Ga naar inhoud


afstand lnb voor een 110 triax


blackeyes

Aanbevolen berichten


Ik heb voor Heerenveen heb ik het volgende voor je uitgerekend voor een Triax 110:

 

 

Stel de elevatie van de schotel in op 28 graden.

 

 

Monteer de Triax-rail zodat het gat in het midden in de onderste groef zit. Alleen in deze stand kun je de rail schuin genoeg zetten.

 


Stel de lnb-houder van de Astra 19,2 tegen de arm aan.

 


De afstand van de lnb’s:

 

Tussen 13,0 en 19,2 oost = 97mm

 

Tussen 19,2 en 23,5 oost = 66mm

 

Tussen 23,5 en 28,2 oost = 70mm

 

Dit is gemeten van hart voorzijde lnb tot hart voorzijde lnb ofwel van pukkeltje tot pukkeltje.

 


Stel de schuinte van de rail zo in, dat de kop van de Hotbird-lnb 38mm lager staat dan de Astra 28,2-lnb. Meet dit met een waterpas en een rolmaat.

 


De skew van de lnb’s moet als volgt worden ingesteld:
13,0 oost = 5 graden
19,2 oost = 3 graden
23,5 oost = 6 graden
28,2 oost = 9 graden
Dit allemaal met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt t.o.v. verticaal waterpas. Meet dit met een klein gradenboogje.

De schotel uitrichten op de Astra 19,2 liefst zonder diseqc-switch. Bij het fijntunen zowel de draairichting (Azimuth) als de elevatie van de schotel bijregelen totdat je echt het maximale hebt voor de Astra 19,2.



De zenders die het moeilijkste te ontvangen zijn, zijn de zenders van TvVlaanderen op transponder 12722H zoals Eén en Canvas. Je kunt op die transponder eventueel ook het infokanaal gebruiken wat ongecodeerd is als je geen kijkrechten voor die andere zenders hebt.

 

Als je dit doet met een satellietontvanger, dan krijg je waarschijnlijk een signaalkwaliteit van dicht tegen of 100% en daar kun je niet mee afstellen. Hang in dat geval een natte lap voor de lnb van de Astra 19,2 of een natgemaakt stukje papier (7x7cm) van een keukenrol zodat de signaalkwaliteit terugzakt naar ongeveer 80%.


Als de Astra 19,2 echt op maximaal staat, dan sluit je de diseqc-switch er tussen aan. Nu kun je door het verschuiven van de overige lnb’s kijken of je ook het maximale signaal hebt op de overige satellieten. Een paar mm kan misschien nog iets winst opleveren



Tip. Boor een extra gaatje in de kunststof houder van de rail precies (vanaf de schotel gezien) in het midden van de onderste groef en borg de rail met een parkertje. Dan weet je zeker dat de rail niet kan vergaan als er een dikke duif op gaat zitten.

 

 

Bij gebruik van quad-lnb’s (met vier uitgangen dus) is het beter van te voren twee schoren aan te brengen zodat de arm niet door het gewicht kan zakken, zie bericht 102 van dit draadje: http://www.sat4all.com/forums/topic/335893-schotel-advies-gevraagd/page-7
. Hij heeft daar aluminium buis van 15mm voor genomen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Sprietje het is gelukt, moet nog wel de fijn afstellingen doen maar heb al mooi signaal.

Alleen hotbird is nog niet sterk genoeg maar daar ga ik nog even van bekijken of ik wel over het dak van mijn huis heen kom.

Heb een aantal fouten gemaakt vandaar dat het even duurde, moest daar eerst achter komen, lezen is soms moeilijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb verder niks verandert aan de afstelling die je hebt gegeven alleen de rail op juiste scheefte gezet, dat klopte nog niet.

Kon gelijk wel weer de astra 19.2 opnieuw bij stellen en heb volle bak signaal op meeste zenders ook op de 23.5 en 28,2.

Alleen de hotbird op 13 is nog niet zo als de anderen en ik heb  de lnb verschoven voor meer signaal.

Ik zal morgen de afstand tussen 19.2 en 13 lnb gaan meten dan plaats ik dat hier wel want op zich vind ik dat vreemd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, alles hangt aan elkaar vast. Als de rail niet op de juiste schuinte staat, verlies je veel signaal op de buitenste lnb’s en als je de rail dan in schuinte gaat verstellen, dan verplaats je ook de hoogte van de Astra 19,2-lnb weer iets. Dat betekent automatisch dat je ook je schotel weer optimaal moet afstellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de afstand tussen 19.2 en 13 gemeten en die heb ik nu staan op 88 mm dat vind ik vreemd, de andere afstanden heb ik zo als jij aangaf ingesteld.

Ik heb de schotel op 2,5 meter van de grond staan en dat is lastig afstellen, maar ik heb hem volgens mij wel maximaal op de astra 19.2 ingesteld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste geart


Ik heb het nog even nagerekend en ik moet tot mijn spijt bekennen dat ik een rekenfout heb gemaakt voor de afstand tussen de Astra 19,2 en de Hotbrid.
 

Ik had opgegeven 97mm en het moet 90mm zijn. Tsja, ik zit vele keren per dag berekeningen te maken en dat kost me al heel veel tijd. Ik doe de berekening dus niet twee keer om te kijken of ik een fout heb gemaakt want het komt gelukkig heel weinig voor.


Dat jij op 88mm uitkomt is een verschil van 2mm. Dat merk je bijna niet in de ontvangst.

Sorry voor het ongemak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jij hoeft je niet te verontschuldigen zonder jouw was ik de komende weken nog aan het zoeken geweest je hebt het keurig om schreven hoe ik moet handelen, bedankt daar voor.

Omdat alles verder klopte vond ik de afwijking in mm wat vreemd vandaar dat ik het hier even plaatste.

Is mijn eerste keer dat ik een schotel met meerdere koppen  plaats dus ik kon ook wat uitgehaald hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik heb het nog even nagerekend en ik moet tot mijn spijt bekennen dat ik een rekenfout heb gemaakt voor de afstand tussen de Astra 19,2 en de Hotbrid.

Ik had opgegeven 97mm en het moet 90mm zijn.

Tsja, ik zit vele keren per dag berekeningen te maken en dat kost me al heel veel tijd. Ik doe de berekening dus niet twee keer om te kijken of ik een fout heb gemaakt want het komt gelukkig heel weinig voor.

Is het misschien een idee om een en ander eens uit te werken in een Excel spreadsheat?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ceesv, maar ik moet ook middelen mij diverse zaken. Zo middel ik de skew van de Astra 28,2 en de Eutelsat 28,5 waar 7,8 graden verschil in zit.


Ook heb je bij een Triax 88 altijd dat de lnb’s van de Astra 19,2 en 23,5 niet dicht genoeg tegen elkaar aan kunnen staan, bij een Triax 110 heb je dat probleem niet.


Ik moet dus een correctieberekening uitvoeren voor de Hotbird-lnb.


Als dit nodig is, dan moet de schotel op de Astra 23,5 uitgericht worden, als dit niet nodig is dan is het beter de schotel op de Astra 19,2 uit te richten.

 

Ook moet ik bij de berekeningen gegevens uitrekenen met zowel de gewone Satlex Calculator  als de Satlex Calculator Toroidal en de plaatsbepaling doen via Google Maps.
Het ligt dus veel ingewikkelder dan het lijkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...