Ga naar inhoud


Nieuwe tv gekocht maar wil een andere... geld terug -10%, mag dat?


satdr

Aanbevolen berichten

Ik heb een nieuwe tv gekocht bij een platte tv-dozen-schuiver in Naarden

 

(bij een hele luie verkoper die er eigenlijk geen zin in heeft, en vervolgens 3 x vraagt of ik ga pinnen of contant ga betalen...???? maar dit terzijde)

 

Nou wil ik hem terug gaan brengen en een andere halen, (1tje met hdmi-cec)

 

maar nou lees ik dat er 10% van de prijs afgaat als ie uit de doos is geweest

 

ik snap het wel, want de verpakking is open geweest, en hij heeft een uur of 3 gedraaid,

 

Maar ik vraag me af of dit wel mag? je kunt toch 2 weken terug komen op je aankoop, wettelijk geregeld dacht ik?

Vu+ Ultimo4k

1 FBC DVB-C en 1 FBC DUAL DVB-S2X

OpenPli 7

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hier is geen eenduidige antwoord op te geven omdat dit van verschillende factoren afhangt.

Ik denk dat je via de volgende link het antwoord wel zal vinden https://www.juridischloket.nl/consument-en-geldzaken/aankopen-en-garantie/koop-ongedaan-maken/

 

Als je de aankoop via het Internet had gedaan en zonder in de winkel te zijn geweest was het een stuk gemakkelijker geweest.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

En hoe kan ik nu m'n ondergoed bij wehkamp terug sturen daar het me niet bevalt

voor de eerste de beste die het na mij ongewassen geleverd krijgt

zou men dat a.u.b. ook in dit verband kunnen beantwoorden!

 

Het staat in de leveringsvoorwaarden en in de algemene voorwaarden.

 

Je moet alles van je verkoper vooraf weten en daar over lezen.

Doe je een aankoop en wilt het achteraf ongedaan maken, heb je op z'n minst gezegd met die leveringsvoorwaarden te maken.

Zijn die niet conform de algemene Consumenten Wet en dus bescherming, dan heb je eventueel nog de Rechtsgang.

 

Het recht van Reclame (dus binnen 14 dagen retour en geld terug) is wel nog steeds een basis recht van de consument.

 

ciao ciao

Smile

Nat King Cole

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

[quote name="Tonskidutch" post="2245340" timestamp="1404398881"

 

Het recht van Reclame (dus binnen 14 dagen retour en geld terug) is wel nog steeds een basis recht van de consument.

 

ciao ciao

 

Volgens mij is dit alleen van toepassing als je iets koopt via het Internet of aan de voordeur (colportage).

 

Als je iets in de winkel koopt is er naar mijn mening niets bij de wet geregeld die ruil mogelijk maakt, zie bijgaand artikel uit de eerder geplaatste link

 

Quote

Als u iets koopt wat u achteraf toch niet had willen kopen, heeft u slechts in bepaalde gevallen een bedenktijd. Dit is bijvoorbeeld wanneer u iets koopt aan de deur of via de telefoon of internet. Als u iets in een winkel koopt, heeft u vanuit de wet echter geen bedenktijd.

 

Het komt voor dat de winkelier een ruilmogelijkheid biedt. Wanneer een winkelier u de mogelijkheid geeft om een product te ruilen, dan verleent deze u een gunst. De winkelier is niet verplicht te voldoen aan uw verzoek. De ruilmogelijkheid moet dan uitdrukkelijk in de winkel of op de kassabon staan. U moet dan wel voldoen aan de voorwaarden die de winkel stelt. Bijvoorbeeld dat het binnen een bepaalde termijn moet worden geruild en dat de verpakking nog dicht zit. Het is ook toegestaan dat de verkoper een tegoedbon van de winkel aanbiedt.

 

Dus zodra op de kassabon of in de winkel staat dat u het product mag ruilen onder bepaalde voorwaarden, mag u daar de verkoper aan houden.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sjaak, dit heeft uitsluitend betrekking bij aankopen via het Internet, dus bij aankopen op afstand en geldt dus niet bij aankopen die in een winkel hebben plaatsgevonden.

 

Even een voorbeeld, je koopt een auto via het Internet dan kan je de koop binnen 14 dagen ongedaan maken ook al heb je een koopovereenkomst getekend.

Voorwaarde hiervoor is dat jij de auto daarvoor niet persoonlijk hebt bekeken én niet met de verkoper persoonlijk hebt gesproken.

In alle andere gevallen moet je maar op de coulance van de verkoper hopen zoals in dit geval 10% verlies nemen.

Je kunt immers de verkoper niets verwijten en er mankeert technisch niets aan het gekochte apparaat.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was altijd zo dat de winkelier mocht bepalen hoe en wat over de retour.

De regels zijn verandert alle winkels incl webshops hebben tegenwoordig 14 dagen retour en geld terug.

Is volgens de wet geregeld.

vu+ solo2 - VTI - Triax 110 cm - astra 1 astra 3 astra 2 hotbird            

Vu+ solo   - VTI - Schwaiger SPI 085 - Rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga d'r heen en geef aan dat je een andere wil en dat je anders je geld terug wil.

Goede kans dat ie akkoord gaat en anders tussen neus en lippen door meedelen dat je als het je niet bevalt je een negatieve beoordeling in de pricewatch zet.

En dan het verlies dus maar nemen.

You cannot ignore that member

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Pedro Newbie

Het was altijd zo dat de winkelier mocht bepalen hoe en wat over de retour.

De regels zijn verandert alle winkels incl webshops hebben tegenwoordig 14 dagen retour en geld terug.

Is volgens de wet geregeld.

Volgens mij is dit alleen voor de op afstand gekochte artikelen, niet voor wat je zelf in de winkel gekocht hebt.

Mocht ik het mis hebben dan zou ik graag de wettekst hebben of waar dit geregeld is.

aangepast door Pedro Newbie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het overigens een keurig voorstel van die winkelier?

Waarom je eigen wispelturigheid op die winkel af willen wentelen?

 

Als jij daar als verse klant komt, en hij wil je die geopende doos verkopen, neem jij hem dan af zonder korting?

Vermoedelijk niet.

 

Dan maakt hij dus verlies op dat ding, omdat jij niet meteen goed nagedacht had.

Lekker makkelijk.........

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ie via de webshop besteld was, had TS 100% retour gehad.

Dan had de winkel ook met een geopende doos gezeten.

 

Sterker nog, als je bestelt en laat verzenden via de de webshop en je ziet er alsnog vanaf, heeft de winkelier zelfs de verzendkosten naar de koper voor zijn kosten. 

Daar wordt íe niet rijk van, maar dat zijn de spelregels.

Gtz. Martje B

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...