Ga naar inhoud


Brandhoutprijs eik of beuk per kubiek meter?


pirrewit

Aanbevolen berichten


  • Reacties 38
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Niet enkel netjes stapelen maar ook de lengte van de stukken bepaald de hoeveelheid.

Aangenomen word 3.2 kuub voor 1 kuub gestapeld bij korte stukken 25 cm(en beter te stapelen) tot 3.7 kuub voor 1 kuub gestapeld bij 1 meter lange stukken

stukken.

grts

Dreambox 8000 Openpli 7.3  HDD 1,5 TB west. dig

VU Ultimo Openpli 8.3 HDD 1.0 TB

diseq astra 1 2 3 hotbird sirius thor

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Maar passen die 1 meter lange stukken in de kachel?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je het deurtje open laat staan wel hoor.  

Gewoon een kwestie van regelmatig even wat aandrukken. :grin:

 

Maar in Duitsland is dat blijkbaar heel normaal dat je stukken van 1m krijgt.

Die vrienden van ons hebben dan wel een speciale zaag om ze korter te zagen, hierbij leg je het stuk hout op de machine, trap je op een hendel en dan komt het zaagblad naar voren om het hout te zagen.

Zo heb je steeds 2 handen vrij om het hout te verplaatsen en is een berg hout in mum van tijd weggewerkt tot hapklare brokken.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het fijne weet ik er ook niet van, maar blijkbaar passen kleine stukken beter in mekaar dan grote stukken.

Er zijn steeds knoesten en die zorgen dat er veel lucht zit tussen de langere stukken als ze worden gestapeld in een mand van 1 kuub.

Dus zou 1 kuub klein hout iets meer dan 0.70 kuub effectief zijn en meter stukken leveren dan ongeveer

0.66 kuub.

Allemaal zeer theoretisch maar dit zou gangbaar zijn.

grts

Dreambox 8000 Openpli 7.3  HDD 1,5 TB west. dig

VU Ultimo Openpli 8.3 HDD 1.0 TB

diseq astra 1 2 3 hotbird sirius thor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het voordeel van grote stukken is dat het beter te stapelen is en ook luchtiger gestapeld kan worden zodat het beter kan nadrogen.

 

Mijn broer heeft zo stammen van een meter achterin de tuin liggen van dit jaar die onder een afdak liggen.

Die liggen daar totdat ze gespleten worden, na het splijten worden ze weer gestapeld om verder te drogen en het jaar er op worden ze aan stukken gezaagd en gebruikt.

 

Voor mij veel te veel werk, ik wil best een keer een dag met hout sjouwen maar bij weer en wind telkens weer naar buiten de kou in moeten om het binnen wat goedkoper warm te krijgen (waar je dan ook nog je vraagtekens bij moet zetten) hoeft voor mij niet.

Door op een andere manier wat extra uren te werken hou je waarschijnlijk meer over en heb je er minder werk mee.

Maar ja kun je niet anders dan heb je natuurlijk geen keus.

 

Het soortelijk gewicht van hout is altijd gemeten bij een bepaalde vochtigheid van het hout dus op gewicht kan maar dan moet wel het vochtgehalte bekend zijn.

De beste methode is om het hout in een kist/bak te pakken hier kun je het volume van berekenen, die kist laat je met het hout er in vol water lopen en als je de kist vol hebt laat je het water uit de kist lopen en meet je hoeveel water er uit komt.

1Kg is 1L en dan weet je precies hoeveel hout er in de kist heeft gezeten.

1 nadeel is er wel nl. dat met deze methode dan wel al het hout nat is.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

als de volumieke massa, het soortelijk gewicht hoger is dan "bijvoorbeeld water" bij 4 graden celcius dan heb je recht op een lading van 700 kilogram (per kuub)

 

kijk gewoon eens op wikipedia als eerste bron voor eikenhout

 

volumieke massa kg/m3

 

ik betaal geen lucht ik betaal 1 kubieke meter hout.

ciao

Ride Like The Wind

Christopher Cross

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

als de volumieke massa, het soortelijk gewicht hoger is dan "bijvoorbeeld water" bij 4 graden celcius dan heb je recht op een lading van 700 kilogram (per kuub)

 

Maar hoe bepaal je dat?

Even naar de weegbrug betekend dus 2 x wegen (1 x vol en 1 x leeg) wat per weging ook weer zo'n 10 euro kost. En dan kun je dus net zo goed een kwart kuub hout minder krijgen dan 20 euro betalen voor de weegbrug.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...