Ga naar inhoud


Advies voor schotel gevraagd


Menneke

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik zou een nieuwe schotel willen plaatsen.  Het probleem is dat ik graag heel wat satellieten wil ontvangen die kort bij elkaar staan (3°) :

 

9E

13E

16E

19.2E

23.5E

28.2E

 

Met een Triax 78cm en 6 Inverto multiconnects zou dit moeten lukken (houder kan tot 20° verschil gaan, en die LNB's kunnen tot op 3° verschil komen).  Ik lees echter niet zoveel goeds over die LNB's bij regenweer.

 

Dat 9E, 13E, 16E en 19.2E wegvallen bij regen is niet zo erg.  Dus met een 40mm LNB voor enkel 23.5E en 28.2E zou het ook al goed zijn.

 

Wat zijn de alternatieven?

 

Met een Triax Multifeed (20°) kan ik maar tot 4° graden van elkaar gaan, dacht ik.

En een Wave Frontier Multibeam TD90 vind ik nogal groot uitvallen (schotel staat redelijk zichtbaar opgesteld).

 

Bedankt.

 

VU+Solo2 (OpenATV), VU+ Duo (OpenPLI), DM600PVR (OpenPLI), Triax 78cm met Powertech DG-380 rotor én 4 Inverto Multi Dielectric LNB's, Maximum E85 met 6 LNB's, Triax 78cm met 4 ALPS LNB's, Technisat Multytenne Twin, Sony 46EX500, Intel NUC (OpenELEC), Raspberry Pi2 (OpenELEC), Synology DS415play NAS

Link naar reactie
Delen op andere sites


Twee.  Al zie ik niet in waarom dat belang heeft?  (ik beslis later wel of het single/twin's/... en bijhorende DiSEQc switchen)

VU+Solo2 (OpenATV), VU+ Duo (OpenPLI), DM600PVR (OpenPLI), Triax 78cm met Powertech DG-380 rotor én 4 Inverto Multi Dielectric LNB's, Maximum E85 met 6 LNB's, Triax 78cm met 4 ALPS LNB's, Technisat Multytenne Twin, Sony 46EX500, Intel NUC (OpenELEC), Raspberry Pi2 (OpenELEC), Synology DS415play NAS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lnb's met gewone koppen hebben meestal een diameter van 60mm. Single-lnb's met een gewone kop hebben soms een kop van 48mm waaronder o.a. de Inverto. Dan kun je ze dichter bij elkaar plaatsen.

Ik zou een Maximum E85 schotel nemen en daar twee stuks 3 graden-lnb-houders op plaatsen met smalle lnb's voor de posities 9, 13, 16 en 19,2 oost. Dan kun je voor de Astra 23,5 en 28,2 de Inverto Black Ultra nemen.
 

post-60869-0-56468600-1429121954.jpg

post-60869-0-79899100-1429121969.png

post-60869-0-90112600-1429121980.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de antwoorden!

VU+Solo2 (OpenATV), VU+ Duo (OpenPLI), DM600PVR (OpenPLI), Triax 78cm met Powertech DG-380 rotor én 4 Inverto Multi Dielectric LNB's, Maximum E85 met 6 LNB's, Triax 78cm met 4 ALPS LNB's, Technisat Multytenne Twin, Sony 46EX500, Intel NUC (OpenELEC), Raspberry Pi2 (OpenELEC), Synology DS415play NAS

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik zou toch nog eens een T-90 in overweging nemen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik weet dat dat het beste zou zijn, maar die is wel erg opvallend...

 

Een gerelateerde vraag: als je op een Triax 78/88 de 19.2°E LNB in het midden plaatst, tot welke uitersten kan je dan gaan?  Ik heb het niet over de beperking van de LNB houder, maar wel wanneer het signaal té zwak wordt.  Kan dat van 31.5°E tot 0.8°W?  Of is het eerder 28.2°E tot 4.8°E?

 

Bedankt...

VU+Solo2 (OpenATV), VU+ Duo (OpenPLI), DM600PVR (OpenPLI), Triax 78cm met Powertech DG-380 rotor én 4 Inverto Multi Dielectric LNB's, Maximum E85 met 6 LNB's, Triax 78cm met 4 ALPS LNB's, Technisat Multytenne Twin, Sony 46EX500, Intel NUC (OpenELEC), Raspberry Pi2 (OpenELEC), Synology DS415play NAS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Menneke

Hoe groter de schotel is, hoe verder dat de lnb's van de schotel komen te staan. Gebruik je de Triax-rail op een Triax 78, dan kunnen de satellieten veel verder uit elkaar staan zodat de lnb's nog op de rail passen dan bij een grotere schotel zoals een Triax 88 of 110.
Feit blijft dat de ontvangsthoek tussen de Hotbird 13 en Astra 28,2 zo ongeveer wel het maximum is wat je op een gewone schotel kunt bereiken zonder veel verlies op de buitenste lnb's te hebben.
Liggen de satellieten verder uit elkaar, dan moet je gewoon een multifocus schotel nemen die daar speciaal voor gemaakt is zoals bijv. de Maximum E85.
In de bijlage zie je het verlies als de lnb's uit het midden van een Triax 78 komen te staan en het gaat dan om graden Azimuth en niet om graden Arc.
Natuurlijk is een T90 het allerbeste maar als die te kolossaal is, dan is de E85 een goed alternatief.
 

post-60869-0-67040200-1429185963.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeer interessant.  Al vind ik 5 dB verlies op 20 graden eigenlijk nog goed meevallen...  Bvb nu krijg ik 28,2°E binnen aan 17dB, dit zou dus zakken tot een voor mij nog aanvaardbare 12dB, als ik 9°E in het centrum zou plaatsen (en aan de andere kant kan ik dan tot +11W gaan voor ook -5dB).

 

Heb je ook zo'n grafiek voor bvb de Maximum Multifocus E85 of Wave Frontier Multibeam TD90, om te vergelijken?

 

Natuurlijk zenden niet alle satellieten met dezelfde sterkte uit.  Is er ergens een overzicht beschikbaar van de signaalsterkte van enkele courante satellieten, hier in NL/BE? (of desnoods een relatieve vergelijking)

 

Bedankt alweer.

aangepast door Menneke

VU+Solo2 (OpenATV), VU+ Duo (OpenPLI), DM600PVR (OpenPLI), Triax 78cm met Powertech DG-380 rotor én 4 Inverto Multi Dielectric LNB's, Maximum E85 met 6 LNB's, Triax 78cm met 4 ALPS LNB's, Technisat Multytenne Twin, Sony 46EX500, Intel NUC (OpenELEC), Raspberry Pi2 (OpenELEC), Synology DS415play NAS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bijkomende vraag: als je één centrale LNB plaatst, zal die E85 waarschijnlijk wel een paar dB minder signaal geven dan een Triax 78/88 (welke meer gemaakt is voor een centrale LNB) ?  Heeft iemand daar concrete waardes van?

aangepast door Menneke

VU+Solo2 (OpenATV), VU+ Duo (OpenPLI), DM600PVR (OpenPLI), Triax 78cm met Powertech DG-380 rotor én 4 Inverto Multi Dielectric LNB's, Maximum E85 met 6 LNB's, Triax 78cm met 4 ALPS LNB's, Technisat Multytenne Twin, Sony 46EX500, Intel NUC (OpenELEC), Raspberry Pi2 (OpenELEC), Synology DS415play NAS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat mijn E85 verschillende db verliest op de midden lnb ten opzichte van een triax 78 of 88 ik denk zelfs dat hij bijna niks onder doet als het over de middelste lnb gaat,38.4 db versterking voor een E85 en 38.8db bij een triax 88 dat scheelt dus bijna niks (ik heb het even snel opgezocht),de triax 78 verliest het zelfs met 37.1 db van een E85 als het over de middelste lnb gaat

aangepast door stevie-v

VU solo 4k ,twin satelliet tuner en 1 kabel tuner en VU solo se v2 ,dual kabel tuner...E85 Maximum multi focus schotel en een Triax 88cm schotel met een 2 way Triax lnb rail....5.0w 0.8w 4.8e 9.0e 13e 19.2e 23.5e 28.2e....VTI 14.0.5 - 6 Inverto black ultra twin lnb's en 2 Alps twin lnb's, Nvidia shield tv.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom worden er dan nog Triaxen verkocht?  Zelfs met één LNB geeft de E85 dus meer versterking, en al zeker met meerdere LNB's...

 

@stevie-v: heb je ooit de vergelijking gemaakt als je een LNB in het midden plaatst, en daarna op het uiterste (en uiteraard de schotel corrigerend draaiend), wat het verschil in signaalsterkte is? (dus bij dezelfde satelliet)

aangepast door Menneke

VU+Solo2 (OpenATV), VU+ Duo (OpenPLI), DM600PVR (OpenPLI), Triax 78cm met Powertech DG-380 rotor én 4 Inverto Multi Dielectric LNB's, Maximum E85 met 6 LNB's, Triax 78cm met 4 ALPS LNB's, Technisat Multytenne Twin, Sony 46EX500, Intel NUC (OpenELEC), Raspberry Pi2 (OpenELEC), Synology DS415play NAS

Link naar reactie
Delen op andere sites

de triax 88 geeft net even wat meer versterking als het gaat om de middelste lnb ten opzichte van de E85 ook is het voordeel dat er bij de triax 88 lnbs geplaatst kunnen worden van 60mm als het gaat om de vier bekende satellieten dus de 13 19.2 23.5 28.2 dat geeft ook een beter signaal ten opzichte van een smalle lnb die je moet gebruiken als je de vier bekende satellieten wil ontvangen en wel op de 19.2 als het gaat om een E85 anders past het niet maar hebben we het over lnbs die buiten de 13 en buiten de 28.2 vallen bij een triax 88 als je de vier bekende satellieten wil ontvangen dan is het verlies mega groot en bij een multifocus schotel is dat een stuk minder het geval

aangepast door stevie-v

VU solo 4k ,twin satelliet tuner en 1 kabel tuner en VU solo se v2 ,dual kabel tuner...E85 Maximum multi focus schotel en een Triax 88cm schotel met een 2 way Triax lnb rail....5.0w 0.8w 4.8e 9.0e 13e 19.2e 23.5e 28.2e....VTI 14.0.5 - 6 Inverto black ultra twin lnb's en 2 Alps twin lnb's, Nvidia shield tv.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja Menneke, het is maar wat je mee vindt vallen.
Een Triax 78 geeft 37,1dB versterking. Trek daar 5dB van af en je komt op 32,1dB versterking, nog 0,4dB minder dan de kleine Technisat DigiDish van 45cm.
Natuurlijk heb ik ook informatie over de versterking van de Maximum E85 en T90, zie de bijlages.
 

23680.pdf

post-60869-0-34193700-1429209866_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...