Ga naar inhoud


Audio probleem Sab Nova Android


Rotterdammer

Aanbevolen berichten

Sinds enkele dagen heb ik nu ook de Nova Android hier draaien, maar ik ben tegen een heel apart probleem gelopen. Bij sommige kanalen hapert het geluid.

 

De Nova is via HDMI aangesloten op een Yamaha RX-V773 versterker. Het geluid staat ingesteld op Raw data, dit omdat PCM alleen 2.0 doorgeeft en ik geen downmix wil.

Kanalen waar ik dit probleem onder andere ben tegengekomen zijn NPO 1, 2 en 3 HD, RTL4 HD, ITV1 HD. Ik dacht dat het alleen aan HD kanalen ligt, maar bij bijvoorbeeld BBC3 HD en Arte HD ben ik het niet tegen gekomen. Bij SD kanalen heb ik het nog niet gemerkt. Bij kanalen waar het probleem zich voordoet, hebben sommigen een 5.1 signaal, andere kanalen weer 2.0. Het lijkt dus niet specifiek aan het soort audiospoor te liggen.

 

Als ik naar een kanaal ga, dan gaat het een halve minuut zonder problemen. Daarna valt het geluid elke 2-3 seconden even uit. Mijn versterker laat ook zien dat de audio wegvalt. Het beeld gaat wel door trouwens. Laat ik de Sab het audiosignaal downmixen naar PCM 2.0, dan heb ik geen probleem ondervonden. Maar ja, dan is een deel van de informatie weer verloren.

 

Omdat ik dacht dat het wel eens aan de firmware zou kunnen liggen, heb ik deze geupdate naar de meest recente versie (die toch al weer een paar maanden oud is). Ook dat heeft niet geholpen.

 

Herkent iemand dit probleem?

Mijn installatie:
Wavefield T90, Inverto Black premium twin LNB's (28,2E, 23,5E, 19,2E, 13,0E), SAB Nova Android HD receiver Amiko Alien SHD8900 receiver

Link naar reactie
Delen op andere sites


Intussen ben ik weer een stap verder, vandaag ben ik flink aan het testen geweest.

 

Een aantal zaken vallen op: het probleem ben ik tot nu toe alleen bij een aantal HD kanalen tegengekomen. Wat mij het meest verbaast, is dat na enkele minuten haperingen de audio het ineens wel goed doet. Maar ja, wie gaat er 3 minuten (!) wachten tot de zender goed te volgen is?

 

Buiten het feit dat ik het alleen nog bij HD kanalen ben tegengekomen, heb ik nog geen ander patroon gezien. Ik heb wel een lijst gemaakt met door mij geteste kanalen, misschien dat iemand anders deze kanalen kan bekijken?

 

Deze kanalen hebben last van haperingen in de audio:
NPO 1 HD

NPO 2 HD

NPO 3 HD

RTL 4 HD
RTL 7 HD
Discovery HD Showcase
Film 1 Premiere HD
BBC World News HD
BBC One HD
ITV1 HD

Deze kanalen hebben tot nu toe geen problemen gegeven:
Travel Channel HD
één HD
Eurosport HD NL
Fox Sports 1 HD Eredivisie
NatGeo Wild HD
NPO Doc

BBC3 HD
CBBC HD
ARD Das Erste HD
Arte HD (D)
NPO 1 (SD kanaal)
RTL 7 (SD kanaal)
BBC World News (SD kanaal)
BBC One (SD kanaal)
NHK World HD

 

Een apart verschijnsel heeft zich wel voorgedaan bij BBC One HD, bij de eerste test haperde het geluid. Een half uur later controleerde ik dit kanaal nogmaals en op dat moment was er geen hapering (maar nog wel bij bijvoorbeeld NPO 1 HD).

 

Een oplossing heb ik dus niet gevonden, maar heb intussen wel mijn bevindingen naar Sab gestuurd. Ik hoop wel dat er nog iemand met deze ontvanger een test kan uitvoeren (met Raw data via HDMI dus)

Mijn installatie:
Wavefield T90, Inverto Black premium twin LNB's (28,2E, 23,5E, 19,2E, 13,0E), SAB Nova Android HD receiver Amiko Alien SHD8900 receiver

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik heb deze 3 weken in huis en heb syncronisatieproblemen, echt onaangenaam om te kijken.

Bovendien het ding was heel instabiel en moest ook regelmatig gereset worden, het viel uit wanneer je het aanraakte...

Heb het toestel terug gestuurd naar de verkoper en een omschrijving van het probleem richting SAB.

Gelijk maar een VU+ ontvanger gekocht en hoop kortelings een antwoordje te krijgen van verkoper/SAB

Ik vond het een heel leuk ontvangertje de android interface was heel vertrouwd gezien het gebruik van SF en tablets, stom dat ik het 3 weken hield anders kreeg ik een volledige terugbetaling (14 dagen internetaankoop)

Dus mogelijk heb ik er straks een nieuwe in de aanbieding, positief denken :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hallo,

 

 

Ik las hier je probleem die ik met dit toestel ook ondervond.

Inmiddels is het weer retour gestuurd naar de winkel waar ik het besteld heb.

Maar ook ik had problemen met zowel wel geluid en geen beeld als anders om.

De technische dienst van Sab heb ik ook enkele malen gebeld.

De hadden als antwoord dat er nog enkele aplicatie's zouden draaien op de Android.

Met de home knop vast te houden en de omhoog en omlaag pijltjes kan men deze applicatie s weg halen.

Maar ook zonder draaiende applicatie blijft er problemen met geluid en beeld.

 

Ik heb het idee dat er zeker om dit te verbeteren e.a moeten worden geupdated in de toekomst.

Maar ik heb mijn oudere Sab Titan Se er weer op en een losse android stick bestel.

 

Paul

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ondertussen een nieuwe en deze gaat in de aanbieding omdat ik ondertussen een VU gekocht heb.

Merk wel dat deze ok is, beetje raar dat de eerste blijkbaar op maandag morgend gemaakt werd ;-)

enfin ik zet hem op internet, of bij gebrek aan belangstelling een leuk boxje om in combinatie met mini lcd-tv als sat monitor te gebruiken bij afstelling...

aangepast door GeorgesL
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Helaas blijf ik problemen houden met deze ontvanger, ook na de laatste (1 oktober) firmware update. Het is zelfs na de laatste update nog erger geworden, want waar het eerst alleen bij een aantal zenders fout ging, is het nu bij alle zenders mis.

 

Geluid blijft (alleen bij satellietontvangst) haperen en beeld/geluid lopen na kanaal wisselen een tijdje asynchroon. Op aanraden van hier heb ik de cache gewist en ben zelfs al verder gegaan door een fabrieksreset uit te voeren, helaas zonder resultaat. Het ergste is nog wel Sab zelf, zij geven aan dat de ontvanger absoluut niet via een receiver aangesloten mag worden, iets wat trouwens haaks staat met mijn ervaring waarbij iedereen uit mijn omgeving STB's via de receiver aansluit.

Daarom zou ik jullie graag iets willen vragen. Wie heeft de Nova via HDMI aangesloten op een receiver?

Wie dat op die manier heeft gedaan, wat is de instelling als jullie vanuit het Android hoofdscherm kijken bij Instellingen -> Audio -> Digitale audio? Staat deze op PCM (dit is als je alleen maar 2 speakers gebruikt en is de standaard instelling van deze ontvanger) of op RAW data (wanneer je een surround sound installatie hebt)?

Als je een surround sound installatie hebt en dus de audio op RAW data hebt staan (zo niet, kan je die hier dan op zetten), ervaar je dan ook problemen met geluid en/of asynchroon beeld wanneer je kijkt via de DTV app?

aangepast door Rotterdammer

Mijn installatie:
Wavefield T90, Inverto Black premium twin LNB's (28,2E, 23,5E, 19,2E, 13,0E), SAB Nova Android HD receiver Amiko Alien SHD8900 receiver

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Ik heb hetzelfde probleem met deze ontvanger met geluid.Bij het inschakelen van een zender loopt het geluid ongeveer 1a2 minuten niet synchroon met het beeld na deze tijd is het over maar ga je zappen is het direct weer prijs zeer storend.Ik hoop dat iemand hiervoor een oplossing heeft.BVD.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...