Ga naar inhoud


Regen/wind reserve


Aad7506

Aanbevolen berichten

zo iets bedoel ik,maar dan tegen je muur

post-41606-0-05095100-1400882301.jpg

aangepast door smetje limb.BE

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 58
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste Aad7506

Je schrijft dat je beeld wegvalt bij veel wind. Schoren van de lnb-arm lijkt me niet echt nodig want de arm van een Triax 78 is niet lang en een duo-lnb is ook geen grote belasting en windvanger. Anders zou het worden als er een rail met vier lnb's op zouden zijn gemonteerd.
Ik verwacht eerder dat de beweging van de schotel veroorzaakt wordt door de vrij lange muursteun. Die heeft denk ik wel een uitval van 45cm en dat is niet nodig. Een muurbeugel met een uitval van 20cm zou ook goed zijn en heeft minder vering. Zit de muursteun wel heel goed vast aan de muur zonder speling?
Wat ook niet helemaal klopt is de stand van de duo-lnb. Die moet 10 graden schuin staan maar staat nagenoeg recht. Dan kun je ook nooit een optimale ontvangst op beide satellieten hebben. Bovendien staat de skew van beide lnb's daardoor niet optimaal wat ook een oorzaak kan hebben van wegvallen van het beeld bij vibratie van het geheel.
Je zou de muurbeugel ook om kunnen draaien. Dan komt de schotel zo'n 25cm lager te staan. Misschien dat die dan ook minder wind vangt
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Aad7506:

Heb je nu vooral een stormprobleem, of ook/vooral een regenprobleem?

 

Bij windgevoeligheid moet je vooral de stabiliteit van je schotel en arm vergroten. Of wellicht een bevestigingsbeugel nemen, die dichter op je gevel blijft, en misschien iets lager hangt (dan heb je er met het uitzicht van je raampje ook minder last van?!). Hoeveel steekt je huidige beugel buiten de gevel, wel 40 cm?

 

Bij regengevoeligheid moet je vooral nog eens de uitrichting controleren. De arm kan wat zijn uitgezakt, of de schotel wat verschoven.

Als je last hebt dat de Astra1 eerder uitvalt dan de Astra3, dan kan je wellicht controleren of je een betere "gemiddelde" positie van je duo-LNB kunt krijgen.

Of kijken of je niet beter met twee losse LNB's kunt gaan werken: ik weet niet of de afstand tussen de LNB's van de duo-LNB voor jouw locatie wel ideaal is? Je schrijft niet waar je woont.

De duo-LNB is oorspronkelijk bedoeld voor een 64 cm schotel, als ik het goed heb; dus wellicht niet ideaal voor jouw 78 cm schotel op jouw locatie.

 

Groet, A33

 

Bewerking: O, ik zie dat Sprietje ook gereageerd heeft. Deels dubbelop.....

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de muurbeugel gemeten en deze is maar 30 cm en er zit op de bouten geen speling. Maar het waait hier gewoon erg hard omdat ik helemaal in de open zit. Het waait hier voornamelijk vanuit het westen/zuidwesten en aan die kant is de eerste beschutting in de vorm van bomen ca. 2,5 km verder op.

De muur waartegen de schotel zit gemonteerd is de schuur, 2 meter tegenover deze muur is de muur van me huis. Soort tunnel effect denk ik met de wind.

Ik heb evt. nog een andere plaats om de schotel redelijk wind vrij op te stellen maar dan moet ik ca. 2 x 85 meter kabel tussen de schotel en de ontvangers maken. Dit zal dan ook weer flink wat demping geven ben ik bang.

 

Maar zo'n visiosat of T55 zal dus niet heel veel beter zijn als de triax 78 ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Een T-55 heeft geen groter rendement en zal dus niet meer reserve opleveren.

Daarvoor moet je echt een T-90 plaatsen.

 

De bouw van een Wavefield is stabiel,hij kan niet voor niets alleen op een paal met 60 mm diameter geplaatst worden.

 

85 meter goede coaxiaal kabel, bijvoorbeeld Hirschmann KoKa 799, gecombineerd met lnb's met een hoge MF versterking zal zonder problemen uitstekend werken.

 

Het voordeel van een T-90 is dat de versterking voor alle LNB's in het middelste gedeelte van de rails nagenoeg even hoog blijft, voor je andere schotel is alleen de in het midden geplaatste LNB voorzien van maximaal signaal, voor de uit het brandpunt geplaatste LNB's valt de versterking steeds meer af.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, ik ga eerst de schotel eens proberen te fixeren en kijken wat dat gaat opleveren.

 

Maar stel dat ik toch de positie van 85 meter verderop ga proberen, wat raden jullie mij dan aan ?

Positie in Nederland is Achthuizen ZH.

 

Uitgangspunten die ik dan wil :

 

Goede schotel setup.

Astra 1-2-3

2 ontvangers

onafhankelijk van elkaar tv kunnen kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Aad7506

Voordat je iets gaat veranderen raad ik je toch aan de duo-lnb eerst eens op de juiste schuinte te zetten. Je schreef in bericht  1 al dat je de kop van de Astra 23,5 in de klem hebt gezet om daar maximale ontvangst op te hebben en dat de Astra 19,2 ook als eerste uitvalt. Dat klopt ook helemaal met wat we op de foto zien. De duo-lnb staat horizontaal en daardoor staat de kop van de 19,2 te hoog als de schotel goed op de Astra 23,5 staat uitgericht.
Gebruik bijgevoegde mal om de juiste schuinte in te stellen en kijk dan nog eens of je daar voldoende verbetering mee hebt kunnen krijgen. In principe moet je met een Triax 78 toch best een behoorlijk signaal binnen krijgen, best al weer wat meer dan met de standaard geleverde Triax 64-schotels die CanalDigitaal levert.
Ook moet je de duo-lnb eens wat verder naar achteren zetten. Hij staat nu zover mogelijk naar voren. Monteer hem zo, dat de kop 7mm van de lnb-klem af staat of nog beter, kijk wanneer je maximale signaalkwaliteit hebt.
 

post-60869-0-59968200-1400919542.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Als ik naar de foto kijk heb ik de indruk dat de skew van de lnb wel degelijk goed staat

Het is toch wel een duo lnb voor een 80 cm schotel?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich vrij stabiel, maar ik woon in de polder in het westen dus het kan hier flink waaien. Dus misschien is het een idee de schotel met schoren stabieler te maken.

Dat zou ik persoonlijk eerst doen,zorgen dat je schotel eerst heel goed staat afgesteld,en je lnb gelijk sprietje zegt goed zetten,dan de schotel aan de achterzijde vergrendelen met 2 schoren aangepast door smetje limb.BE

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is de originele LNB van CD. Dus ik denk optimaal voor 64cm, maar had begrepen dat deze zeker goed te gebruiken is in een 78cm. Zeker als je hoofddoel is kijken op de astra 3. En dan wel met de juiste LNB in het midden. Dat ik wat concessies moet doen met de astra 1 vindt ik niet zo heel erg.

post-49360-0-47427800-1400920679_thumb.jpg

post-49360-0-74966700-1400920697_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad Aad, een Triax 78 is in feite een 70cm-schotel. Een duo-lnb voor een 60cm-schotel past daar beter op dan een duo-lnb voor een 80-85cm schotel waarvan je de maat ook in de breedte moet meten. Zou je de duo-lnb omruilen voor een duo-lnb voor een 80-85cm schotel, dan wordt het alleen maar problematischer om dan ook de Astra 19,2 er goed bij te pakken.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je de schuinte van de duo-lnb nog aangepast?
Als het fototoestel mooi horizontaal lag tijdens het nemen van de foto, dan staat de duo-lnb nu 13 graden schuin.

Tja, en je zegt last te hebben als het flink hard waait. Nu zie ik dat de ontvangst van de Astra 23,5 vlak langs een boom af gaat. Zou het niet kunnen dat juist door het zwiepen van de boom de ontvangst wegvalt en dat het misschien niet veroorzaakt wordt door een bewegende schotel?
 

post-60869-0-04961500-1400931978_thumb.jpg

post-60869-0-09848700-1400932000_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...