origineel te gaan, maar dat is met grijs kenteken natuurlijk geen optie.

Ook een andere radio is geen optie want met de geblindeerde ruiten is de achteruitrij camera toch vrijwel onmisbaar.

 

suc6

 

Gerrit

aangepast door gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

De eenvoudigste oplossing zou zijn de originele ramen terug te plaatsen en te etsen/ verduisteren met behoud van de geïntegreerde antennes.

Maar of de RDW dat accepteert?

 

Een andere oplossing zou een Kathrein haaienvin antenne op het dak te plaatsen.

 

Een antenne onder het dashboard lijkt mij contraproductief.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die ramen heb ik natuurlijk niet en e.e.a is omgebouwd door een professioneel bedrijf dus als dat mogelijk zou zijn geweest dan hadden ze dat denk ik wel gedaan.

 

Ik had een haaievin op het dak maar die bleek alleen voor de navigatie te zijn.

Nu gebruik ik de ingebouwde navigatie toch niet (een update is duurder dan een nieuwe losse navi met veel meer mogelijkheden) vandaar dat die haaievin is vervangen door een spriet met versterking.

Sinds die tijd is de ontvangst al wel een stuk beter geworden maar nog steeds de huidige haperingen als hierboven omschreven.

Voor de rest heeft de radio origineel 2 antenne ingangen die ook zijn aangesloten (ik verwacht 1 van het raam links en 1 van het raam rechts) vandaar naast de spriet ook de extra antenne.

Maar rij ik hier weg en ben ik hemelsbreed 10-15 Km van de uitzendmast dan hapert en ruist hij al weer terwijl ik met de privé auto heel Nederland door kan zonder ook maar 1 hapering.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Gerrit,voor een  goede FM ontvangst kun je het beste maar 1 ant.ingang gebruiken,met 1 ant.het beste is een spriet ca 75cm lang op het dak vd auto,dus geen versterker er tussen,want die korte sprietjes staan wel mooi,maar de ontvangst laat meestal te wensen over.

 

Basis principe is de ant. zo hoog mogelijk,en een ant die dus 1/4 van de golflengte is,of zo dicht mogelijk daarbij in de buurt komt.

 

Op de FM band is dit van  groot belang ,zeker voor op een auto ,daar de veld sterkte vd zender nogal varieert en er bovendien veel storing is,ook de radio moet natuurlijk gevoelig genoeg zijn, en over een goede selectiviteit te beschikken,zodat hij ook de zwakkere zenders kan ontvangen,zo dat ze niet door een naburige sterke zender worden weg gedrukt.

Wat ook van belang is dat de ant.verticaal staat zover mogelijk,daar de FM zenders ook verticaal gegepolariseerd zijn.

Probeer evt of een losse auto radio een betere ontvangst oplevert.

aangepast door columbo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Net even een ritje gemaakt van zo'n 20Km met de signaalsterkte functie aan en dan zie je de signaalsterkte regelmatig terug lopen naar 50%

Verder zie je de MP waarde variëren van 0 tot 16 en ook de RDS zie je schommelen tussen de 0 en 16.

 

De waardes kunnen natuurlijk nog verder uit elkaar liggen, maar je kunt niet de hele tijd op het scherm kijken ipv. op de weg maar dit heb ik op zo'n kort stukje dus al kunnen zien.

 

Andere radio heb ik ook al wel aan gedacht maar het probleem is dat alles via deze radio loopt, dus de telefoon, achteruitrij camera, navigatie en ook allerlei andere instellingen worden via het display van de radio weergegeven.

 

Ander punt is dat als je extra info over het Seat 310 systeem zoekt dat hier te lezen valt dat de radio al een ingebouwde antenne versterker heeft.

Maar specifieke info over dit systeem, naast dat het blijkbaar van Bosch afkomstig is, kan ik (nog niet vinden.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is dat een blaupunkt en heb ik die zelfs nog boven op zolder liggen.

 

Of die blauwe punt toen al voor bluetooth stond op zit betwijfel ik toch wel. :)

 

Feit is wel dat ik vandaag al een paar keer dezelfde rit heb moeten maken en nu net op de terugweg viel de ontvangst geheel terug naar zo'n 20% schakelde hij over naar mono en begon de telefoon ook te ruisen.

Op zich wel opmerkelijk dat het vanmorgen eerder wel aardig goed ging en dan nu plots zo ver terug valt en dat terwijl er in die omgeving geen bedrijven/huizen staan met apparatuur welke dit mogelijk zouden kunnen veroorzaken.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

De enig keer dat ik ontvangstproblemen kreeg met mijn autoradio dateerd van 10 jaar geleden. Na een nieuwe radio plaatsen kwamen we tot de vaststelling dat het aan mijn antenne lag. Op het dak was de basis gescheurd en er kwam water in het verstekergedeelte met slechte ontvangst tot gevolg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat heb ik de garage ook gezegd, nl. dat je in de huidige tijd toch probleemloos rond moet kunnen zonder haperende en uitvallende radio.

met mijn privé auto kan ik zelfs tot ver achter Munster Duitsland in rijden en dan pas begint hij storingen te geven.

Maar de praktijk blijkt helaas toch anders voor de Seat, en de antenne die er nu op zit is, schat ik, net 3 a 4 maand oud, rij ik daarmee richting Duitsland dan valt hij voor het eerst uit op de brug bij Hengelo, bij Enschede begint hij al te haperen, bij Epe (Dld) is er weer goede ontvangst maar 5 Km verder na Gronau wordt het toch tijd voor een CD.

 

Als ik dus maar wist hoe lang de antenne in de ruit zelf moet zijn en wat de ohmse waarde er van is dan kan ik kijken of ik dat na kan bootsen met de originele versterkers in de auto zelf.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Gerrit, heb je deze auto meteen aangepast gekregen of heb je nog met de originele situatie kunnen vergelijken?

Wanneer je wat rondkijkt op het web lees je dat er ook klachten zijn over de originele situatie met de antenne in de zijruit.

Er is ook sprake van een fantoomvoeding voor de antenne versterker.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb deze auto alleen maar als omgebouwd gezien, dus nooit origineel en kan dus ook niet vergelijken.

 

Ik zal eens gaan zoeken want die problemen had ik nog niet gevonden en Seat zelf zegt ook van niets te weten. (zegt mijn dealer)

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Zie ook PM.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik zo lees gaat het hier om storingen in het oude model Alhambra.

Dit is het nieuwe model zoals de nieuwe Alhambra er nu dus ook uitziet. (auto is van 2011)

 

De versterkers in de stijlen had ik al wel gevonden maar ik weet niet wat daar op aangesloten heeft gezeten.

De nieuwe `ruiten` die ze er in gezet hebben zijn van kunststof en die zijn aan de binnenkant bekleed met vloerbedekking dus dat kan ik wel losmaken en daar een antenne achter maken en weer op de originele versterkers aansluiten, als ik maar weet welke.

 

suc6

 

Gerrit

aangepast door gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...