Ga naar inhoud


Brandhoutprijs eik of beuk per kubiek meter?


pirrewit

Aanbevolen berichten


  • Reacties 38
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik betaal 12 cent de kilo voor eikenhout heb dit jaar 7000 kilo laten bezorgen, geen idee hoeveel kuub dat dat is maar ik stook er de hele winter op en houd ook nog wat over, is wel in Spanje :-) en ook daar kan het behoorlijk koud zijn in het binnenland hebben op het ogenblik elke nacht vorst, overdag daarentegen is het redelijk weer en een graad of 14

VU+ UNO 4K & VU+SOLO2 openpli 4.0 multifeed astra 1,2,3 & hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

hier, schrijf ik een bericht inzake brandhout en de enthalpie

(beetje ongenuanceerd misschien en niet 100% rekenkundig correct => daar zijn weer andere fora en databases qua informatie voor)

maar toch!

 

wat het echter in je haard oplevert is dus beduidend ondermaats t.o.v. andere brandstoffen en energiebronnen voor verwarming.

 

-naast het feit dat je een onvolledige verbranding van minder dan 60% bereikt, vraag ik me af waarom mensen zo gefascineerd blijven van die illegale verbrandingsovens / open haarden

-naast een ander feit dat niemand zich afvraagt of er ook nieuwe aanplant van deze bomen met die opbrengst euro/kuub gebeurt.

 

na ons de zondvloed...

vraag gewoon eens aan je leverancier of hij ook bomen nieuw aanplant.

 

CO2 wordt opgeslagen in de Biologische Massa van onze Fauna (de bomen)

O2 (zuurstof) wordt geproduceerd door de Fauna (de bomen) middels het chlorofyl

 

het is heel simpel ofwel je beperkt je eigen CO2 footprint door de beperking van het verbranden van fossiele en organische verbindingen ofwel je doet mee aan de klimaat crisis negatief beïnvloeden.

 

Die prijs per kuub eikenhout zou veel hoger moeten zijn.

Heel veel hoger. Relevant is bovendien jouw energielabel van je woning.

So Long

Fischer Z

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zit hem voor een belangrijk nadeel ook in de roetdeeltjes.

 

Zag in België veel speciale pelletkachels, beetje van die konijnekeutel achtige geperste houtvezels.

Zou heel efficiënt moeten stoken meen ik maar zo handig in het gebruik dat het wel prijzig zal zijn.

aangepast door mietde

You cannot ignore that member

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat die kubieke meters betreft :in de officiele handel rekent men in staires (kweet effe niet of ik t goed schrijf) maar dat is 1.20 bij 1.20 dat compenseert de open ruimtes.

 

Brandhout word steeds duurder ivm de evolutie van pellets en nathout kachels .

 

Een paar jaar geleden werden pellets van zaagsel gemaakt maar een bedrijf hier in de buurt verwerkt experimenteel complete bomen en maakt pellets binnen paar dagen met rest warmte .

 

 

Nieuw zijn ook de kachels waarin houtsnippers afkomstig van gemeentes die in plantsoenen met de bekende lawaaierige gele versnipperaars worden gemaakt.

Deze snippers hoeven niet eens meer kurkdroog te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

:D  ja zo weet ik nog wel een paar betrouwbare verkopers :D

eiken of beuken zuigt overigens niet zo veel water, maar ik ben het wel met je eens, dat veranderd het soortelijk gewicht.

 

de boeven

Nee, maar als je het voor elkaar krijgt dat er 5 tot 10 liter water in 1 kuub hout blijft zitten (vooral onder de barst wil aardig wat water blijven zitten) en dat per Kg kunt verkopen voor de prijs van eiken dan doe je wel goed zaken in de waterverkoop.

Niet dat het veel zoden aan de dijk zet want 10 liter op 700 Kg van 60 euro zal een keer 85 cent zijn maar als je zo 100 kuub weet te verkopen dan is dat wel een tank vol diesel en met 1000 Kuub......... :whistle:   tja er zijn er denk ik heel wat die daar wel een weekje voor willen werken.

 

Mijn neef werkt regelmatig op zo'n brandhout bedrijf en kan je vertellen dat het zeker geen werk voor watjes is.

De kosten zitten nl. niet zo zeer in hout zelf maar in de machines en mannetjes die het verwerken.

Ben je te langzaam dan ben je vrijwel automatisch ook duurder dan je conculega en verkoop je ook geen hout het is dus ook flink aanpakken en daar kloven ze een kuub hout sneller dan dat jij het in je aanhanger kunt pakken.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alle bomen worden toch uiteindelijk wel verband tegenwoordig. Of je moet ze laten sterven en doodgaan en wachten tot het olie ofzo wordt.

 

Dus of jij het nou in de kachel gooit of iemand anders.... 

 

(ok een professionele houtverbrandingsoven zal wel efficienter zijn)

 

Of een boom nu verbrand word of verrot, precies dezelfde hoeveelheid CO2 komt vrij. En bij verbranding heb je het grote voordeel dat je andere brandstoffen niet nodig hebt. Overigens is een moderne haard (een die zijn lucht van buiten trekt) behoorlijk efficient, dat soort haarden krijgen in Frankrijk bijvoorbeeld een groen label en subsidie. 

 

En je weet het, van hout krijg je het vier keer warm!

Een keer als je het zaagt

Een keer als je het klooft

Een keer als je het moet tillen

Een keer als je het brand.

 

Ik stook 50 kuub per jaar, gelukkig vrijwel allemaal uit eigen bos. Spreek dus uit ervaring. Het is erg goedkoop, erg prettig maar erg veel werk om 3 haarden aan de praat te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...