Ga naar inhoud


afstand lnb voor een 110 triax


blackeyes

Aanbevolen berichten

ik heb hier een 110 cm triax aangeschaft en wil er de multifeed opzetten die ik nu op de 88 triax heb zitten

maar moet ik dan de lnb's verzetten ik heb ze nu perfect afgesteld op die 88 cm

wie weet dan de afstanden van de 4 lnb's voor de astra 1 en 2 en 3 en hb

lokatie is sittard

vu duo//vuduo2//mutant hd51 4k // 65 inch lg4k

2 keer gibertini 100 // t90 // triax 88

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste blackeyes

De schotels hebben bijna allemaal een f/D-verhouding van 0,6. Wordt de schoteldiameter dus groter, dan komen de lnb’s ook verder van de schotel af te staan. Omdat de onderinge hoeken tussen de verschillende satellieten vanuit een bepaalde plaats een bepaald gegeven is, veranderd ook de afstand van de lnb’s bij een grotere schotel.

Voor Sittard heb ik het volgende voor je uitgerekend:

Stel de elevatie van de schotel in op 29,8 graden.

Zet de rail 10 graden schuin, d.w.z. rechts 70mm lager dan links over een afstand van 40cm gemeten met een waterpas als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt.

De afstand van de lnb’s:

Tussen 13,0 en 19,2 oost = 99mm

Tussen 19,2 en 23,5 oost = 69mm

Tussen 23,5 en 28,2 oost = 71mm

Dit is gemeten van hart voorzijde lnb tot hart voorzijde lnb ofwel van pukkeltje tot pukkeltje.

De skew van de lnb’s moet als volgt worden ingesteld:

13,0 oost = 6 graden

19,2 oost = 3 graden

23,5 oost = 6 graden

28,2 oost = 10 graden

Dit allemaal met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt t.o.v. verticaal waterpas. Meet dit met een klein gradenboogje.

De schotel uitrichten op de Astra 19,2. Als je die gevonden hebt, fijntunen op de zender Planeta HD van de Astra 23,5. Doe dit zonder diseqc-switch. Pas als de schotel helemaal goed staat afgesteld sluit je de diseqc-switch er tussen aan.

Fijnafstellen van de andere lnb’s is niet meer nodig.

Wil je de schuinte van de rail nog een keer nameten met een waterpas, de Hotbird-lnb moet 42mm lager staan dan de Astra 28,2-lnb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

net de 110 geplaatst en alles aangesloten en exact de afstanden aangehouden van je sprietje

 

!!!!!! SUPER !!!!!!!! je bent een vakman

 

vind het beeld zelfs nog beter als op die 88 cm

 

op alle 4 de sats een waarde van 96%

alleen de hb geeft 93% aan

dik tevreden ermee

 

nogmaals hartelijk dank ervoor

vu duo//vuduo2//mutant hd51 4k // 65 inch lg4k

2 keer gibertini 100 // t90 // triax 88

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat alles meteen goed werkt. Dat heb je snel gedaan vanochtend.

Tja, en moeilijk is het niet om de afstanden uit te rekenen. Het is gewoon de formule:

De brandpuntafstand van de schotel x de ontvangsthoek van de onderlinge satellieten ter plekke waar de schotel staat x 1 graad radiaal.

Eén graad radiaal is afgeleid van de omtrek van een cirkel (= 2 x pi) gedeeld door 360 graden ofwel 2 x 3,14159 gedeeld door 360 = 0,01745.

Dit is de enige constante in de formule, de rest is variabel.

Het meest vervelende is dat de brandpuntafstand bij een offsetschotel niet door de schotelfabrikanten wordt opgegeven, wel soms de brandpuntafstand van de primefocus-schotel waar de offsetschotel weer uit gemaakt is maar daar heb je niets aan.

Ik heb deze formule zelf uitgedacht en ben zelfs op de buitenlandse satellietforums deze rekenmethode nog nooit tegengekomen. Dat hij perfect werkt blijkt ook bij jou dus weer. Niet alleen handig om je lnb’s snel af te stellen maar ook om van te voren te bepalen of je smalle of gewone lnb’s moet gebruiken of een combinatie daarvan.

Verder gebruik ik ook de satlex calculator toroidal site voor de elevatie van de schotel, het schuin instellen van de rail en de ontvangsthoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste theBig6

Deze formule werkt voor alle schotels inclusief primefocus-schotels behalve voor schotels met een dubbele reflector, de zogenaamde Cassegrain- en Gregorian-schotels.

De 90cm Inverto-schotel is overigens gewoon een SAB97 schotel waar i.p.v. SAB Inverto op staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

nee ik denk dat ie voor heerlen bedoelt sprietje

 

hier staan ze zo

heb wel nu geen raketten meer erop maar de inverto black ultra twin

 

tussen hotbird en 19.2 ..10.6 cm

tussen 23.5 en 19.2 ....7.3 cm

tussen 19.2 en 28.2...7.6 cm

en de multifeed helemaal schuin tot ie niet meer verder ken

(de hotbird het laagst en de 28.2 het hoogst)

maar of dit ook voor heerlen telt weet ik niet zijn toch ong 20 km hiervandaan

aangepast door blackeyes

vu duo//vuduo2//mutant hd51 4k // 65 inch lg4k

2 keer gibertini 100 // t90 // triax 88

Link naar reactie
Delen op andere sites


Begrijp even iets niet. Uit bovenstaande reacties maak ik uit dat wanneer de schoteldiameter groter wordt de afstand tussen de LNB's ook groter wordt.
 

Voor een Triax 110cm wordt de afstand van de lnb’s:
Tussen 13,0 en 19,2 oost = 99mm
Tussen 19,2 en 23,5 oost = 69mm
Tussen 23,5 en 28,2 oost = 71mm

 

Voor een Triax 88cm wordt de afstand van de lnb’s:
Tussen 13,0 en 19,2 oost = 106mm
Tussen 19,2 en 23,5 oost = 73mm
Tussen 23,5 en 28,2 oost = 76mm

 

Maak ik een denkfout?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...