Ga naar inhoud


Schotel afstelling Triax 110 (werkt niet)


Gast catw

Aanbevolen berichten

Beste catw

Je hebt toch niet de F-connectors los en vast gedraaid met de spanning nog op de satellietontvanger?
Heb jij de vier coaxkabels van de lnb's naar de diseqc-switch doorgemeten?
Ik doe dat zelf wel altijd. Kijken of er geen sluiting zit tussen de mantel en de middenader en ook meten van F-connector naar F-connector of de weerstand nul is terwijl je de F-connectors beweegt.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites


De F-connectors wel los en vast gedraaid maar dan was de satelliet ontvanger uit, alleen niet de stekkers uit het stopcontact gehaald en ook niet de aan/uit schakelaar achter op de ET9X00 uit gezet, computer was uit -terratec kaart.

De mutand die ik buiten gebruikte was ook uit omdat ik daar de stroom afhaalde voordat ik de kabel ging verwisselen dus dacht ik dat het daar niet aan zou kunnen liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch is het zaak de stekker van de satellietontvanger uit het stopcontact te halen of de schakelaar aan de achterzijde uit te zetten anders kan er voedingsspanning op de coax blijven staan. Bij het los en vast draaien kun je dan zeer korte spanningsstoten naar de lnb sturen waardoor deze beschadigd raakt.

 

Laat ik als voorbeeld de M7 ontvangers nemen. Als die nachts op standby staan, houden ze in de gaten of er updates zijn van bijv. de zenderlijst. Dat kan alleen maar als de lnb voeding krijgt anders kunnen ze geen signaal ontvangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kabels van de MTI alle losgehaald en nagekeken, eerst met de UTP-tester met een verloop van BNC naar F-connector en ook met de multimeter,  en geen problemen tegen gekomen.

 

Wel twee PCT connectoren vervangen omdat het onderste ringetje niet geheel recht zat, dus afgeknipt en er nieuwe opgezet maar daar had geen vocht in kunnen komen en ook geen storing door kunnen komen.

 

Voor de zekerheid de MTI ook maar vervangen, omdat de schakelaar van de ET9X00 dus niet uit was, voor een nieuwe om defecten daarin ook uit te sluiten maar dat heeft niet geholpen.

 

De sterkte van NPO2 HD, mutand receiver boven, loopt nog steeds terug -zie plaatjes in bericht #15 dus een oplossing heb ik niet kunnen vinden en gulukkig had ik de oude MTI nog niet in de container gegooid.

 

Zo ben ik en paar uur verder zonder dat ik tot een betere oplossing gekomen ben, het enige positive is dat ik een nieuwe compressie tang heb gekocht voor een mooi prijsje.

post-51681-0-03686600-1439380452.jpg

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmorgen -14-08- bezig geweest met het opnieuw afstellen van de schotel, op de balk van de LNB's twee roerhoutjes vastgemaakt waarop de waterpas kon staan on de schuinte goed te krijgen.

 

Aan de schotelzijde nog een gaatje geboord on een extra schroefje met ringetje erachter te plaatsen om de schuinte van de balk vast te zetten.

 

Resterende connectoren vervangen voor PCT-connectoren, nu buiten prima signaal per LNB afgesteld, daarna via de diseqc gemeten en ook alles goed.

 

Nu moet ik het er maar mee doen zo te zien anders kijk ik bij regen wel naar de BBC.

Binnen niet al te lange tijd de andere schotel vervangen.

 

 

 

post-51681-0-54038200-1439553274_thumb.png

post-51681-0-21927600-1439553292_thumb.png

post-51681-0-23037600-1439553304_thumb.png

post-51681-0-03025400-1439553326_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraag aan Sprietje, hoe moet ik de multifocus schotel instellen voor de astra 1, 2 drie en hotbird of kan ik de zelfde schuinte aanhouden zoals de triax maar dan achterop instellen, bericht #12 onderste plaatje bovenste gradenboog.
Dat is dus hoe ik zelf gedacht hat om te beginnen en dan de onderste ongeveer in de richting zoals de archsat nu staat, die staat wel meer achterover dan de triax.

 

Zodat het er niet allemaal uit komt te zien als op onderstaande foto.

post-51681-0-47749100-1439567081.jpg

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat om de Blueqon ED85 Multifocus Ovale Schotel welke dus in de plaats van de archsat komt te staan.
Daar wil ik minimaal 4 LNB's op zetten en eventueel de astra 1, 2 3 en de hotbird, op de archsat heb ik nu alleen de hotbird en de astra 1 en 2. maar dat draagarmpje is ook niet veel groter.

 

 

post-51681-0-50022600-1439614952.png

post-51681-0-10882100-1439614979_thumb.jpg

post-51681-0-39714700-1439614997_thumb.jpg

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, wat is dat met die schotel? Heb je die tweedehands gekocht en hebben ze die rail ooit korter gemaakt? Op de eerste foto zie je toch dat die rail origineel een stuk langer hoort te zijn.
Als de schotel dezelfde is als de Maximum E-85, dan moet je er een satellietbereik van 48 graden mee kunnen hebben.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De rail van de archsat is altijd al zo geweest, de rail van de Blueqon ED85 is inderdaad wel drie keer zo lang wat dus ook beter is.

 

De archsat heb ik al tijden en heb ik toen nieuw gekocht met de LNB houder die er nu nog op zit.

 

De Blueqon ED85, net een paar weken geleden gekocht, wil ik dus op de plaats van de archsat gaan zetten.

Vandaar was mijn vraag dan ook of je tijd zou hebben om uit te rekenen wat de instellingen van de schotel zouden moeten zijn op de gradenbogen aan de achterzijde en de afstanden tussen de LNB's.

Bij het zoeken kwam iets in de richting dat was over de Maximum e85 welke, zo te zien, dezelfe beugels aan de achterzijde heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een Maximum E-85 moet in Sexbierum als volgt afgesteld worden:

Stel de schotel eerst ongeveer in de richting van de Astra 19,2.
Zet de schaalverdeling van de schotelskew precies op nul.
Stel nu de rail met een waterpas precies horizontaal.
Plaats de houder met de Astra 19,2-lnb tegen de Arm.

Stel de lnb's af op de volgende afstanden:
tussen de Hotbird en Astra 19,2 is 74,5mm
tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 is 51mm
tussen de Astra 23,5 en Astra 28,35 is 55,5mm
d.w.z. gemeten aan de voorzijde van de lnb van punt tot punt.

Stel de schotelskew nu in op 99,7 graden, dat is 9,7 graden schuin.

Stel de skew van de lnb's als volgt af:
Hotbird 13 op 6 graden
Astra 19,2 op 3 graden
Astra 23,5 op 6 graden
Astra 28,2 op 9 graden
d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid t.o.v. verticaal als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt, niet t.o.v. de rail.

Stel de elevatie van de schotel in op 27,7 graden om de Astra 19,2 te vinden.
Stel met de elevatie en draairichting de signaalkwaliteit van de 19,2 af met uiterste precisie want dit bepaalt ook de signaalkwaliteit van de overige lnb's.
 

post-60869-0-15499500-1439634553_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...