Ga naar inhoud


NPO Radio 4 geen geluid bij 72% signaal bij regen


Sattofiel

Aanbevolen berichten

Geluid viel weg tijdens niet eens hevige regenval hier in midden Frankrijk. Heb op 23,5 net een Inverto Black Ultra zitten, splinternieuw....Ligt dit soms aan de skew? France Musique op 19, 2 kwam perfect door inmiddels radio4 ook weer.

VU+ Ultimo 4K BT (Pli) 2xDVBs,1xDVB-T2,  VU+duo4kse (DVB-s FBC,DVB-C FBC, USB turbo se DVB-C/T2),,Panasonic TH 42PY-700 FullHD plasma, Triax 78, Astra 19-23-28

Link naar reactie
Delen op andere sites


de richting kan er mee te maken hebben

28,2Oost is meestal pas de laatste als er echt katten en honden uit de lucht vallen

 

evident dat er soms combinaties voorkomen, waar een enkele satpositie door betroffen is

 

vooral bij onweer in de wolk

daar kun je niet doorheen kijken, terwijl die voorbij je schotel kijkhoek trekt

 

windrichting

LNB's

Satelliet posities

OOst naar West of West naar Oost verdwijnt tijdelijk de ontvangst

aangepast door Tonskidutch

Different Pulses

Asaf Avidan

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja. Er was geen onweerswolk, geen sneeuw. Ik heb op 19 graden 84%,  op 23,5 75%,  en op 28 rond 70% bij onbewolkt weer. Nu tijdens regen een procent of 10 lager. Wat me verbaast is dat die Black Ultra uitvalt, zou de beste regenreserve hebben (dacht ik)

VU+ Ultimo 4K BT (Pli) 2xDVBs,1xDVB-T2,  VU+duo4kse (DVB-s FBC,DVB-C FBC, USB turbo se DVB-C/T2),,Panasonic TH 42PY-700 FullHD plasma, Triax 78, Astra 19-23-28

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Bourges dat zo ongeveer in het midden van Frankrijk ligt, moet de skew van de lnb voor  de Astra 23,5 op 11 graden staan.
Ik vind een signaalkwaliteit van 75% bij onbewolkt weer niet erg veel.
Wat heb je voor een schotelopstelling?
Welke schotel en type, gebruik je een multirail enz.?
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Schotel op dak, vrij zicht, TRIAX 78, multirail , maar wel een kabel van een meter of 35. Ik heb zelden problemen alleen bij zware regenval of een enorme onweersbui wel eens uitval. Heb afgelopen week de nieuwe LNB gemonteerd .i.p.v. een kapotte oude. Ik vermoed dus dat de skew niet optimaal is omdat ik die uit de loss hand heb ingesteld. Maar ga in dit weer de ladder niet op ;-). Eigenlijk zou ik waarschijnlijk beter een iets grotere schotel kunnen monteren denk ik.

aangepast door Sattofiel

VU+ Ultimo 4K BT (Pli) 2xDVBs,1xDVB-T2,  VU+duo4kse (DVB-s FBC,DVB-C FBC, USB turbo se DVB-C/T2),,Panasonic TH 42PY-700 FullHD plasma, Triax 78, Astra 19-23-28

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja. Er was geen onweerswolk, geen sneeuw. Ik heb op 19 graden 84%,  op 23,5 75%,  en op 28 rond 70% bij onbewolkt weer. Nu tijdens regen een procent of 10 lager. Wat me verbaast is dat die Black Ultra uitvalt, zou de beste regenreserve hebben (dacht ik)

vreemd als je weet wat onweer wolken teweeg brengen...

en heb je het die wolk gevraagd wat voor sooort wolk hij is?

 

als er al iets is over meten en weten

is dat je geen meet apparaat hebt met de weergave van een satelliet receiver

enkel een indikatie

 

beter uitrichten kan helpen...

bij onweer en zware regen, meestal niet

Different Pulses

Asaf Avidan

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik "gewend" ben bij een enorme bui is 0% signaal. Nu 72% signaal en geen ontvangst.....

Ik zit 30 km ten westen van Poitiers. Heb 2 smalle LNB's aan de buitenkant voor 19 en 28, de dikke in het midden gezet omdat ik liefst op de 23 de meeste regenreserve zou willen.

aangepast door Sattofiel

VU+ Ultimo 4K BT (Pli) 2xDVBs,1xDVB-T2,  VU+duo4kse (DVB-s FBC,DVB-C FBC, USB turbo se DVB-C/T2),,Panasonic TH 42PY-700 FullHD plasma, Triax 78, Astra 19-23-28

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat kan net als je de drie koppen tegen elkaar aan zet. Een Inverto Black Ultra in het midden en aan weerszijde ALPS-lnb's. Dan haal je zo ongeveer de berekende afstanden van de drie lnb's die 46mm moeten zijn tussen de Astra 19,2 en 23,5 en 48mm tussen de Astra 23,5 en 28,2 aan de voorzijde gemeten.
De rail moet wel 17,8 (afgerond 18) graden schuin staan.
De skew van de lnb's moet als volgt zijn:
Astra 19,2 op 10 graden
Astra 23,5 op 14 graden
Astra 28,2 op 17 graden
d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt t.o.v. verticaal.

Zorg er wel voor dat de kop van de Black Ultra 5-6mm van de lnb-klem af staat.
En probeer met de elevatie en draairichting van de schotel maximaal signaal op de Astra 23,5 te krijgen.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Duidelijk, dank voor de uitgebreide info! Rail staat maximaal schuin, de kop van de Inverto had ik even mee gespeeld en dacht ik zo dicht mogelijk tegen de klem gezet. Die graden skew afstellen is wat lastig aangezien ik het allemaal hangend op de dakrand van achter de schotel moet doen. Denk dat ik bij beter weer maar eens wat ga pielen. Wat zou een acceptabele signaalsterkte moeten zijn ? Ik heb dus zo'n 35 m kabel tussen schotel en tuner, uiteraard 2 switches ertussen ivm twintuner.

VU+ Ultimo 4K BT (Pli) 2xDVBs,1xDVB-T2,  VU+duo4kse (DVB-s FBC,DVB-C FBC, USB turbo se DVB-C/T2),,Panasonic TH 42PY-700 FullHD plasma, Triax 78, Astra 19-23-28

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sattofiel

Als je de Triax-rail op je normale wijze gemonteerd hebt, kan die maximaal 7 graden schuin staan. Monteer je hem ondersteboven zodat het gat in het midden in de onderste groef zit, dan kun je hem tot maximaal 20 graden schuin instellen. Zie de bijlage hoe ik dat bedoel.

Je kunt aan de signaalsterktes van de satellieten al heel goed zien dat je rail lang niet schuin genoeg staat. Die zul je dus om moeten draaien.
Je woonpositie valt binnen de 60cm-footprint van de Astra 2F en 2E. Die zou dus het sterkste door moeten komen en die is juist het laagste met slechts 70%.
De schotel staat duidelijk niet optimaal op de Astra 23,5 uitgericht, iets te veel naar de Astra 19,2 met de rail in de verkeerde schuinte.

Een minimale waarde is moeilijk te geven omdat de signaalkwaliteit heel verschillend wordt aangegeven bij de diverse merken satellietontvangers maar 80% moet je toch minimaal halen voor de Astra 23,5.

De zender NGC Wild HD valt van de Astra 23,5 het eerste weg bij flinke harde regen of sneeuwbui. Dat mag maar heel af en toe voorkomen.
 

post-60869-0-37319600-1422572678_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk. Dat moet je net weten ;-). Het is nu wat laat, maar zal morgen eens kijken. Voor mijn gevoel staat de rail wel 30 graden scheef, maar mijn timmermansoog is berucht bij mijn vrouw. Het omdraaien van de rail vat ik niet helemaal misschien komt dat morgen...

Alvast dank voor de adviezen.

VU+ Ultimo 4K BT (Pli) 2xDVBs,1xDVB-T2,  VU+duo4kse (DVB-s FBC,DVB-C FBC, USB turbo se DVB-C/T2),,Panasonic TH 42PY-700 FullHD plasma, Triax 78, Astra 19-23-28

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed, hier dan even een hoek van 18 graden als bijlage.
Print deze uit, plak hem op een stukje karton en knip de hoek precies uit op de lijnen. Deze kun je nu op de schuine rail plaatsen. De bovenzijde moet dan precies waterpas staan. Dan staat je rail op de goede schuinte ingesteld.
De rail moet in het oosten lager staan dan in het westen.
 

post-60869-0-81191600-1422597506_thumb.png

post-60869-0-18255700-1422597522_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeer duidelijk. Ben bang dat het allemaal een maandje of 2 zal moeten wachten, weer pokkeweer vandaag, morgen retour NL, en heb mijn steek-. dop-   en ratelset niet bij me..Zeer bedankt!

VU+ Ultimo 4K BT (Pli) 2xDVBs,1xDVB-T2,  VU+duo4kse (DVB-s FBC,DVB-C FBC, USB turbo se DVB-C/T2),,Panasonic TH 42PY-700 FullHD plasma, Triax 78, Astra 19-23-28

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later...

Het heeft even geduurd, maar ben recent de ladder maar weer eens opgegaan. Met behulp van powerline WIFI en de gratis app Enigma Signal Meter de zaak geklaard. Het bleek aan de elevatie te liggen, heb nu op alle 3 de satten meer dan 90% signaal en 94% op de astra 2. Ideaal appje, doodsimpel, op de aan knop drukken, bouquet en kanaal selecteren en je krijgt de signaalzoeker van de tuner te zien.

VU+ Ultimo 4K BT (Pli) 2xDVBs,1xDVB-T2,  VU+duo4kse (DVB-s FBC,DVB-C FBC, USB turbo se DVB-C/T2),,Panasonic TH 42PY-700 FullHD plasma, Triax 78, Astra 19-23-28

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...