Ga naar inhoud


Triax 88 met 4 stuks LNB


Aad7506

Aanbevolen berichten

Als ik de foto zo zie moet je even aan de rechter lnb gaan hangen, kijk even naar de foto van sprietje in bericht #66.

Op deze foto is de linker lnb de laagste, of is het beeld zo vertekend dat het er op lijkt dat de meest linkse lnb in beeld de laagste is, onderste foto.

 

post-60869-0-00525500-1417128481.png

 

5yvvrb.jpg

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites


In bericht 60 had ik al aangegeven dat de Hotbird-lnb (de rechtse dus op de foto) 36mm lager moet staan dan de Astra 28,2-lnb (de linkse op de foto). Het ziet er inderdaad naar uit dat de rail juist andersom scheef staat.

De schoren heb je uitstekend gemaakt. Niet te dicht bij de lnb's op de lnb-arm vastgemaakt en ook niet te hoog op de schotel. Hierdoor hebben ook de lnb's aan de zijkant op de rail geen belemmering van de schoren.

Zou je ook eens een foto kunnen nemen zodat ik je afstand van de lnb's wat beter kan zien.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hi Sprietje,

 

Kun jij me helpen?

Onlangs heb ik een 88cm Triax schotel aangeschaft met rail, 4 Multiconnect single LNB Inverto en een Johansson 9210 DiSeqC switch 4/1. Alles op aanraden van de satellietboer.

Ondanks ettelijke uren lezen op dit forum en enkele namiddagen uitrichten van de installatie kom ik niet verder dan de ontvangst van de Hotbird en Astra1, respectievelijk 86% en 100% ontvangstkwaliteit op signaalmeter van Samsung TV.

Het lukt me echter niet om de Astra 2 en Astra 3 ontvangen. Nochtans heb ik de instructies van de handelaar gevolgd.

Wil jij mijn ideale opstelling eens uitrekenen?

 

Ik woon in Vlaanderen, op 50.90°NB en 4.07°E, vrij zicht op het zuiden.

 

Ik lees ook in dit forum dat mijn LNB misschien niet de beste zijn, als je van mening bent dat ik die best verander, dan doe ik dat wel.

 

alvast bedankt en gr,

 

amateuren

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom op dit forum amateurken.

Inderdaad, omruilen die Inverto multiconnect lnb's voor Inverto Black Ultra.
Als je die binnen hebt, reken ik wel voor je uit hoe je het af moet stellen.

Hij wilde denk ik graag van die Multiconnect lnb's af. Die zijn ongeschikt op een Triax 88.

Wat waren de instructies van de handelaar?
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Aad7506

 

Een leuk initiatief om dit uit te vogelen. Je bent alleen niet de eerste die dit heeft gedaan maar het getuigd wel van interesse hoe de signaalontvangst vanaf de satelliet tot op de lnb tot stand komt. Waren er maar meer mensen die deze interesse tonen. Je begrijpt dan in ieder geval veel meer van schotelontvangst, iets wat veel zogenaamde schotel installateurs absoluut niet snappen.

 

Dat die punten niet allemaal op het middelpunt van de schotel terecht komen, heeft te maken met het feit dat Triax een universele rail gebruikt die voor alle schotelmaten te gebruiken is. Voor een Triax 64 t/m een Triax 110, en je weet misschien dat hoe groter de schotel is, des te verder de lnb's van de schotel af staan. Daarmee zou dus ook de radius van de rail aangepast moeten zijn aan de maat van de schotel. Dat wordt helaas niet gedaan. De rail die beschikbaar is, moet voor zowel de kleinste als de grootste schotel gebruikt worden. Daarom krijg je natuurlijk afwijkingen waar de lnb uiteindelijk naar kijkt. Dat zijn de afwijkingen die jij constateert.

Daarom is een multirail altijd een compromis t.o.v. voor elke satelliet een eigen schotel. Bij een GSO (Gemeenschappelijke Satelliet Ontvangst) installatie, zul je dus zelden schotelopstellingen met rails tegen komen. Daar heeft elke satelliet zijn eigen schotel, zie bijlage.

 

 

post-52831-0-73206100-1418359252.gif

 

Ik liep even door deze thread en mij viel deze posting op van een GSO installatie. Op het eerste gezicht alles netjes opgesteld en ja zelfs TV en FM antennes.

Echter...volgens mij staat iedere schotel op dezelfde satelliet afgericht. Ik zie geen verschil azimuth bij die schotels.

Maar wat me nog meer opvalt is dat de FM antenne volkomen foutief gemonteerd is. Die kan zo niet werken. Bij vertikale polarisatie is in dit geval de dipool en de reflector door de evenwijdige mast kortgesloten. De antenne had door middel van een dwarsmast gemonteerd moeten worden. De installatie lijkt me door een vakinstallateur gedaan te zijn, maar van antennes had ie de ballen verstand niet.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad sheik IJzerbout, die FM-antenne mag zo helemaal niet gemonteerd worden.
Of al die schotels naar dezelfde satelliet staan gericht, is vanuit deze positie niet echt goed te zien. In ieder geval begrijp ik niet dat ze op zo'n grote Visiosat schotel een ALPS-lnb plaatsen met zo'n kleine flut feedhorn. Een normale lnb was beter op zijn plaats geweest.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Blackeyes en Sprietje,

 

Jullie hebben we nu wel overtuigd dat die LNB's best vervangen worden. Ik hou dus niet op met te klagen tegen mijn madam over mijn miskoop en laat achteloos printjes liggen met een duidelijke afbeelding van die Inverto Black Ultra's

Afwachten dus wat er onder de kerstboom komt te liggen..., komt wel goed denk ik.

De instructies van de handelaar waren heel summier, vergeleken met de berekende afstanden enzo van Sprietje.

Zo moest ik de LNB's op de rail zetten in de gekende volgorde maar met een "paar" mm meer als de tussenafstanden "Munchen" vlgs. het instructieboekje van de schotel, rail schuin zetten zo dat Hotbird het laagste staat, uitrichten op Astra 1 en dan de andere LNB's iets verschuiven tot het signaal te voorschijn kwam. Op die wijze heb ik de A1 en de HB gevonden, dank zij ettelijke pogingen, mijn SAB mini ontvangertje uit de camper, en een klein tv-tje. A3 en A2 lukte tot hiertoe niet. Ik denk dat jullie dat "klooien" noemen.

Sprietje, als jij de precieze afstanden en helling wilt berekenen, dan kan ik met de Inverto LNB's proberen om de 4 sats te vinden, na de storm hier wel te verstaan! en in afwachting van de nieuwe Black Ultra's. Mijn dank zal groot zijn.

 

gegroet,

 

amateurken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste amateurken

Ik heb het volgende voor je uitgerekend voor 50,90, 4,07 :

Monteer de rail zodat het gat in het midden in de onderste groef zit.
Monteer alle lnb's in de klemmen zodat de kop 5-6mm vrij staat van de lnb-klem
Monteer de lnb houder van de Astra 19,2e 3mm van de arm.
Monteer de lnb van de Astra 23,5 zodat de kop tegen de kop van de Astra 19,2 staat.
Monteer de lnb van de Astra 28,2 zodat de kop tegen de kop van de Astra 23,5 staat.
Monteer de lnb van de Hotbird zodat de kop op 78mm van de kop van de Astra 19,2 staat, d.w.z. aan de voorzijde gemeten van kuiltje tot kuiltje in het deksel.

Zet de rail 11,2 graden schuin, d.w.z. de kop van de Hotbird moet 38mm lager staan dan de kop van de Astra 28,2. Dit kun je meten met een waterpas en een rolmaat. Borg dan de schuinte van de rail met een nieuw schroefje.
Stel de skew van de lnb's als volgt in:
Hotbird 13 op 7 graden
Astra 19,2 op 5 graden
Astra 23,5 op 8 graden
Astra 28,2 op 11 graden
d.w.z. gemeten t.o.v. verticaal dus niet t.o.v. de rail.

Stel de elevatie van de schotel in op 29,7 graden om de Astra 23,5 te vinden.
Stel de schotel af op maximale signaalkwaliteit op de Astra 23,5, niet op de Astra 19,2 want die lnb staat er 3mm naast.
Doe dit zonder diseqc-switch en gebruik daarvoor de zender NGC Wild HD. Stel de schotel echt 100% goed af op deze satelliet. Is de uitrichting niet optimaal, dan ontvang je de andere satellieten ook niet optimaal.

Sluit de diseqc-switch aan in de volgorde:
Astra 19,2 op 1
Astra 23,5 op 2
Astra 28,5 op 3
Hotbird 13 op 4
en stel je ontvanger in dezelfde volgorde in.
 
Controleer als laatste of je met het iets verdraaien van de skew van alle lnb's een nog betere ontvangst kun bereiken.
Trek alle regenkapjes omlaag.
 

post-60869-0-51177000-1418462461_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tjonge, jonge, wat een verstand heeft die satellietshop van schotels.
Hoe kunnen ze nu toch beweren dat de afstanden tussen de lnb's in Denderleeuw groter moeten zijn dan in Munchen. Dan heb je toch echt geen verstand van het satellietgebeuren.
Omdat je schuiner onder de vier satellieten zit en ook veel noordelijker zit dan Munchen, moet de afstand juist 7,5% kleiner zijn.

Ze doelen dan op de informatie van het monoblock, zie bijlage.
 

Triax Multiblock.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Sprietje,

 

Nog 2 vragen;

-De lnb's van de Astra's kop tegen kop; ik vermoed dat je het over de Black Ultra hebt en dan wacht ik wel op de kerstman.

 (ik heb nu toch al Hb en A1)

-de hoek van de skew, is deze ten opzichte van een schietloodje of zo, of volgens een loodlijn op de rail?

De definitieve installatie ga ik pas begin 2015 doen, we willen ook nog wat sneeuw zien in 2014!

Het spreekt ook vanzelf dat ik mijn resultaat en ervaringen zal delen met het forum.

 

gegroet

 

amateurken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik heb het over lnb's met een 60mm kop dus bijv. Inverto Black Ultra.
Voor smalle lnb's moeten de afstanden anders zijn namelijk
81mm tussen Astra 19,2 en Hotbird, 55mm tussen Astra 19,2 en 23,5 em 58mm tussen Astra 23,5 en 28,2 aan de voorzijde gemeten.
De hoeken heb ik als bijlage toegevoegd. Printen en uitknippen en achter op de lnb plakken. Dat doe je op het zicht. Dat is de berekende schuinstand d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt.
Je kunt de skew ook instellen op maximale signaalkwaliteit wat ik als laatste ook adviseer.
 

post-60869-0-71003900-1418502959.png

post-60869-0-30289400-1418502972.png

post-60869-0-58448000-1418502981_thumb.png

post-60869-0-26551100-1418502993.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste ruthmu

Ik heb het volgende voor je uitgerekend voor een Triax 88 in Deelen:

Monteer de rail zodat het gat in het midden in de onderste groef zit.
Monteer alle lnb's in de klemmen zodat de kop 5-6mm vrij staat van de lnb-klem
Monteer de lnb houder van de Astra 19,2e 3mm van de arm.
Monteer de lnb van de Astra 23,5 zodat de kop tegen de kop van de Astra 19,2 staat.
Monteer de lnb van de Astra 28,2 zodat de kop tegen de kop van de Astra 23,5 staat.
Monteer de lnb van de Hotbird zodat de kop op 78mm van de kop van de Astra 19,2 staat, d.w.z. aan de voorzijde gemeten van kuiltje tot kuiltje in het deksel.

Zet de rail 9,7 graden schuin, d.w.z. de kop van de Hotbird moet 33mm lager staan dan de kop van de Astra 28,2. Dit kun je meten met een waterpas en een rolmaat. Borg dan de schuinte van de rail met een nieuw schroefje.
Stel de skew van de lnb's als volgt in:
Hotbird 13 op 6 graden
Astra 19,2 op 3 graden
Astra 23,5 op 6 graden
Astra 28,2 op 9 graden
d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt gemeten t.o.v. verticaal dus niet t.o.v. de rail.

Stel de elevatie van de schotel in op 29 graden om de Astra 23,5 te vinden.
Stel de schotel af op maximale signaalkwaliteit op de Astra 23,5, niet op de Astra 19,2 want die lnb staat er 3mm naast.
Doe dit zonder diseqc-switch en gebruik daarvoor de zender NGC Wild HD. Stel de schotel echt 100% goed af op deze satelliet. Is de uitrichting niet optimaal, dan ontvang je de andere satellieten ook niet optimaal.

Sluit de diseqc-switch aan in de volgorde:
Astra 19,2 op 1
Astra 23,5 op 2
Astra 28,5 op 3
Hotbird 13 op 4
en stel je ontvanger in dezelfde volgorde in.
 
Controleer als laatste of je met het iets verdraaien van de skew van alle lnb's een nog betere ontvangst kun bereiken.
Trek alle regenkapjes omlaag.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...