Ga naar inhoud


Uitrichten schotel lukt niet


Lassche
Ga naar oplossing Opgelost door ceesv,

Aanbevolen berichten

Ik heb foto's van de opstelling en van de instellingen gemaakt. Zie album "Lassche installatie"  en verder.

 

Op de fotoos zie ik zo gauw niet iets duidelijk verkeerds. Ook de frequentie-instellingen lijken me in orde. Elevatiehoek kan ik niet goed beoordelen op de foto, omdat die schuin van achteren genomen is...

 

 

Maar het is nog steeds niet gelukt. Inmiddels LNB, kabel en zelfs tuner uitgewisseld om die als oorzaak uit te sluiten. 

 

Dan kan het alleen nog aan de schotelafstelling liggen? Of welke conclusie trek jij hieruit?

 

 

Ergens heb ik gelezen dat de afstand van een object tot de schotel, in dit geval de woning die er achter staat minimaal 2 * de hoogte van dat object moet zijn. Klopt dit? Dus als de woning 10 meter hoog is moet de afstand dus minimaal 20 meter zijn.

 

De richting is wel in orde, daar ben ik zeker van en ook de LNB staat in de juiste hoek. Ik heb de mal uit de CD-documentatie geknipt en op de LNB geplakt en de LNB zo gedraaid dat de lijn horizontaal loopt.

 

Heb je de richting heel precies bepaald met behulp van dispointer.com? (Niet alle apps zijn even goed...)

Heb je daarbij je vrije zicht gecontroleerd met de optie: "Options: show obstacle (line of sight checker)"? (het rode druppeltje is óók verplaatsbaar!)

Heb je een satelliet-beeper gebruikt?

Heb je de uitrichting gedaan met direct zicht op het kwaliteits-balkje op je scherm?

 

Ik zou eerst eens proberen uit te richten op je "centrale" LNB, de 23oost. De schuinte van de duo-LNB en de 19oost is dan van later zorg.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 39
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Tja, had vandaag om 11.31uur maar even gekeken. Als de schotel volop in de zon stond, had je vrij zicht op de Astra 23,5. Zou je een schaduw hebben gehad op je schotel van een gebouw, dan is het foute boel.
Morgen is dat ook weer om 11.31uur maar schijnt waarschijnlijk de zon niet.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Marbella is dat pas over een paar dagen, zie de bijlage die je even aan moet klikken. Ik heb de schoteldiameter voor je ingesteld op 1 meter.

Tevens een vraag:
Sinds 13 januari is op de Astra 23,5 de transponder 11914H in gebruik met nieuwe parameters. Daarop zitten de volgende zenders:
-TV West
-Omrop Fryslan TV
-TV Noord
-TV Drenthe
-TV Oost
-TV Gelderland
-Oproep Zeeland TV
-Omroep Brabant TV
-Comedy Central
-Discovery Channel
-File Living
-Food Network
-Food Network HD
-Hustler HD
-Alle Nederlandse radiozenders (18 stuks)

Deze nieuwe transponder is veel zwakker dan de overige transponders die CanalDigitaal gebruikt.
Kun jij bovengenoemde zenders ontvangen?
Ik hoor erg veel klachten met name in Zuid Spanje er Portugal dat deze zenders niet meer te ontvangen zijn.

Ik verneem graag van je of je bovengenoemde storingsvrij kunt ontvangen.
 

post-60869-0-68276200-1425163243_thumb.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Helling op 27.7 graden: maakt niet uit.

11.31 uur: schotel volop in de zon.

11.45 uur: richting precies naar de zon (voorheen al dubbel gechecked met mijn eigen schotel en kompas, staan beide precies hetzelfde).

Heb het ook nog gechecked met de Satfinder app.

 

Wat mij wel opvalt is dat Level (plm. 30) en Quality (plm. 15) op dezelfde waarde blijven staan als ik de kabel verwijder of mijn hand voor de LNB houdt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
  • Oplossing

Sluiting in de kabel geweest?

Voedingspanning lnb in menu staat uit?

Afscherming van coax kabel maakt geen contact waardoor er geen voedingsspanning op de lnb/switch staat?

Antennekabel zit aangesloten op de doorlus aansluiting i.p.v. de lnb aansluiting van de ontvanger?

Diseqc signaal staat uit of diseqc schakelaar schakelt niet.

 

Met een universeelvoltmeter kan je controleren of er 13 of 18 volt op de kabel staat.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Sprietje,

Hier wat foto's van de ontvangst, als ref. even ook een foto van Ned1 en foto's van Discovery; TV Gelderland, en Comedy Central. Geen probleem met radio, en tv

Ik heb niet alle zenders open, en als ik een foto van Hustler HD plaats krijg ik vast een ban :D Het is een M7 ontvanger.

 

 

 

 

post-33726-0-60292400-1425210647.jpg

post-33726-0-87423100-1425210662.jpg

post-33726-0-28595800-1425210675.jpg

post-33726-0-28020800-1425210685.jpg

2x M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo

4 schotels op het dak, en 5 in de kelder

Link naar reactie
Delen op andere sites

11.31 uur: schotel volop in de zon.

11.45 uur: richting precies naar de zon (voorheen al dubbel gechecked met mijn eigen schotel en kompas, staan beide precies hetzelfde).

 

Als de zon om 11u31 precies op de lijn van de 23oost staat, en de LNB van 23oost zit centraal, waarom richt je je schotel dan pas om 11u45 op de zon uit?

 

Hier gaat echt iets mis, denk ik... :(  Of mis ik iets? :confused:

 

Groet, A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de zon om 11u31 precies op de lijn van de 23oost staat, en de LNB van 23oost zit centraal, waarom richt je je schotel dan pas om 11u45 op de zon uit?

 

Hier gaat echt iets mis, denk ik... :(  Of mis ik iets? :confused:

 

Groet, A33

Ik had dit zo begrepen:

 

Als de schotel om 11.31 uur volop in de zon staat betekent dit dat er geen obstakels zijn die de ontvangst belemmeren. Maar mijn interpretatie klopt dus niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sluiting in de kabel geweest?

Voedingspanning lnb in menu staat uit?

Afscherming van coax kabel maakt geen contact waardoor er geen voedingsspanning op de lnb/switch staat?

Antennekabel zit aangesloten op de doorlus aansluiting i.p.v. de lnb aansluiting van de ontvanger?

Diseqc signaal staat uit of diseqc schakelaar schakelt niet.

 

Met een universeelvoltmeter kan je controleren of er 13 of 18 volt op de kabel staat.

 

Begrijp ik het goed dat de draadjes die onder de buitenmantel zitten de voeding naar de lnb verzorgen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, via de vlechtmantel die onder de plastic buitenmantel zit en de middenader wordt de lnb van voedingsspanning voorzien.
En het klopt als de zon om 11.31 de schotel geheel beschijnt, is er vrij zicht voor de Astra 23,5 satelliet. Voor andere satellieten is dat op een ander tijdstip.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan ga ik dat nog eens even controleren. Die vlechtmantel moet dus teruggeschoven worden over de buitenmantel en daar overheen de connector.

 

Ik neem aan dat dat dus zowel aan de LNB kant als aan de tuner kant moet. En ik heb er ook nog een koppelstuk tussen zitten. Daar dus ook neem ik aan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...