Ga naar inhoud


TV-Vlaanderen aansluiten in Spanje


Bojangles

Aanbevolen berichten

Hallo, 

 

We hebben een dakappartement gekocht in Benalmadena (nabij Malaga in Spanje) en daar hangen 2 schotelantennes (een grote en een kleine). Ik zou graag via TV-Vlaanderen kijken naar mijn favoriete Vlaamse zenders. Hoe moet ik dat het best doen ?

 

- Is het voldoende dat ik een universele ontvangstkop (Duo LNB 60) koop of heb ik ook een schotelantenne van TV-Vlaanderen zelf nodig ?

- Moet ik dan nog een decoder bij TV-Vlaanderen kopen of kan ik die rechtstreeks op een geschikte TV aansluiten ?

- Kan ik de hulp van technici in Spanje inroepen of hebben die mannen daar geen verstand van en probeer ik dat het best zelf (met vallen en opstaan, want ik heb er ook geen verstand van).

 

Graag een reactie, jullie advies of ervaringen zijn welkom. Wie iemand kent die dat wil fixen voor ons (uiteraard tegen een billijke vergoeding) mag het mij gerust laten weten.

 

Groeten,

Bojangles

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 47
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Beste Bojangles

Welkom op dit forum

Aan een schotel met duo-lnb van TV Vlaanderen heb je daar niets. Je hebt daar een schotel van 100cm breed nodig om de Astra 23,5 goed te kunnen ontvangen.

Je kunt de antenne rechtstreeks op een TV aansluiten als die beschikt over een ingebouwde satelliettuner met DVB-S2.
Dit is te herkennen aan een F-connector aansluiting naast de gewone antenneaansluiting, zie bijlage.
Wel is het bij de meeste TV's met ingebouwde satellietontvanger zo, dat ze niet over een TV Vlaanderen fastscanfunctie beschikken, zeker niet als je die TV in Spanje koopt. Je zult dan bij zenderwijzigingen de zenders handmatig opnieuw in moeten scannen en deze in je favoriete volgorde moeten zetten.

Als je de juiste losse satellietontvanger koopt, heeft die wel een fastscanfunctie en dat maakt het een stuk gemakkelijker. Nadeel van een losse ontvanger is wel dat je twee afstandsbedieningen hebt.
 

post-60869-0-15888400-1424171369.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reactie, 

 

Stel ik dat een TV vind met  een ingebouwde satelliettuner met DVB-S2, en ik sluit die aan op de schotelantenne, kan ik dan de Vlaamse zenders handmatig instellen ? Dat is me niet echt duidelijk. Heb ik dan geen abonnement op TV-Vlaanderen nodig ? 

 

Ik ben echt een leek op dat vlak. Sorry ...

 

Bojangles,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om TV Vlaanderen te kunnen bekijken, heb je altijd een abonnement nodig omdat die zenders gecodeerd worden uitgezonden.
Als je in Spanje een TV vindt met DVB-S2, dan kan bijv. de Astra 23,5 satelliet helemaal afgescand worden. Dan zitten daar de gecodeerde zenders van TV Vlaanderen ook bij. Met een geldig abonnement gaan die dan open.
Je moet je wel bedenken dat je zo'n 256 TV-zenders hebt en 98 radiozenders die in een volgorde staan van de laagste frequentie tot de hoogste frequentie waarop ze worden uitgezonden. Je zul de zenders daarna handmatig in je eigen volgorde moeten zetten.
Hou er rekening mee dat de veranderingen van TV Vlaanderen gemiddeld wel elke 2 maanden voorkomen. Je zult dus regelmatig de zaak moeten inscannen en ordenen.
Dit is allemaal niet nodig als je beschikt over een TV Vlaanderen fastscanfunctie.
Als je ook de Astra 19,2 ontvangt, dan gaat het om 1190 TV zenders en 183 radiozenders die je extra kan ontvangen waarvan en groot deel gecodeerd.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Om TV-Vlaanderen te ontvangen heb je:

 

1. ofwel een DVB-S2 compatible TV nodig.  Bij deze TV moet je dan van TV-Vlaanderen een CI module met smartkaart kopen.

Zie de problemen met kanalen selectie zoals Sprietje beschrijft

2. ofwel een ontvanger (box) van TV-Vlaanderen aanschaffen met smartkaart.

Deze ontvangers zijn niet van de beste kwaliteit.  Maar kunnen wss volstaan als vakantie toestel

3. ofwel een vrije ontvanger kopen (linux?) Bij deze box moet je dan van TV-Vlaanderen een CI module met smartkaart kopen.

 

Bij allen moet U abboneren op een pakket van TV-Vlaanderen.

 

Zolas reeds vermeld heb een grote schotel (100 cm) nodig om 23.5 te ontvangen.  In principe volstaat dan 1 ontvangkop (LNB) wanneer de schotel uitgericht wordt op 23.5.

Wil je ook 19.2 dan heb je 2 LNB's nodig plus een switch.  In Belgie en Nederland bestaan er dubbele koppen voor 19.2 en 23.5 maar die werken niet in Spanje, omdat ten eerste de schotel groter is, en ten tweede de afstand tussen de satellieten anders is.

 

Willy

~~Rytec Team~~
Mutant HD-2400 /  OpenPli en Maxytec-Multibox SE / OpenPli (mediaspeler)
VU+ Duo / OpenPli en Synology NAS
*All Rytec EPG POWERED*

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben nog iets tegen gekomen waar je mee rekening moet houden:

 

Alle Vlaamse zenders naar Astra 3
Wat wel al vaststaat is dat alle Vlaamse zenders uit het zenderaanbod van TV Vlaanderen, net als de ander kanalen die de M7 Group S.A. zelf doorgeeft in de loop van volgend jaar uitsluitend nog via de Astra 3 op 23,5 graden oost worden doorgegeven. Uitzondering daarop vormen voorlopig de ongecodeerde zenders VRT Radio 1 & 2, die wegens afspraken op Astra 1 blijven.

 

 

Als je dus Radio 1 & 2 wilt ontvangen moet je dus wel ook een LNB voor ontvagst van 19.2 bij installeren.

(Die radio ontvangst verloopt dan ook via Uw TV of box)

 

Willy

aangepast door Kabeltje87

~~Rytec Team~~
Mutant HD-2400 /  OpenPli en Maxytec-Multibox SE / OpenPli (mediaspeler)
VU+ Duo / OpenPli en Synology NAS
*All Rytec EPG POWERED*

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Sprietje en Willy om mij wat advies te geven.

 

Voor mij is het voldoende om de vlaamse zenders uit het basic light pakket van TVV te hebben. Voor de rest zal ik er wel profiteren van het zonnetje, de terrasjes en het schoon volk dat daar rond loopt  :cool:

 

Ik denk dat de schotel op het dak wel ééntje van 100 cm is. Dat moet ik eens afmeten. Is het dan voldoende dat ik een LNB-knop daarop zet ? Ik ben niet van plan om een schotel van TVV hier in België te kopen en mee te zeulen naar Spanje.

 

En die fastscanfunctie waar Sprietje het over heeft ? Waar zit die ergens ? Zit die op die CI module ? Of in die box die je moet kopen bij TVV ?

 

Is dit de enige oplossing om Vlaamse zenders in Spanje te bekijken ? Iemand zei me dat je dat ook via internet kan ? Klopt dat ?

 

Bojangles

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraag eens na waar die twee schotels op uitgericht staan.  En hoe die twee schotels gekoppeld zijn.  Misschien heb je geluk.

 

En staat er geen koppen (LNB's) op de schotel?  Ik zou toch verwachten dat, dat erbij is.  Want zonder kop is de schotel eigenlijk niks.

 

Fastscan:  Dat is een methode die ingebouwd is de ontvangers om een zenderlijst in te laden.  TV-Vlaanderen heeft zo'n fastscan lijst op Astra 1 (19.2) en Astra 3 (23.5).

Voordeel hiervan:  de zenders zijn meteen gesorteerd.  Zie maangehechte file

Deze functie is beschikbaar in TV-Vlaanderen boxen en de Linux boxen.

 

Ontvangst via internet:  Dit zou mogelijk moeten zijn via illegale weg.

Maar misschien toch ook via legale weg.  Informeer U even bij Stievie.  Je hebt wel een zeer goede internet verbinding nodig.  En dat is in Spanje naar ik begrijp niet altijd het geval.  Ook betwijfel ik of je de programma's dan op Uw TV kunt bekijken.

 

Willy

 

Zenderlijst_TV_VLAANDEREN.pdf

~~Rytec Team~~
Mutant HD-2400 /  OpenPli en Maxytec-Multibox SE / OpenPli (mediaspeler)
VU+ Duo / OpenPli en Synology NAS
*All Rytec EPG POWERED*

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een paar vraagjes :

 

Stel dat die schotelantennes die er hangen (en dat kan ik maar nagaan als ik in Spanje ben - einde maart) uitgerust zijn met LNB-koppen, kan ik dan bij TV Vlaanderen terecht enkel voor een box en een abonnement, zodat ik de ontvangst kan regelen ? Of moet ik sowieso die schotel van TVV er bij nemen ?

 

In de zenderlijst staan er heel wat zenders die vrij te ontvangen zijn. Kan ik met één schotel ontvangen van zowel astra 1 als astra 3. Of heb ik daar 2 schotels voor nodig ?

 

Alvast bedankt voor jullie reacties.

 

Bojangles

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt met 1 schotel zowel de Astra 19,2 als de Astra 23,5 ontvangen met een dubbele kop maar de afstand tussen die twee koppen hangt wel heel erg precies af van de schotel die je hebt.

Als je geen zin hebt in een Linux-ontvanger, dan hoeft het nog niet per sé een TV Vlaanderen of CanalDigitaal ontvanger te zijn. En zijn nog genoeg andere satellietontvangers die ook beschikken over de TV Vlaanderen of CanalDigitaal fastscanlijst. Deze vindt je hier: http://www.canaldigitaal.nl/apparatuur/gecertificeerde-ontvangers/
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of moet ik sowieso die schotel van TVV er bij nemen ?

 

 

Neen.  Je bent niet verplicht hun schotel te kopen.

 

Een smartkaart wordt door TV-Vlaanderen (TVV) slechts verkocht in combinatie met een ontvanger of een CI module.

 

En zoals Sprietje al zei:  Je kunt met één schotel zowel Astra1 en Astra3 ontvangen (en nog wel enkele) maar wat je daarvoor nodig hebt is zeer afhankelijk van de schotel die je al hebt.  We kunnen daar pas iets over zeggen (al kunnen we wel in het algemeen zeggen wat er nodig is - maar niet precies) als je kunt zeggen welke schotel er hangt.

 

Willy

~~Rytec Team~~
Mutant HD-2400 /  OpenPli en Maxytec-Multibox SE / OpenPli (mediaspeler)
VU+ Duo / OpenPli en Synology NAS
*All Rytec EPG POWERED*

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar misschien toch ook via legale weg.  Informeer U even bij Stievie.  Je hebt wel een zeer goede internet verbinding nodig.  En dat is in Spanje naar ik begrijp niet altijd het geval. 

 

Ook betwijfel ik of je de programma's dan op Uw TV kunt bekijken.

 

Willy

 

Uiteraard wel, kan onder meer via een chromecast, streamen doe je dan bv via een tablet.

 

Stievie is een alternatief voor een tv-vlaanderen, je betaalt minder en hebt eveneens de belangrijkste Vlaamse zenders.

 

http://www.stievie.be/veelgesteldevragen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vergeet niet als je hier in spanje een tv koopt met sat ontvanger. Dat fastscan niet werkt, dit komt door de verkeerde firmware in de TV, je kan je tv flashen met firmware uit belgie ofwel fastscan vergeten, denk eraan als je een CI aanschaft van M7 je alleen een meet witte sticker kunt gebruiken, met de zwarte sticker is niet bruikbaar ook al stas

Staat er TVV/CD op. Berry integratie multimedia antenne en zend/ontvsngst technieken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...