Ga naar inhoud


het plaatsen van een schotel met 4 lnb's


joselito

Aanbevolen berichten

De afstand van de voorzijde van de lnb tot het midden van de schotel is als volgt:

Triax 78 = 520mm

Triax 88 = 645mm

Triax 110 =775mm

 

Deze afstanden heb ik online gevonden.

 

bij de CAS 90 is de afstand inderdaad kleiner dan bij triax 88

aangepast door joselito
Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste joselito

 

Ik heb me suf zitten piekeren over de CAS 90. Een Kathrein CAS 90 heeft met de gegevens die ik op internet kan vinden een f/D-verhouding van 0,65. Met de gegevens die jij op geeft zou de schotel een f/D verhouding te hebben van 0,5. Dat zorgt er voor dat de lnb’s veel dichter op elkaar zouden moeten staan.

Maar ik ben er uit. Het betreft een nagenoeg ronde schotel waarvan niet de breedtemaat maar de hoogtemaat gecorrigeerd met de offsethoek bepalend is voor de schotelmaat.

Omdat deze offsetschotel in verhouding te breed is t.o.v. zijn hoogte, is het een schotel die een heel klein beetje de eigenschappen heeft van een multifocusschotel.

 

Met de maat die je me gegeven hebt, kan ik nu toch de afstanden van de lnb’s uitrekenen. Ik zal proberen dit vanavond nog te doen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

ok bedankt

Sorry dat ik je hoofdpijn bezorg ;)

ik heb nog wat zitten zoeken en heb deze foto's gevonden

Zoals het er hier uitziet kan ik samen met de Kathrein LNB, 3 Inverto Black Ultra Twins gebruiken.

De buitenste zijn zowiezo geen probleem,  alleen degene voor de  Astra 1  zal maar juist gaan.

 

 

 

post-70460-0-10105500-1389806582_thumb.jpg    post-70460-0-46116700-1389806581_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste joselito

 

Ik heb het voor Helchteren voor je uitgerekend.

 

Om de Astra 19,2 of 23,5 te vinden, moet de elevatie van de schotel op 29,85 graden ingesteld worden.

 

De afstand van de lnb’s is als volgt:

Tussen de Astra 28,2 en 23,5 is 50mm (54mm)

Tussen de Astra 23,5 en Astra 19,2 is 47mm (47mm)

Tussen de Astra 19,2 en Hotbird 13 is 69mm (74mm)

De maten tussen haakjes zijn de maten die gelden voor omgeving Stuttgard die in de PDF-file vermeld staan.

 

De rail moet 10,27 graden schuin gezet worden. Gemeten over de 90mm breedte zoals ook in de pdf-file staat moet de hoogteafstand 16mm zijn (in de pdf-file is 17mm aangegeven).

Het hoogteverschil tussen de Astra 28,2 en Hotbird 13 moet 29,5mm zijn.

Zoals je misschien ziet in de pdf-file staat de rail in omgeving Stuttgard schuiner dan in Helchteren en dat kan natuurlijk niet. Daar moet die juist 2 graden minder schuin staan want als je rechter onder de satellieten zit, moet de rail juist minder schuin staan. Ze zitten daarmee fout.

 

De skew van de lnb’s moeten als volgt staan:

Hotbird 13 0 op 6 graden

Astra 19,2 op 4 graden

Astra 23,5 op 7 graden

Astra 28,2 / Eutelsat 28,5 op 13 graden (een beetje toegegeven op de 28,5), d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt t.o.v. verticaal waterpas.

 

Zoals je dus ziet, kun je voor de Hotbird 13 dus alleen maar een brede lnb nemen maar zelf zou ik gewoon drie ALPS nemen.

 

Als je alle vier de lnb’s van ALPS neemt, heb je een probleem. De houders die jij wilt gebruiken zijn namelijk 60mm breed en daarmee kun je de lnb’s van de Astra 19,2, 23,5 en 28,2 niet dicht genoeg tegen elkaar zetten.

 

Je zult dus de rail moeten nemen die ik in bericht 19 al aangegeven had (laatste drie foto’s) en dan smalle lnb-houders moeten nemen, zie bijlage.

post-60869-0-43249300-1389820559_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 
Berekening van de F/D verhouding van een prime-focus schotel
Schoteldiameter (D): 95 cm Schoteldiepte (d): 10.3 cm LNB-afstand tot schotel (F): 54.76 cm F/D verhouding: 0.58 217.172.165.56_2905193452d7ce14bac993.65
 

online heb ik een calculator gevonden om de F/D verhouding te meten. Zoals ik hier kan zien is het 0.58. is dit Juist?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste joselito

 

De meeste rekenmodules die op internet te vinden zijn zijn voor primefocusschotels. Daar heb je dus niets aan.

De rekenmudules die op internet te vinden zijn voor offsetschotels werken goed zolang het een normale offsetschotel is. De Kathrein-schotel is echter geen normale offset-schotel want dan had die ongeveer 10% hoger moeten zijn dan die breed is. Daarom heb ik gisteren al veel tijd gespendeerd om achter de echte gegevens van de Kathrein-schotel te komen die dus nergens openbaar zijn gemaakt, zeker ook niet door Kathrein zelf.

 

Je ziet hoeveel complicaties het geeft om vier lnb’s op een Duitse schotel te zetten. Niet voor niets dat ik voor de ontvangst van de vier bekende satellieten aan geef een Triax te nemen. Dan gaat het allemaal erg simpel. Natuurlijk weet ik dat een Triax-schotel het niet haalt  wat betreft de degelijkheid met een Duits schotelmerk maar met een paar schoren naar de lnb-arm ben je wel klaar en ook niet duur uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kabel is besteld. Het wordt een Koka 799. Nu is mijn volgende vraag welke F-connectors ik het beste gebruik. En is het best als ik nog een extra contactdoos achter de tv zet? Of is dit enkel verlies en ga ik best van de DiSEqC-relais rechtstreeks naar de tuner?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje,

ik heb een paar dagen terug toevallig precies dezelfde schotel besteld. Uit Duitsland krijg ik dezelfde smalle LNB-houders die je in bericht 34 laat zien. Erin komen 3 Alps LNBs om Astra 1, 2, en 3 te ontvangen. Deze setup gaat een BiSat opstelling vervangen die niet tegen de wind bestand was, en vervangen is door een Triax 78cm die ook niet tegen de wind bestand bleek te zijn. Maar de omstandigheden zijn hier dan ook nogal extreem.

Dus nu maar de sterkste schotel besteld die ik kon vinden, met metalen kophouders, geen kunststof meer. Ik ga de Alps LNBs gebruiken die al in de BiSat zaten, die gaf op zich prima ontvangst, alleen de kophouder rammelde helemaal kapot. Ik heb met dishpointer al gevonden hoe de schotel ingesteld moet worden.

 

Your Location Satellite Data Dish Setup Data  
Latitude: 52.9210°
Longitude: 4.9772°
Name: 28.2E, 23.5E©, 19.2E
Distance: 38873km
Motor Latitude52.9°
Declination Angle7.5°
Dish Elevation °
Elevation27.1°
Azimuth (true)157.2°
Azimuth (magn.)156.7°
LNB Skew [?]:  -6.0° 
arrow-l.pngarrow-r.png
Dish Skew [?]:  96.0°

Zou jij voor mij kunnen uitrekenen hoe de koppen dan ten opzichte van elkaar moeten staan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ondertussen heb ik bijna alle onderdelen hier. Alleen de F-connectors moet ik nog ergens gaan halen. Ik zie dat er drie mogelijkheden zijn, de push on, schroef en krimp F-connectors.

Welke zijn het beste en heb ik speciale gereedschappen nodig om ze aan te brengen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Voor de push-on en crimp heb je speciaal gereedschap nodig, de schroef kan je met de hand bevestigen.

Schroef-f connectors voldoen prima.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje,

Het is gelukt. De originele LNB van Kathrein is maar 44 mm breed en doordat de Alps naar binnen draaien kom ik juist aan 47 mm tussen de Astra 23,5 en Astra 19,2. Jouw oplossing werkt ook wel maar het is zo dat ik al een originele LNB had en op deze wijze kon ik hem nog gebruiken. Hier heb ik de LNB's gelijk gezet aan de voorkant. Maar op sommige foto's zie ik dat ze zover mogelijk naar voor geschoven worden. Is er een verschil?

post-70460-0-80434700-1390422146_thumb.jpg

post-70460-0-39534100-1390422147_thumb.jpg

post-70460-0-04777500-1390422148_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste sc19

 

Welkom op dit forum

Sorry dat ik je bericht niet eerder gelezen heb maar hier de instellingen voor de schotel:

 

Om de Astra 23,5 te vinden, moet de elevatie van de schotel op 27,1 graden ingesteld worden.

 

De afstand van de lnb’s is als volgt:

Tussen de Astra 28,2 en 23,5 is 50mm

Tussen de Astra 23,5 en Astra 19,2 is 47mm

Dit aan de voorzijde van de lnb’s gemeten van kuiltje tot kuiltje.

 

De rail moet 12,09 graden schuin gezet worden. Gemeten over de 90mm breedte van de lnb-arm zoals ook in de pdf-file staat moet de hoogteafstand 19mm zijn.

Het hoogteverschil tussen de kop van de Astra 28,2 en Astra 19,2 moet 20mm zijn.

 

De skew van de lnb’s moeten als volgt staan:

Astra 19,2 op 4 graden

Astra 23,5 op 7 graden

Astra 28,2 / Eutelsat 28,5 op 12 graden (een beetje toegegeven op de 28,5)

d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt t.o.v. verticaal waterpas.

 

Nu de schotel uitrichten op de Astra 23,5 op maximale signaalkwaliteit.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste joselito

 

Ik denk dat jet beter is om de ALPS-lnb’s iets naar voren te schuiven.

Zoals je op de foto van bericht 21 kunt zien, ligt het focuspunt bij een ALPS-lnb verder naar achteren dan bij de meeste andere lnb’s. Ze hebben de focuspunten in die foto met een blauwe kruislijn aangegeven. Zoals je op de foto ook kunt zien, moeten de ALPS dus wat naar voren gesteld worden. Controleer maar eens of je een betere signaalkwaliteit krijgt.

Nu kan ik me voorstellen dat je zegt: hoe weet je nu waar het focuspunt bij een ALPS-lnb ligt. Nou dat is terug te vinden in de specificatietekening van een ALPS-lnb, zie bijlage.

post-60869-0-49261300-1390425646_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...