Ga naar inhoud


Beoordelen van signaal


HansVUS2

Aanbevolen berichten

Uit verschillende topics ervaar ik dat het aflezen van het ontvangen satelliet signaal niet hetzelfde wordt beoordeeld.

Mijn vraag is dan ook hoe we het ontvangen signaal moeten lezen en de kwaliteit ervan moeten beoordelen?

Zijn er standaard afspraken op welke zenders per satelliet dat afgelezen moet worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites


OK Sjaak, maar dan begrijp ik de signaalmeters niet helemaal. 

 

Laat ik de digitale Enigma signaalmeter als voorbeeld nemen: 

 

We zien van boven naar beneden het SNR. Ik zie op het forum vaak dat dit wordt gebruikt als signaal aanduiding van de ontvanger.

Vervolgens het aantal dB, de BER en Automatic Gain control - AGC.

 

In verschillende topics lees ik ook discussie over het belang van de gemeten waarden, maar welke is nu echt belangrijk?

Link naar reactie
Delen op andere sites

SNR :  http://nl.wikipedia.org/wiki/Signaal-ruisverhouding

AGC : http://en.wikipedia.org/wiki/Automatic_gain_control

BER:  http://en.wikipedia.org/wiki/Bit_error_rate

 

Sjaak(k), volgens mij moet de SNR zo hoog mogelijk zijn. Met SNR 7.8 dB verkrijg je ook maar net beeld

AGC is de versterkings factor

SNR de verhouding tussen signaal en ruis

BER Bit Error Rate, die moet nul zijn. Wanneer BER wat schommelt is het signaal te klein.

 

En het signaal en waarop een ontvanger beeld verkrijgt, is bij alle tuners niet gelijk. Is namelijk afhankelijk van het tunerblikje.

 

Met vriendelijke groet, paardengek

aangepast door paardengek
Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je Paardengek (je moet wel een goed weekend gehad hebben met de NL resultaat....)

 

Omdat ik ook van mening ben dat het allemaal gaat om het SNR, maar op het forum verschillende standpunten lees heb ik deze vraag geopend.

Het SNR geeft het aantal dB weer hetgeen laat zien wat je signaalsterkte is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Om te beginnen zal je een meetinstrument moeten hebben, geen ontvanger met een weergave in %.

 

Verder wordt de kwaliteit van het signaal beoordeeld op de S/N en BER / MER.

Tenslotte kijk je naar het constellation scherm of de het signaal na demodulatie mooii n et betreffende quadrant land.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou Staff dat is er niet helderder op geworden voor mij. Bedoel je dat SNR belangrijker is dan AGC of is het de combinatie?

Wat haalt een goede meter er meer uit dan wat we gemiddeld meten (laptop, Satfinder, tuner). En over wat voor soort meter hebben we het dan? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat er een sateliet spectrum analyzer wordt bedoeld. Met deze ( dure ) meetinstrumeent kun je echt het signaal meten. Signaal bij een bepaalde LNB kan per frequentie gebied verschillen. Signaalmeters bij satelietontvangers zijn niet nauwkeurig, daarom schreef ik ook al " een zo hoog mogelijk SNR" .Signaal op een bepaalde  LNB verschilt per frequentiegebied. Dat kan heel belangrijk zijn, wanneer precies in het frequentiegebied van bijv Eurosport HD er minder signaal is , en komt dan in de praktijk op neer, dat je wel goed uitgericht hebt en toch niet alle zenders kunt ontvangen.

 

Voor het uitrichten van een schotel maak ik meestal gebruik van een Swaigher SF9000 ( kan geen spectrum meten, wel satelietherkenning ) en van Clarke-tech SFP 2010 ( incl. spectrum analizer ) .

 

Met Clarke-Tech SFP 2010 kan ik signaalsterkte ( dBm )  aflezen per kwadrant ( horizontaal/verikaal hoog/laag ( 22KHz ) en per frequentiegebied.

Zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/DBm

 

Bijvoorbeeld meet ik nu op mijn visiosat bi bigsat op astra 19.2 freqentie 11836 H / 27500   / 3/4 aan signaal:

 

S: 71 dBuV

C/N : 13.8 dB  ( varieert van 13.2 tot 14.1 )

BER: 6000E-07  of te wel: 0,0006000 ( als ik dit wiskundig goed heb omgerekend ? )

 

 

Met vriendelijke groet, paardengek

aangepast door paardengek
Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo dat is een mooie uitleg. Zo'n Swaigher SF9000 is wel aardig, maar al ouderwets en best nog wel prijzig en ik lees ook wat nadelen.

Maar eigenlijk weet ik nu nog steeds niet welke waardes nu belangrijk zijn. Als amateur wil ik graag de schotels optimaal afstellen en vraag mij nog steeds af aan welke parameter ik waarde moet hechten.

 

De meeste mensen gebruiken zo'n dramatische - piep - satfinder. Bij een sterke satelliet krijg je met een dichtgedraaide potmeter nog 100% signaal terwijl je schotel of lnb nog niet optimaal staat.

 

Wat doet dan een programma zoals Dreambox Enigma signal reader of je signaalmeter van je tuner (VU+) het dan beter behalve het gemak dat je alles in je hand hebt?

Heb je wel nut bij een dure meter voor de Astra en HB?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het gaat om de waarden welke hier beschreven zijn

 

https://www.sat4all.com/forums/topic/342086-beoordelen-van-signaal/?p=2259370

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een nat vodje op de kop leggen.Schuif dan de lnb naar voor en achter.Verdraaien van lnb bij een V-transponder en H-transponder is bij DVB-S2 is tegenwoordig ook een must.

Dat nat vodje verzwakt het signaal zodat je toch 'n beetje kunt finetunen(de best mogelijke signal quality).

Azimuth,elevatie,naar voor/achter,verdraaien voor de H en V , ongeveer deze volgorde.

1*187;2*110;3*70 schotels-11*twin lnb;2*quad lnb;Sab Sky 4900

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...