Ga naar inhoud


DAB+ wordt enige standaard in Noorwegen


Noordzee
Ga naar oplossing Opgelost door Noordzee,

Aanbevolen berichten

  • Oplossing

Noorwegen (mijn favoriete vakantieland) loopt voorop in Europa op radiogebied.

 

DAB+ is dusdanig succesvol, dat de FM-band in 2017 grotendeels nutteloos wordt.

 

Alle landelijke publieke zenders en alle commerciele zenders stoppen in 2017 met de FM.

De afschakeling gaat gefaseerd per regio en moet in december 2017 voltooid zijn.

Op de FM blijven alleen nog enkele lokale zenders over, maar ook die zijn inmiddels begonnen aan de overstap naar DAB+.

De FM radio's in Noorwegen zijn dadelijk onbruikbaar.  

 

Meer info (en bron)  : www.radio.nl

 

  

 

 

  

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites


Loopt voorop? Dit zijn nogal heftige 'dit rammen we er door' zaken  want je hebt totaal geen keus. (goed gedaan door de lobby jongens)

Denk ook eens aan alle miljoenen radios en autoradios die de kliko in kunnen........

Je hoeft niet aan een boom te hangen om een eikel te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

pff, dat soort radioos kon men toch ook zonder dab+ in de afvalbak werpen

wat heet, ook de zenders...

 

Is er nog iemand die niet zijn eigen muziek media mee op zak heeft en dus hoort?

 

Radio uitzendingen zijn enkel waardevol als ze waardevol zijn :grin:

 

Muziek en of informatie en nieuwsfeiten kun je op een globale zender versturen :cool:

of dat nu analoog is met hoge kosten of digitaal in gecomprimeerde bandbreedte ?

 

Lossless of met loss in de qualiteit, de helft van de bevolking is nu al zwaar gehoorbeschadigd.

De next generation interessert het geen biet of men via DAB+ of -DAB luistert

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik meega, met iemand, dan steekt er in veel gevallen een stick in met eigen liedjes.

Bepaalden stellen dan hun radio in, die automatisch overgaat naar de radio in geval van verkeersinformatie, en degene, die echt veel op de baan zijn, gebruiken een coyote.

Veel zaken gaan al in 2 weg verkeer, zodanig, dat een radio station eigenlijk overbodig zal worden.

Men heeft plannen, om overal (tegen betaling of soms gratis) internet te voorzien op een of andere manier.

Het zou me niet verbazen, dat met de (verre?) toekomst, het zal volstaan, om een simpele knop in te drukken, en dat via het net, een dab+ stream zal worden gestart, en het gevraagde bvb nieuws te horen zal zijn.

Een ander voorspelde, dat met de tijd alles on demand zal komen, tv en radio.

en of dit nu dab+, via internet of dab++ of wat dan ook zal zijn, enkel hobbyisten, zullen het nog weten.

Maar vraag aan 50 radio luisteraars de afkorting van fm, en meer dan 45 zijn je het antwoord schuldig.

Echter is het nu zo, dat een eigen radio, zeer moeilijk wordt in die nieuwe wagens, omdat radio,gps en boordcomputer en de bediening aan het stuur een geheel vormen, en de radio vervangen, gaat meestal niet of moeilijk, of het staat ertegen over, dat je stuurbediening, of je gps niet meer werkt.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Tonskidutch, dit gaat niet over kwaliteit of gebruiksgemak maar denk bijvoorbeeld eens aan alle ouderen (en dat zijn er heel wat)die nu opeens hun vertrouwde radiootje moeten inruilen voor een raar klein kastje met een display...niet eens te denken aan alle auto's die een adapter (met bijbehorende antenne) nodig hebben verschrikkelijk al die extra zooi, zover ik weet zijn er bijna (nog steeds niet) geen auto's die standaard met dab+ worden geleverd, dus dat worden goede tijden voor sommigen importeurs/monteurs.

Dit wordt ons gewoon door de strot gedrukt, zoals jij wel weet is het hier een heel ander verhaal op de fm en am band als alle keus in NL (helemaal als je je wat noordelijker bevind)

Zie het al voor me als ze zoiets in Nl er door hadden gekregen, vanaf 2017 alleen maar ruis op de fm band koop maar nieuw.....

Je hoeft niet aan een boom te hangen om een eikel te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik hoef er zelf geen mening over te hebben, dat doen de zweden zelf wel...> klik

maar toch, terwijl het land toch al helemaal vol staat met G4/LTE antennes, vind ik het een nonsens discussie

en gaat FM knop pas in 2022 op uit.

 

uhm dat is natuurlijk niet identiek als noorwegen maar daar heb ik nog geen reacties over kunnen lezen

aangepast door Tonskidutch

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch nog wat gevonden:

 

In-car solution (condition to be met in order to shut down FM in 2017. Failiure to reach it can postpone the shutdown until 2019). Before 2015, there must be reasonably priced, well-functioning in-car adaptors on the market. In half of all Norwegian municipalities there must be an offer of in-car DAB-adaptor installation.

van wikipedia en stond ook enkele radio blogs...

dus de drempel moet eerst gehaald worden anders gaat de stekker voor FM der pas in 2019 uit...

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...