Ga naar inhoud


Triax 88 met 4 stuks LNB


Aad7506

Aanbevolen berichten


Beste Aad7506

Je hebt een mooie pijp geplaatst in de beton. Keurig.
Wat betreft de lnb-afstellingen heb ik wel wat aanmerkingen:
De rail staat 13,7 graden schuin en dat is te schuin. In Utrecht moet die 10,2 graden schuin staan. In welke plaats staat de schotel?

Ook staat de lnb van de Astra 28,2 niet tegen de 23,5-lnb. Nu zou het best kunnen dat je dit gedaan hebt omdat je dan beter signaal hebt maar ik kan je verzekeren dat het dan komt omdat de schotel niet optimaal op de Astra 23,5 staat uitgericht.
Juist met die pijp in de beton kun je de schotel optimaal uitrichten.
Eerst de extra steun losmaken aan de schutting en dan de schotel voorover en achterover trekken en kijken of je in beide situaties slechter signaal krijgt.
Om te kijken of de schotel precies in de goede richting staat, steek ik altijd een stuk betonijzer in de schotelklem en probeer ik uit alle macht de schotel naar links en rechts te verdraaien. Vergaat die dan op de mast, dan weet je meteen ook dat je hem niet vast genoeg had gezet.
En hou ook de aandraaivolgorde in acht om verdraaiing tijdens het vastdraaien te voorkomen, zie bijlage.
 

post-60869-0-35652300-1405455325_thumb.jpg

post-60869-0-21678100-1405455340.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Sprietje,

 

Ik zit je pb nogeens terug te lezen en idd de A2 moet tegen de A3, stom dat ik dat niet gedaan heb. Dat zal wel verklaren dan als de rail schuiner staat dat het signaal op de A2 beter is, maar dus minder op de HB.

 

Heb vanavond alle 8 kabeltjes gemaakt voor naar de switches, dus morgen de switches monteren en dan het weekend nogeens afstellen.

Heb idd de schoren na het uitrichten losgemaakt en de buis naar voren, achteren, links en rechts getrokken, In alle gevallen werd het signaal minder op de A3.

Schoren weer vast gezet en idd met een breekijzer geprobeerd of de beugel nog te bewegen was t.o.v. de buis. Dit is niet het geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

In principe hoef je niets te fijntunen aan de lnb's behalve dan de skew van de lnb's.
Gewoon de schotel echt 100% goed op de Astra 23,5 uitrichten op maximale signaalkwaliteit. Je kunt daar NGC Wild HD voor gebruiken. De Astra 1 en 2 zitten tegen de kop van de Astra 23,5 aan en kun je dus niet verschuiven.
Als je het hoogte verschil tussen de Hotbird kop en de Astra 28,2 kop precies hebt staan zoals ik heb aangegeven, dan kun je geen verbetering krijgen.
De Hotbird-lnb zou je nog kunnen proberen op de zenders Challenger TV of TV SRI Lanka op 11662V.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja daar zal ik eens naar kijken dan, bedankt.

 

Ik moet wel zeggen dat ik dit een erg goede setup vind, perfect voor iedereen die deze 4 sats wil ontvangen. Als je de paal goed waterpas zet is het vinden van de astra 3 echt gemakkelijk. nu kan ik helaas met mijn ontvanger geen db's zien maar alleen procenten.

Resultaten zijn nu als volgt. Signaal staat op alle sats op 100% Daar hecht ik ook geen waarde aan want dat was op mijn triax 78 ook zo.

Maar de kwaliteit was op mijn triax 78 op de A1 gemiddeld 79% en op de A3 gemiddeld 77%

De gemiddelde waardes zijn nu als volgt :

A1 86%

A3 88%

A2 87%

HB 82%

 

Leuke vrij eenvoudige en goedkope setup, de combi tussen triax88 en inverto.

aangepast door Aad7506
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad Aad7506, een Triax 88 met multirail voor de vier bekende satellieten heeft behoorlijk goede prestaties met veel regenreserve en is zo ongeveer het goedkoopst mogelijke in aanschaf. Dat de lnb-arm het gewicht van vier lnb's met twee of meer aansluitingen niet goed kan dragen, is begrijpelijk. Daar is de lnb-arm niet voor gemaakt maar een beetje handige doe-het-zelver die twee ronde alumunium schoren aan de arm kan maken, heeft toch een behoorlijk stabiele schotelopstelling. Natuurlijk kan alles beter en degelijker maar dan moet je toch al snel aan een dubbele prijs rekenen. Veel mensen hebben de Triax 88 met multirail naar volle tevredenheid.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Aad7506

Ik ben blij dat je heel erg tevreden bent. Het geeft ook aan dat je de schotel zorgvuldig hebt uitgericht. De ontvangstwaardes (signaalkwaliteit) zijn mooi evenwichtig.

Het succes aan een Triax 88 is te danken aan het feit dat dit de kleinste schotel is waarop normale lnb's met 60mm koppen geplaatst kunnen worden voor de ontvangst van de vier bekende satellieten. Er hoeft voor de Astra 19,2-lnb slechts 3-4mm gesmokkeld te worden maar omdat die satelliet toch erg sterk is, is dat geen enkel probleem. Op de degelijke Duitse schotels van 85cm kun je geen 60mm lnb's monteren. Je moet dan al naar een 100cm schotel. Bovendien hebben die meestal geen geschikte rail voor Nederland.
En als je dan de uitstekende Inverto Black Ultra lnb's monteert, heb je een uitstekende regenreserve en dat alles voor een redelijke prijs.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...