Ga naar inhoud


"Duitsland" antenne verre tv en radio zenders bekijken?


rolandroland

Aanbevolen berichten

De UK-zenders zijn DVB-T2 dacht ik.

 

De gestackte antenne zou juist gebruikt worden om naburige zenders af te schermen die op dezelfde frequentie zitten.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ja, gewoon die antenne verticaal monteren.

 

Tja, maar dat zou dan wel per antenne verticaal moeten gebeuren. Je stelt namelijk vier van die richtantennes op (zijn dat Fuba XC391 D's?) om de horizontale openingshoek te verkleinen waardoor een zwakke zender die een graad of tien links van een sterke ontvangen wordt er nog netjes tussenuit gefilterd kan worden. Zet je de hele balk met antennes vertikaal dan wordt je openingshoek tussen hemel en aarde kleiner maar dat heeft uiteraard geen enkele zin.

 

Overigens, nu ik het er toch over heb, hebben jullie gezien hoe ***geen-reclame*** en andere gewetenloze schurken in nederland nog steeds horizontale rondom-ontvang-antennes verkopen terwijl vrijwel alle FM zenders in Nederland vertikaal gepolariseerd uitzenden? Ik zag zo'n rond ding een tijdje geleden verticaal opgesteld staan en vroeg de eigenaar of hij daar zowel Radio Molshoop als Radio Hemelvaart mee wilde ontvangen. Uiteraard is in een verticaal FM spectrum uisluitend een verticale antenne voor rondom ontvangst bruikbaar.

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

De UK-zenders zijn DVB-T2 dacht ik.

 

De gestackte antenne zou juist gebruikt worden om naburige zenders af te schermen die op dezelfde frequentie zitten.

 

Zelf begrijp ik de theorie achter zo'n verhaal eerlijk gezegd niet. Gestackte antennes zijn er inderdaad voor om de openingshoek te verkleinen maar als ik naar de UHF antenne op de vorigte bladzijde kijk zie ik juist het omgekeerde: een antenne die drie uiteenlopende richtingen bij elkaar naar één dipool brengen. Doel dus juist het vergroten van de openingshoek. Het enige wat ik me daarbij kan bedenken is dat men een zender die dichtbij op een hoog gebouw staat mee wil opvangen maar dat kun je ook doen door je antenne schuin omhoog te richten. En aangezien heel veel dbv-t zenders verticaal gepolariseerd uitzenden zou je zo'n antenne ook een kwartslag moeten draaien en dan heb je het ineens over een heel erg breed ontvangende richtantenne.

 

Als ik dan het kostenplaatje ernaast zet en bedenk dat je nog niet zo lang geleden een simpel rasterantennetje met gemiddeld 10,5 dB winst over de hele UHF band voor een tientje in guldens kocht dan voel ik me in de huidige tijd behoorlijk besodemieterd als ik het zo mag uitdrukken. Ik heb het afgelopen jaar overigens al wat experimenten gedaan met rasterantennes, zowel horizontaal als verticaal (voor o.a. Wesel en Kleef) en heb op geen enkele manier enigerlei storing van mobiele telefoontoestanden meegemaakt hoewel ik over het centrum van Nijmegen heen moet kijken waar hele bossen van dat soort telefoonzendertjes op spuugafstand staan.

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Bij een verticale gestackte antenne waarbij de antennes verticaal boven elkaar geplaatst zijn verklein je de openingshoek in het verticale vlak, waardoor er minder signaal uit het heelal en de aarde ontvangen wordt. Daardoor zal de versterking toenemen.

Je kan antennes ook 2 bij 2 h/v stacken, waardoor de zijlobben in het h/v vlak kleiner worden.

Het gaat er maar net om wat het probleem is, stoorbronnen elimineren of meer versterking met een kleinere openingshoek.

Rasterantennes hebben een hoge voor/achter verhouding en door de meerdere boven elkaar geplaatste dipolen hebben ze een hogere versterking.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De bedoeling is een kleine openingshoek en meer versterking.

Maar wel ontvangst van horizontaal gepolariseerde kanalen en onderdrukking van verticaal gepolariseerde zenders op dezelfde kanalen.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...