Ga naar inhoud


Wederzijds mounten harddisk tussen 2 dreamboxen lukt niet


KoosKoets
Ga naar oplossing Opgelost door Tonskidutch,

Aanbevolen berichten

Ik heb de volgende opstelling:

Dreambox 800HD + OpenPli 2.1 IP adress: 192.168.1.127

Dreambox 800SE + OpenPli 2.0 IP adress: 192.168.1.9

 

Een mount van de Dreambox 800SE naar de Dreambox 800HD was snel gemaakt via het menu/settings/system/network/network browser. De juiste DB selecteren, ok drukken, wachtwoord en gebruikersnaam ingeven en de host klapt uit zodat ik de juiste folder kan selekteren en mounten.

 

Omgekeerd gaat helemaal niet. De DM800SE staat welliswaar in de lijst, maar wanneer ik deze host selekteer, en vervolgens gebruikernaam en wachtwoord ingeef, gebeurt er niets. De folder klapt niet uit. Wanneer ik dan nogmaals OK druk op de host DB800SE, dan varandert onder in beeld de aanwijzing van "Press OK to collapse" naar "press OK to expand" maar in werkelijkheid klapt er niets uit.

 

Ik heb een netwerktest gedaan en alles is OK (LAN adapter, Local network, ip address en Name Server).

 

Ik heb beide boxen gereboot maar dat hielp niet.

 

Ik heb ook gezocht naar een andere mogelijkheid deze harddisk te mounten, bijvoorbeeld via de web interface, maar heb niets kunnen vinden.

 

Weet iemand wat ik hier fout zou kunnen doen?

Is er wellicht een andere manier om deze harddisk te mounten?

VU+duo2, wave frontier t90, Openpli, 4 LNBs (Astra 1,2,3 en HB)

Link naar reactie
Delen op andere sites


ook voor openpli 2.0 was mounten tussen enigma receivers onderling in het LAN perfect mogelijk

waarom hebben we toen al die adviezen geschreven?

en andere hebben ook veel bijgedragen het uit te leggen

link

beide behoren in de zelfde workgroup (etc/samba/smb.conf => regel 8)

beide behoren de NFS server applicatie te draaien

beiden hebben of wel heen en weer of wel enkele richting een /exports die bepaald dat er een gedeelde map is

een of beiden hebben een auto.netwerk aanpassing danwel een fstab aanpassing waar de moutn in gedeclareerd is

 

ciao

aangepast door Tonskidutch

Ride Like The Wind

Christopher Cross

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Tonskidutch. Bedankt voor de checklist. Ik had de PDFs die jij in 2011 gemaakt had, al uitgeprint maar kon niets vinden wat ik verkeerd gedaan zou kunnen hebben.

 

Ik heb zelfs voor de zekerheid ook maar een wiskey en een sigaar genuttigd maar dat hielp niet :D

 

Ik had een en ander natuurlijk wel wat beter moeten dokumenteren!

 

Het werkt van DB800HD->DB800SE, alleen niet omgekeerd.

 

De "TonskiDutch checklist":

1. beide behoren in de zelfde workgroup (etc/samba/smb.conf => regel 8)

2. beide behoren de NFS server applicatie te draaien

3. beiden hebben of wel heen en weer of wel enkele richting een /exports die bepaald dat er een gedeelde map is

4. een of beiden hebben een auto.netwerk aanpassing danwel een fstab aanpassing waar de moutn in gedeclareerd is

 

Ad 1 - ja, de workgroup is in beide gevallen WORKGROUP

Ad 2 - hoe controleer ik of de server draait? Kan het zijn dat dit op de OpenPli 2.1 standaard draait maar op de 2.0 niet?

Ad 3 en 4 - ik was van plan dit via network browser te doen.

 

Is het wellicht niet eenvoudiger beide boxen naar 4.0 te upgraden? Gaat mounten makkelijker met deze versie?

 

Bij voorbaat dank!

aangepast door KoosKoets

VU+duo2, wave frontier t90, Openpli, 4 LNBs (Astra 1,2,3 en HB)

Link naar reactie
Delen op andere sites

principieel is er met elk image versie gewoon onder de linux / enigma2 te mounten

de nfsserver kun je zien in een telnet venster als je commando ps of top invoert

ps laat alle werkende processen zien

top laat het verbruik van die processen zien

 

via de netwerkbrowser gaat het natuurlijk ook...

let wel indien je dit doet moet de box met hdd erin ook aan blijven staan anders krijgt die andere box een timeout als die op de hdd wil toegrijpen.

 

ciao

Ride Like The Wind

Christopher Cross

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Via PS (Telnet) kan ik bij beide boxen geen NFS server zien.

 

Ik heb vastgesteld dat de DB800SE via CIFS de harddisk van de DB800HD gemount heeft.

 

Als proef op de som heb ik geprobeerd beide boxen via een PC te benaderen en alhoewel ik beide boxen kan zien (SAMBA) kan ik alleen de mappen van de DB800HD zien.

 

Dus de DB800HD heeft CIFS geinstalleerd (is openpli 2.1) en de DB800SE (Open Pli 2.0) niet. Dit zal er dan wel standaard opzitten bij 2.1 maar 2.0 nog niet..

 

Ik heb geprobeerd een NFS server plugin te installeren op de DB800SE via de afstandsbediening maar de link is inmiddels dood.

 

Zit een NFS server standaard in openpli 4.0? Ik kan dit werkelijk nergens terugvinden. Of anders CIFS. Dan zou ik de DB800SE eenvoudigweg upgraden...

aangepast door KoosKoets

VU+duo2, wave frontier t90, Openpli, 4 LNBs (Astra 1,2,3 en HB)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing

ah kooskoets,

oude image feeds worden inderdaad niet meer ondersteund, dus als je die NFS-server plugin nog niet in het image hebt, moet je upgraaden op 4.0 zit ie er beslist in

:D

upgraaden

tja humor

 

laat ik nog even toevoegen met CIFS/samba zou het eigenlijk ook moeten lukken

maar die is wat langzamer (ietsiepietsie, of je het merkt weet je pas bij tests)

maar de server modules moeten op beiden aanwezig zijn

ofwel NFS

ofwel samba

 

als je enkel een richting uit wilt met een mount, is dat misschien nu al genoeg

beide richtingen alle twee een server erop

aangepast door Tonskidutch

Ride Like The Wind

Christopher Cross

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe mooi kan het leven zijn:

In een paar minuten had ik OpenPli 4.0 op de DB800SE staan, Mooi gemaakt en zeer intuitief.

 

In deze versie zit CIFS/samba standaard gebakken dus heb ik net de harddisk van de DB800SE aan de DB800HD gemount, via de network browser en dat werkte meteen. Ik kon een HD film op de DB800SE via de DB800HD zonder problemen bekijken.

 

De boxen zullen normaal gesproken op hun eigen HD opnemen en zo nu en dan wil ik een opgenomen programma op de andere box bekijken.

 

Heb ik het goed begrepen dat dit met CIFS niet gelijktijdig kan? Dus 2 richtingen?

VU+duo2, wave frontier t90, Openpli, 4 LNBs (Astra 1,2,3 en HB)

Link naar reactie
Delen op andere sites

jawel... kan dat

maar dan zijn beide images van cifs/samba voorzien en hebben ook beiden een hdd ingebouwd

of bedoelde je dat anders?

samba / cifs is eigenlijk voor windhoos PCś

onder enigma2 linux presteerd NFS eigenlijk beter...

maar als het al werkt zonder problemen laat het zo

Ride Like The Wind

Christopher Cross

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hahahahahaha, mijn grote vriend Dhr. O. den Beste, oud-leraar Duits. Die kon inderdaad wel kwaad worden.

 

Tonski, ik zou zeggen, neem nog een sigaar en een whiskey en bekijk de oude videos op youtube. :D

 

Koos Koets, voorzitter van de Gereformeerde Junkiebond

VU+duo2, wave frontier t90, Openpli, 4 LNBs (Astra 1,2,3 en HB)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...