Ga naar inhoud


VU Duo 2 aansluiten op 1 kabel ? ervaring twinkabel


Pieter-Brugge

Aanbevolen berichten

Momenteel heb ik een eenvoudige satellietontvanger op mijn tweede verblijf die aangesloten is met een enkelvoudige satellietkabel, die onder mijn terras in een doorvoerbuis ligt.

Ben nu van plan deze te vervangen door een VU Duo2, met dubbele tuner, deze zou ik willen aansluiten op dezelfde kabel en met dezelfde schotel die nu Astra 3 (23,5) en Astra (19,2) ontvangt. Als ik deze vervang door een triple lnb heb ik net zoals bij mij thuis de Engelse zenders.

 

Simpelst is natuurlijk gewoon de lnb-vervangen en aansluiten op de bestaande kabel, maar dan gebruik ik niet de volledige capaciteit om op te nemen met de dubbele tuners.

De buis die onder het terras ligt is echter net voldoende om slechts een enkele kabel door te trekken. Heeft er iemand ervaring met een satellietkabel die bvb de dikte heeft van een enkele kabel maar waarin er 2 afzonderlijke aansluitingen kunnen gemaakt worden?
Ik dacht bijvoorbeeld aan volgende  kabel
 

  • Xsarius Coax RG6 twin kabel 6,9mm

Als ik die dan zou kunnen doortrekken kan ik wel de dubbele tuners gebruiken.

 

Met dank voor de mogelijke reactues.

 

groeten,

 

Pieter uit Brugge

aangepast door Pieter-Brugge

Visiosat Big Bisat 5W - 19,2E - 23,5E - 28,2E      (Atlantic Bird & Astra 1, 2 & 3)
Rebox RE-2200HD HD-ontvanger (Astra 1 en 3) - VU+ Duo (Enigma 2 met CCcam & officiële canal digitaal module)
M-7 Telesat officiële box 
Sony HX-850 (40 inch)                                            Sony W85C (65 inch)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste Pieter-Brugge

 

Leuk bedacht maar deze kabel zal jij niet door de pijp krijgen want de kabel is namelijk geen 6,9mm breed maar twee maal 6,9mm rond. Totaal is die dus 13,8mm breed en die krijg je niet door de pijp.

Hoeveel meter coax betreft het van de lnb naar de dual-tuner?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje,

Ongeveer een 12-tal meter.

Pieter

Visiosat Big Bisat 5W - 19,2E - 23,5E - 28,2E      (Atlantic Bird & Astra 1, 2 & 3)
Rebox RE-2200HD HD-ontvanger (Astra 1 en 3) - VU+ Duo (Enigma 2 met CCcam & officiële canal digitaal module)
M-7 Telesat officiële box 
Sony HX-850 (40 inch)                                            Sony W85C (65 inch)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Een Johanson stacker-destacker gebruiken?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ceesv,

zou ook kunnen, kost dit veel extra?

Visiosat Big Bisat 5W - 19,2E - 23,5E - 28,2E      (Atlantic Bird & Astra 1, 2 & 3)
Rebox RE-2200HD HD-ontvanger (Astra 1 en 3) - VU+ Duo (Enigma 2 met CCcam & officiële canal digitaal module)
M-7 Telesat officiële box 
Sony HX-850 (40 inch)                                            Sony W85C (65 inch)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik dacht dat deze rond de € 100 kosten.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de kabel er uit kunt trekken en vervangen kunt door twee dunne coaxkabels zou ik hier de voorkeur aan geven.

Neem dan Belden H121. Deze heeft een buitendiameter van 5mm en heeft een verlies van 39,4dB/100m. Op een lengte van 12 meter is dat een verlies van 4,7dB.

Prima gewone coaxkabel zoals de Belden H125 geeft een verlies van 31,4dB/100m.

Op 12 meter is dat 3,7dB. Dat is dus slechts 1dB meer en is zeker de beste oplossing.

Je hoeft hier geen speciale F-connectors voor te nemen want als je een stukje buitenmantel (van 30mm lang) van een normale coaxkabel eerst over de 5mm dikke dunne coaxkabel schuift voordat je de draadjes van de buitenmantel omvouwt, heeft de dunne coaxkabel ook een buitendiameter van 6,8mm waar je zo de standaard F-connector op kunt schroeven.

Een Johansson Stecker/Destacker is prijzig (minimaal €100,-) en is niet altijd vrij van problemen. Ook geeft een Johansson Stecker/Destacker extra verliezen omdat de signalen gestapeld worden en een frequentie gebruikt wordt van 3550MHz i.p.v. de gebruikelijke maximale frequentie van 2150MHz.

 

Is het niet mogelijk de bestaande coax te vervangen, dan is de Johansson Stecker/Destacker een oplossing. Ik geef je in dat geval daar graag meer informatie over.

Zie de specificaties van de Belden H121 en H125 coaxkabel in de bijlages.

H121.pdf

H125_CU_PVC.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede tip Sprietje, zal eens printen en informeren naar de prijs, valt nog mee vind ik

Visiosat Big Bisat 5W - 19,2E - 23,5E - 28,2E      (Atlantic Bird & Astra 1, 2 & 3)
Rebox RE-2200HD HD-ontvanger (Astra 1 en 3) - VU+ Duo (Enigma 2 met CCcam & officiële canal digitaal module)
M-7 Telesat officiële box 
Sony HX-850 (40 inch)                                            Sony W85C (65 inch)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje,

 

bedankt voor de privé mail, is inderdaad zoiets dat ik zoek om er door te kunnen trekken. Ik moet vanmiddag naar Axel naar satellietzaak,
zal eens informeren of hij die kabel op voorraad heeft, of anders proberen via internet te bestellen. Moet dan wel opgestuurd worden naar brugge
die schone in West-Vlaanderen.

 

Bedankt voor de moeite die je doet hè

 

Prettig weekend,

 

groetjes,

 

Pieter

Visiosat Big Bisat 5W - 19,2E - 23,5E - 28,2E      (Atlantic Bird & Astra 1, 2 & 3)
Rebox RE-2200HD HD-ontvanger (Astra 1 en 3) - VU+ Duo (Enigma 2 met CCcam & officiële canal digitaal module)
M-7 Telesat officiële box 
Sony HX-850 (40 inch)                                            Sony W85C (65 inch)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Sprietje,

 

Ik heb op jouw aanraden de 5,2 mm coax kabel besteld, die kan ik net door mijn buis trekken. Is toch minder prjizig dan een Johanssen stecker/destacker. Als ie binnenkomt plaats ik hem volgend weekend.

Ik laat je wel mijn bevindingen weten, op 12 meter zullen de verliezen wel meevallen.
Het is de bedoeling dat ie op een twin triple-lnb of twin duo-lnb aangesloten wordt. Heb me wel laten vertellen dat een triple-lnb altijd een compromis is, en ik ofwel moet kiezen tussen sterke ontvangst van 23,5 en 19,2 ° of 28,5 en 23,5. I

k zal waarschijnlijk nooit het signaal behalen als ik op mijn Big Bisat thuis heb, die is perfect afgericht en valt bijna nooit uit. V
Vorig jaar misschien een 5-tal kijker een minuut of vijf bij echt hagel en sneeuwweer, maar dat had dan meer te maken met sneeuw die bleef liggen...

bedankt sprietje voor je deskundig advies,

 

Pieter

 

Visiosat Big Bisat 5W - 19,2E - 23,5E - 28,2E      (Atlantic Bird & Astra 1, 2 & 3)
Rebox RE-2200HD HD-ontvanger (Astra 1 en 3) - VU+ Duo (Enigma 2 met CCcam & officiële canal digitaal module)
M-7 Telesat officiële box 
Sony HX-850 (40 inch)                                            Sony W85C (65 inch)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Demping tussen 1000 en 2150 MHz bedraagt tussen 26 en 31 dB per 100 meter.

Op een afstand van 12 meter kan je dus 3,25 tot 3,9 dB verzwakking verwachten.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...