Ga naar inhoud


"Duitsland" antenne verre tv en radio zenders bekijken?


rolandroland

Aanbevolen berichten


Wat betreft de DVB-T antenne, ik denk dat je er verstandig aan doet een antenne te nemen met LTE 4G protection. Hiermee worden de signalen boven kanaal 60 weggefilterd en voorkom je dat er storing ontstaat door mobile telefonie. Deze antennes zijn te koop inclusief antenneversterker.
Hier nog een afbeelding van de DAB+ antennes van Fuba, band III.
 

post-60869-0-52125800-1404677651_thumb.png

post-60869-0-77247900-1404677674_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

De oude antennes die toen gebruikt werden voor lange afstandsontvangst zijn nog steeds prima te gebruiken.

(Als een verkoper je een "digitale" antenne probeert aan te smeren, daar nooit meer wat kopen).

 

De meeste van die toenmalige lange afstand antennes waren vaak breedbandig, maar je kon ook een antenne hebben die specifiek voor een of een paar kanalen bestemd was.

 

Momenteel zou je kunnen denken aan bijv, de Televes DAT HD BOSS 790, heeft ook het 4G-filter waar Sprietje het over had, hoge versterking (19 dB passief en 34 dB met versterker).

fot-149741.jpg

 

Alternatieven:
One for All SV 9453

König ANT-UHF31L-KN

König ANT-UHF70L-KN

 

Ik heb zelf nog steeds niet de gelegenheid gehad mijn oude Fuba Longwing (lijkt het meest op de König ANT-UHF31L-KN) te testen en daarom erg benieuwd naar de ervaringen van iedereen.

Met de Televes is hier te lezen dat er in West Vlaanderen Engelse zenders mee ontvangen worden.

 

Wat is de afstand die je moet overbruggen voor welke zenders?

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het vervelende is dat de zenders in Duitsland zowel horizontaal of verticaal uitzenden, zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/DVB-T-frequenties
De Televes DAT HD BOSS 790 is ongeschikt om verticaal te gebruiken. Dat kan alleen bij antennes die kleiner zijn.
Het allermooiste is natuurlijk om de antennes draaibaar op te stellen. Dan kun je een zee aan zenders ontvangen. Dat had ik vroeger ook op een mast van 22 meter hoog. Geweldig!
 

Zoals dit:

post-60869-0-54349300-1404889694_thumb.jpeg

aangepast door Sprietje
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn er vergelijkbare antennes voor verticale opstelling dan?

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ja, gewoon die antenne verticaal monteren.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zou ik de antenne wel zoals op de foto op de buis monteren en die buis dan verticaal aan de mast doen.

Aan de andere kant van de mast op diezelfde buis dan de VHF-antenne bijvoorbeeld.

 

Maar als de zwakste/verste stations horizontaal zijn, dan toch eerder horizontaal opstellen en hopen dat de sterkere verticale zenders ook nog wel binnenkomen.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Televes DAT HD BOSS 790 kan zowel horizontaal als verticaal gemonteerd worden. Geeft 17dBi versterking zonder de ingebouwde versterker te gebruiken en versterkt zich automatisch tot 32dBi bij hele zwakke signalen en is voorzien van een LTE 4G-filter.
Zie: http://www.televes.com/sites/default/files/HTE/ht/01030434_000.pdf
en
http://www.televes.com/en/recursos/imagen/img-149901
http://www.televes.com/en/catalogo/producto/dat-boss-790-uhf-6-unitspack
 

post-60869-0-97747300-1404984396.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met de VHF antennes die ik zag eerder in dit topic voor DAB is dat een probleem omdat de mast een kortsluiting vormt voor de dipool die evenwijdig en zeer dicht langs de mast loopt. Je moet dan een L-stuk in de mast monteren die de antenne wat op een afstand van de mast zet.
Bij de UHF antenne geldt in principe hetzelfde tenzij hij helemaal boven in de mast komt en/of de dipool ver genoeg van de mast komt. Bij UHF ongeveer een cm of 25

Bij horizontale polarisatie hoef je hier geen rekening me te houden. Ook moeten de antennes niet te dicht op elkaar gezet worden

 

Ik heb dat bij mij zo opgelost:

http://www.sat4all.com/forums/topic/287321-koppelen-van-meer-antennes/page-2?do=findComment&comment=2242823

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje, je bedoeld de DAT BOSS 790 (zonder HD).

Drs. IJzerbout, ik probeerde dat in mijn voorlaatste bericht hier juist uit te leggen, dat je de verticaal geplaatst antennes niet aan een verticale mast kan bevestigen.

Dus een horizontale buis aan die verticale mast met dan aan iedere zijde een antenne, ver genoeg van de verticale mast dus.

De verticaal opgestelde antenne komt dan dus aan een horizontale buis te zitten.

Dan kan het toch wel?

 

Hoe werkt dat eigenlijk met het stacken van antennes?

Welke afstand moeten ze hebben tot elkaar?

Hoe verbindt je ze aan elkaar zonder misaanpassing naar één 75 Ohm coax?

Op de foto staan ze voor horizontale polarisatie naast elkaar, betekend dat dan dat voor verticale polarisatie ze onder elkaar moeten?

 

Ik heb online wel beschrijvingen gevonden hoe van meerdere DB4 (raster) antennes een DB8 of DB16 te maken, nu heb ik er drie, kan ik die ook stacken?

(Zie http://moneyrhythm.com/diy/build-db8-tv-antenna-db4-antennas/)

 

Zijn er verder nog andere antennes bekend voor lange afstand (>100 km), zowel VHFIII als UHF?

Zou een antenne specifiek voor één bepaalde frequentie nog beter presteren? (op die ene frequentie dus).

Kan je die nog ergens kopen? (Zelfbouw is waarschijnlijk de enige optie).

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de 4 antennes voor vertikale polarisatie wilt gebruiken zul je ze alle 4 90° moeten kantelen. De openingshoek is dan anders wel anders. Dan moet je een koppelfilter/balun hebben dat er voor zorgt dat er geen fase/looptijdverschillen en de uiteindelijke impedantie 75 ohm en assymetrisch is. Dat zou je zelf moeten bouwen want zoiets is voor zover ik weet niet te koop.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de 4 antennes voor vertikale polarisatie wilt gebruiken zul je ze alle 4 90° moeten kantelen. De openingshoek is dan anders wel anders. Dan moet je een koppelfilter/balun hebben dat er voor zorgt dat er geen fase/looptijdverschillen en de uiteindelijke impedantie 75 ohm en assymetrisch is. Dat zou je zelf moeten bouwen want zoiets is voor zover ik weet niet te koop.

Uiteraard moet je ze 90° draaien, Andes zijn ze niet verticaal gepolariseerd.

Maar wat is het verschil als je ze naast elkaar of boven elkaar plaatst?

Hoe maak je de horizontale openingshoek dan het kleinst?

 

Ik wil graag weten hoe je dan zelf zo'n balun bouwt.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Afgezien van een uhf buiten antenne wat heb je nodig om de UK zenders via dvb-t te ontvangen?

 

Ik heb hier een Arion AW-9300PVR, een combi versie met dvb-s en dvb-t en mogelijkheid om 2 ci modules er in te pluggen.

 

App is niet HD, werkt wel goed op Digitenne, maar welke andere landen zou ik hiermee icm een roterende buitenantenne kunnen ontvangen?

 

Heb mij vroeger lang bezig gehouden met analoge TV-DX, maar dat is een gesloten hoofdstuk helaas!

 

mvgr,

nolan

aangepast door Nolan

VU Plus Ultimo4k, Triax 110 cm draaibaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wanneer je in het horizontale vlak2 antennes horizontaal naast elkaar plaatst zal de horizontale openingshoek kleiner worden.

Voor verticaal gepolariseerde antennes zal je dus de antennes boven elkaar moeten zetten om de verticale openingshoek kleiner te maken.

 

Klaus Rothammel heeft een naslagwerk geschreven over antenne techniek, waarin ook de bouw van baluns beschreven wordt.

 

Bedenk een ding, met een grote antenne array kan je nog steeds niet over de horizon kijken.

Meestal worden arrays toegepast om storende zenders op dezelfde frequentie uit te "filteren".

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...