Ga naar inhoud


Nog een NOOB die wat adviezen nodig heeft


prohopper

Aanbevolen berichten

Hallo mensen,

 

Ik ben nieuw hier en ook vrij nieuw op het gebied van satelliet tv. Na de laatste zenderwijziging van UPC heb ik daar meteen m'n abonnement opgezegd en omdat we in een grijs verleden ooit al eens bij CanalDigitaal een abonnement hadden gehad en de schotel nog op het dak stond, meteen maar weer een CD-kaartje gehaald. Nu wil ik de boel een beetje gaan upgraden en wil met het oog op de toekomst alleen het "betere" werk.

 

De ontvangers die we momenteel hebben staan zijn de M7 (Philips) DSR8141 (twin tuner), de M7 DSR7141 en de kleine schotel met de Duo LNB (19.2E en 23.5E) met 4 uitgangen van CanalDigitaal. Uiteraard zal de eerste ontvanger in de toekomst vervangen worden door bijv. een Dreambox o.i.d., maar omdat de ontvangst bij slecht weer niet altijd even denderend is, wil ik beginnen met een nieuwe schotel.

 

Mijn wensenlijstje voor deze maand:

- 1x Wavefrontier T55 of T90;

- 4x LNB voor 19.2E, 28.2E / 28.5E, 23.5E en 13.0E;

- 4x EPM DiSeqC Switch 16/1;

 

De Astra1 en Astra3 waren de enige satellieten die we tot nu toe konden ontvangen, dus wilde graag beginnen met een kleine uitbreiding naar de Astra2/Eurobird en de Hotbird. Zoals eerder aangegeven hebben we nu 1 twin tuner en 1 single tuner, maar willen we er t.z.t. 1 single-tuner extra op aansluiten.

 

Welke LNB's raden jullie me aan? Quads neem ik aan? En smalle of gewone LNB's?

Graag jullie advies a.u.b. voordat ik dadelijk het verkeerde aanschaf.

Link naar reactie
Delen op andere sites


het beste is de premium quad van inverto die passen perfect op een t90

daarbij pak je 4 keer een emp centauri 8/1 switch

ik zou wel een t90 plaatsen  dan weet je zeker dat je niks hoef te klooien  en je hebt altijd voldoende ruimte tussen de lnb's

post-62112-0-82884400-1430973797.jpg

vu duo//vuduo2//mutant hd51 4k // 65 inch lg4k

2 keer gibertini 100 // t90 // triax 88

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom een Dreambox? Die dingen zijn zwaar overprijsd en kwalitatief net zo slecht als iedere andere Chinees.

Afkraken is nergens voor nodig,ik heb div.merken gehad,de boxen van Dreammultie media ,daar is niks mis mee ,tenzij je de losse voedingen die bij de kleintjes bedoelt ,die geven wel eens problemen.

Klonen daar zijn de Chinezen goed in ,echter naar een Eigen ontwerp ,daar zul je lang naar moeten zoeken..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe je het ook wendt of keert: de dreamboxen zijn overpriced maar die prijs heeft geen relatie met de kwaliteit van de hardware en software.

Die verdwijnt in de pocket van een paar bobo's die er zeer riant van leven.

Staat die foto nog ergens op het forum waar die luxe vehikels van ze uitgefikt op staan voor hun protserige headquarter?

 

Er is tegenwoordig keuze en kwaliteit in overvloed. De dagen dat je alleen een open linux receiver kon aanschaffen uit de renstallen van Dream Multimedia is voorbij. Sterker nog, de DM boxen zijn helemaal niet meer open. In een poging om hun markaandeel en inkomsten veilig te stellen hebben ze zelfs besloten om hun opensource enigma closed te verklaren en hebben zelfs heel wat pluginbouwers zover gekregen om hun plugin licenties zodanig te veranderen dat ze enkel op dreambox hardware gebruikt mochten en konden worden (speciale security chip check -> fail = geen dreambox, plugin werkt niet)

 

Enfin, inmiddels heeft de opensource community al die plugins wel vervangen door eigen bouwsels zonder die maffe licentie restricties (bv openwebif wat volgens mij iedereen tegenwoordig wel gebruikt)

 

Ik heb 3 dreamboxen gehad (dm7020, dm600pvr en dm800hd pvr) en elke doos had wel zijn hardware manco by design dus niet omdat er iets versleten was. Alle 3 voor mij doen peperduur (400 euro en duurder).

Toen er keuze was heb ik onmiddellijk een 150 euro kostende XP1000 aangeschaft en nog nooit zo tevreden geweest.

Een ieder die nog steeds meent het merk dreambox te moeten ophemelen doet dat voor zijn eigen gemoed en gewin want wie geeft er nu vrijwillig te veel geld uit voor een inferieur product? Ik in elk geval niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ondertussen heb ik het volgende aangeschaft:

- 1x VU+ Duo2 met 1 x DVB-S2 Dual / HDD 3000 GB / OpenPLi;

- 1x T90 Wavefrontier T90;

- 4x Inverto Black Premium Quad LNB's voor de 13.0e, 19,2e, 23,5e en de 28,2e;

- 1x Vizyon Diseqc 10/1 switch;

- 1x Vizyon VZF-900 satfinder (dingetje van nog geen tientje)

 

Volgens de Satlex-calculator de skew van de T90 op 99,94 graden gezet en daarna met behulp van de satfinder als midden-LNB op 19.0e afgesteld. Na deze zo goed mogelijk afgesteld te hebben (ik kan vanaf het dak de signaalsterkte op de tv zien), de overige LNB's gemonteerd en afgesteld. Als ik de VU+ rechtstreeks op een willekeurige LNB aansluit, dan heb ik gewoon beeld en ontvang meerdere zenders. Sluit ik nu alle LNB's op de switch aan, dan ontvang ik nog maar 2 satellieten. De ABCD van de VU+ staat in deze volgorde:13.0e, 19,2e, 23,5e en 28,2e en deze volgorde houd ik dus ook aan op de diseqc-switch.

 

Na vandaag veel gegoogled te hebben, snap ik er als NOOB nog steeds niet veel van, terwijl ik eerst dacht van dat doe ik wel ff.

1. De midden-LNB krijg ik niet hoger dan 84%, de andere LNB's zitten daar net onder, dus tussen de 80 en de 83%. Is 84% voor een midden-LNB op een T90 voldoende?

2. Volgens (de vrouw) van de eigenaar in de satelliet-shop waar ik de 10/1-switch gekocht heb, kon ik de switch zonder te programmeren zo gebruiken. De eerste 4-ingangen zouden volgens haar namelijk altijd goed staan. Klopt dat?

- Ook zie ik zaken als frequentie/ symbol rate/ FEC/ etc. in het menu van de VU+ voorbij komen. Moet ik daar nog iets mee?

 

Hellup, wat doe ik nu fout?

aangepast door prohopper
Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste vier ingangen werken met diseqc 1.0. Gebruik je meer aansluitingen, dan moet je je ontvanger instellen op diseqc 1.1.
Geef de link eens even van de Satlex-calculator die je ingevuld hebt. Hierbij hoef je de coördinaten niet verder dan tot twee cijfers achter de komma in te vullen zodat wij niet kunnen zien waar je precies woont.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je bent nu je T90 schotel aan het uitrichten met maar 4 lnb’s voor satelliet positie: 13 -19.2 -23.5 -28.2.
Is het nu niet verstandiger om van de eerste keer met meer satelliet posities rekening te houden, daar is die schotel tenslotte voor gemaakt .
Ik zeg nu zomaar iets van 28.5 oost tot 0.8 west (thor) , maar kan evengoed 42.0 oost tot 9.0 oost.

 

Stel dat je later wil gaan uitbreiden met meer satelliet posities, dan ben je verplicht om de schotel opnieuw te gaan uitrichten, want dan krijg je een andere “imaginaire centrale satelliet”
Dan moet de elevatiehoek en de skew opnieuw aangepast worden, en dat is een precisiewerkje, dat zal je ondertussen wel al weten..
Als je nu al rekening houd met andere posities, die er mogelijk in een later stadium bij komen.
Dan hoef je later als je besluit om een extra satelliet(en) te ontvangen, alleen een lnb er bij te zetten, de schotel is er dan al op voorzien. 

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, wat mebo870 schrijft is helemaal waar.
Als ik het goed begrijp staat de lnb voor de 19,2 op R1,5 en de schotelskew op 99,94 graden.
Toen heb je de schotel uitgericht zodat je de Astra 19,2 goed ontving.
Je schrijft dat je het signaal niet zo hoog vindt. Ik neem aan dat je de signaalkwaliteit bedoeld en niet de signaalsterkte.
Bedenk dat het uitrichten van de schotel op deze eerste satelliet uiterst belangrijk is. Dat moet met de grootste precisie gebeuren. Als je bijv. de elevatie van de schotel niet helemaal goed hebt staan, staat de elevatie van alle andere satellieten ook niet goed. Je kunt immers de lnb's niet nog eens afzonderlijk in hoogte verstellen. Dat kan wel met de Azimuth (draairichting) want je kunt de lnb's nog wat op de rail verschuiven.
Wil je dus betere signaalwaardes, dan zul je moeten beginnen de schotel eerst 100% perfect op de eerste satelliet af moeten stellen.

Heb je de schotel trouwens wel goed in elkaar gezet?
Geef eens wat punten aan waar je op gelet hebt.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteravond een hele tijd bezig geweest met het aan de praat krijgen van de diseqc-instellingen op de ontvanger. Omdat ik alleen beeld had op de 13,0e-LNB, leek het net of de 10/1 switch niet wilde schakelen. Toen ik vandaag de voorgeprogrammeerde gegevens in de satfinder controleerde, bleken deze dus de boosdoener te zijn. Zoals geschreven, klopte alleen de gegevens van Hot Bird (daarom had ik daar wel ontvangst); die gegevens van de Astra 1, 2 en 3 klopte van geen meter. 

 

Lang verhaal kort: Alles werkt en ik wil jullie hartelijk bedanken voor het meedenken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...