Ga naar inhoud


inkopen op veilingsites


gerrit B

Aanbevolen berichten

Voor spullen die ik niet zo heel veel gebruik en waar nieuw kopen dan vaak te duur zijn kijk ik wel eens op de diverse veilingsites als D aan, B VA, Tr oostwijk, Pro veiling enz.

 

Hierbij valt mij op dat sommige zaken soms 2e hands nog duurder weg gaan dan nieuw maar dat laat ik dan maar onder in het heetst van de strijd even de kop er niet bij houden vallen.

Maar wat me ook regelmatig opvalt is dat als je iets wilt hebben en daar een veel hoger bedrag voor over hebt dan de begin prijs er vrijwel altijd toch nog overheen geboden wordt.

Natuurlijk kan het zijn dat er nog iemand een bod uitbrengt wat gewoon hoger is maar afgelopen week heb ik bij B VA bij een paar producten een test uitgevoerd.

Ik heb hier producten uitgezocht waar er 2 of meer precies hetzelfde van waren. (en die ik uiteraard kon gebruiken).

Op product 1 heb ik reeds ver voor de eindtijd een bedrag ingevuld wat veel hoger was dan het begin bod en dan auto bieden aangezet.

Op product 2 heb ik niets gedaan.

Vlak voor de eindtijd begon mijn autobod te bieden en ja hoor het startbedrag was 20 euro en even later was al over mijn maximale 45 euro geboden.

Op het 2e artikel (wat precies hetzelfde was en direct onder de 1e stond) werd echter geheel niet geboden.

Hier kon ik 5 min voor de tijd gewoon een openingsbod op doen en had ik deze ook gewonnen.

Dit vond in dezelfde veiling niet 1 keer plaatst maar, maar liefst 3 keer.

Nu weet ik dat het biedgedrag van sommige personen heel grillig kan zijn maar dit vind ik toch wel heel erg toevallig en er begint bij mij zoiets van "wie kan zien wat ik maximaal wil bieden en kan deze ook zo min of meer de uiteindelijke verkoopprijs bepalen"? 

Ik was benieuwd of er meer zijn die dit zelfde gevoel hebben/krijgen op deze veilingsites en is er ook een instantie oid. die controleert of de beheerders van zo'n site niet zelf de prijzen aan het opdrijven oid. zijn?

Of is er gewoon 3 keer iemand zo stom geweest om niet 1 positie verder te kijken waar hetzelfde product net zo duur te koop was?

 

suc6

 

Gerrit

aangepast door gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het is eenvoudig. Gewoon op het allerlaatste moment bieden. Niet eerder, dan drijf je de prijs alleen maar op. En als je het echt wilt hebben een paar stappen hoger bieden en ook op het laatste moment.

En niet hoger bieden dan dat het artikel je waard is.

En heb je het niet, dat is dan jammer.

Bij een veilingsite wordt bij het laatste bod de afloop tijd steeds met 5 minuten verlengd.

En bij een bekende veilingsite(de) gaat een bod met een stap omhoog. Dus als het laatste bod Euro 10,- is en jouw bod is Euro 20,-. Dan heb je het artikel gewonnen voor de volgende stap, bijvoorbeeld Euro 12,-.

Het is een veiling en het is wat de "gek" er op dat moment voor over heeft.

 

En zijn er meerdere dezelfde artikelen, dan doe je meerdere browser vensters open op het artikel.

 

Let wel op er kunnen verschillen zijn op een ogenschijnlijk identiek artikel, als je uitsluitend beperkt tot de foto's op de site.

aangepast door verkerkbr
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bigfoot, Op de volgende verzamelveiling gaat die zo weer mee, dus dat probleem zie ik niet.

 

Maar als er 2 precies dezelfde producten staan dan lijkt het me toch ook niet logisch dat iemand op een product waar al op geboden is steeds hoger gaat bieden terwijl op precies hetzelfde product wat er onder staat geheel niet wordt geboden?

En bij 1 keer zou ik ook nog denken van oké iemand die even niet goed heeft opgelet maar in 1 veiling op 3 verschillende producten?

Dat wil er bij mij niet in vandaar ook mijn vraag of er meer zijn die dit is opgevallen?

En of er ook een instantie oid. is welke nagaat of de veiling wel eerlijk verloopt, mede omdat er ook veilingsites zijn die juist specifiek aangeven dat het bij hun wel om echte eerlijke veilingen gaat.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er gebeuren wel rare dingen op veiling sites. Ik wilde vorig jaar bieden op 2 gesloten aanhangwagens. Openingsprijs 1100 euro.

Uiteindelijk gingen ze over de 4000 euro. Dus hebben we maar een nieuwe gekocht voor 3500 euro.

 

Zelfde meegemaakt op weekendjeweg. Werd uiteindelijk duurder dan gewoon bij het hotel boeken. Mensen krijgen misschien toch een waas voor de ogen.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar heb je allemaal geen last van als je op het laatste moment een bod doet. 

 

Maar ja dan moet je wel achter een computer zitten.

 

En vervolgens is het opletten bij het afhalen. Want voor je weet zijn de losse spullen niet meer compleet of je artikel al door een ander "terloops" meegenomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb meegemaakt bij het bieden op een draaitafel dat na mijn bod 10 seconden voor tijd van 600 euro de prijs in die laatste paar seconden opeens nog meer dan 285 euro omhoog knalde.

Heeft mij de lust ontnomen om nog eens te bieden. Ik mail of bel de verkoper voortaan wel weer, dat beviel altijd goed.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ook maar ik was laatst ook op zoek naar een 100V versterker van DAP. De openingsprijs lag al zo hoog dat je met de bijkomende kosten al bijna een nieuwe kon kopen. En dan moest het bieden nog beginnen.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet je eens kijken wat er gebeurd zodra er bij een product bekende merken als Festool oid. staan.

Ik denk dan altijd "waar hebben ze hun verstand zitten" want je koopt ook altijd nog eens zonder garantie en doet hij het niet dan had je maar op de kijkdag moeten komen.

In de avond/weekend veilingen zie je vaak nieuwe onbekende B merken (als het geen C,D, of E merken zijn) en die gaan dan nog voor prijzen (zonder garantie) weg waar je ook gewoon nieuw voor kunt kopen.

 

Maar ik zal in ieder geval niet weer ruim voor de tijd gebruik gaan maken van autobod omdat ik toch sterk het gevoel heb dat er achter de schermen ergens aan de knoppen worden gedraaid om de prijs maar omhoog te krijgen.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Festool gereedschappen zijn buitengewoon populair onder de vakmensen en brengen hoge prijzen op met veel bieders.

 

Een veiling is geen winkel. Je bent er uiteindelijk zelf bij of je het koopt of niet.

 

Als je zinnen ergens op gezet hebt en het verdwijnt plotseling naar een ander, is dat jammer. 

 

Een faillisement veiling bestaat bijna altijd uit goed werkend gereedschap.

 

Een verzamelveiling of een magazijn opruiming, niet aan mee doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was mij ook al opgevallen dat inderdaad bij 2 gelijke artikelen de ene een veel hoger bod had als de andere.

Ik had mijn bedenkingen dan ook altijd of dit wel klopte..

We hebben zelf ook wel eens geprobeerd via een sit te kopen.

En de laatste half uur ging de prijs zo snel, en werd het eindbedrag zo hoog dat nieuwkoop echt de voorkeur had.

sab ultimate hd 88cm schotel (2 keer zelfde installatie)

samsung dvbt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...