Ga naar inhoud


TVHeadend: NPO1 & NPO3 werken soms niet goed (wat doe ik fout?)


Ga naar oplossing Opgelost door drMacFaulty,

Aanbevolen berichten

Hallo allen,

 

Ik draai hier TVHeadend v4.0.5-19~gd6c9d90 en ervaar bij NPO1 & NPO3 soms problemen (NPO2 werkt altijd prima). Wat er soms gebeurd (en soms gaat het ook gewoon goed), is dat het geluid wel gewoon speelt, maar het beeld is gedeeltelijk (of soms zelfs helemaal) groen en lopen de 'continuity errors' heel snel op. Ik heb gelezen dat je soms 'full mux reception' uit moet zetten, maar kan dat nergens bij de adapter instellingen vinden??? Ook is de website van TVHeadend zelf niet altijd even overzichtelijk en zijn er wel mensen met dezelfde problemen als mij, maar daar lag het aan wat anders. Ik heb zelf de bekabeling e.d. allemaal al nagelopen, maar kan er maar niet achter zien te komen waar het fout gaat. Ook de debug modus van TVHeadend laat niets los (op de continuity errors na dan).

 

In mijn handtekening staan de systeemspecificaties van het satellietsysteem. Het werkt verder prima, maar het is in principe alleen bovenstaande zenders die het soms niet goed doen.

 

Hopelijk weten jullie zo wat ik bedoel en hoop ik natuurlijk op een oplossing (als die er is). Ik denk dat ik iets verkeerd doe (of heb gedaan), maar zou niet weten wat. De huidige adapter instellingen zijn deze (zijn voor alle adapters hetzelfde):

- Power Save: ingeschakeld (heeft geen effect als ik dit uitschakel).

- Priority: 0.

- Streaming priority: 0.

- Initial scan: uitgeschakeld.

- Idle Scan: uitgeschakeld.

- Linked Input: <geen>.

- Max. PIDs: 3 (dit stond op 32, maar heb het naar 3 gezet, dit heeft geen effect gehad).

- Tune Repeats: 0.

- Skip Initial Bytes: 0.

- Input Buffer (bytes): 1880000 (dit was eerst 18800, maar heb ik verhoogd. Dit lijkt het probleem wat in frequentie te verminderen).

- Status Period (ms): 5000 (was 1000, dit verhoogd i.v.m. mogelijke USB bandbreedte problemen. Heeft geen effect gehad).

- Force old status: ingeschakeld (Dit was standaard uitgeschakeld, maar na inschakelen lijkt dit ook geen effect te hebben gehad).

 

Hier ook nog even de huidige switch instellingen (zijn voor alle adapters hetzelfde):

- AA: Astra 19.2E.

- AB: Astra 23.5E.

- BA: Astra 28.5E.

- BB: <leeg>.

- Tune before DiseqC: ingeschakeld (Heb dit ook al 'ns uitgeschakeld gehad, maar bleek ook geen effect te hebben).

- DiseqC repeats: 0.

- Full DiseqC: ingeschakeld.

- Turn off LNB when idle: ingeschakeld (Had dit ook al uitgeschakeld gehad, maar bleek niet te helpen).

- Switch then rotor: uitgeschakeld (is TripleLNB van CD).

-- Overige instellingen zijn n.v.t. op de LNB tot zover ik weet en zijn niet aangepast geweest.

  • Like 1

- ODROID-XU4 Server (TVHeadend v4.2.x (daily stable build), 4x Technisat SkyStar USB HD, Debian Jessie).

- FRITZ!Box (freetz) (OSCam v1.20-unstable latest met Argolis TripleReader+ voor uitgifte aan ODROID).

- Raspberry Pi 2B Client achter LCD TV (LibreElec v8.x, Kodi 17.x), iDevices (TvhClient App).

-- Triax 64cm, CanalDigitaal Quad Triple LNB, kabellengte 45m.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Hmm, waarschijnlijk heb je niet heel veel aan mijn reactie maar ik zal een poging doen:

 

Allereerst een vraag: welke 'NPO1' bedoel je? De normale (SD-versie) op Astra 19.2 of de HD-versie op Astra 23.5? En welke TV-kaart gebruik je om dit te ontvangen? De Technisat SkyStar zoals in je signature staat?

 

TV-tuners via USB heb ik overigens niet zo'n goede ervaringen mee: bij mij gaan die na een bepaalde tijd altijd moeilijk doen, waarna je usb timeouts krijgt. Kun je daar eens naar kijken? (typ in de terminal eens: dmesg en kijk of daar USB-gerelateerde errors in voorkomen)

 

Zelf krijg ik die continuity errors enkel bij een slecht signaal/regen. In het geval het bij jou de HD-versies van de NPO betreft zou dat zeker mogelijk kunnen zijn: NPO1 en 3 zitten op een andere transponder dan NPO2, wat meteen zou verklaren dat NPO2 wel werkt.

 

Je kunt eens proberen een andere ontvanger aan te sluiten en daarmee kijken of het probleem ook optreedt.

 

Verder ervaar ik hardware-geaccelereerde oplossingen gevoeliger zijn voor storingen dan software-oplossingen: Gebruik eens een desktop met Kodi als client en zet daar Hardware acceleratie uit. Treedt het probleem dan ook op?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing

Hmm, waarschijnlijk heb je niet heel veel aan mijn reactie maar ik zal een poging doen:

 

Allereerst een vraag: welke 'NPO1' bedoel je? De normale (SD-versie) op Astra 19.2 of de HD-versie op Astra 23.5? En welke TV-kaart gebruik je om dit te ontvangen? De Technisat SkyStar zoals in je signature staat?

 

TV-tuners via USB heb ik overigens niet zo'n goede ervaringen mee: bij mij gaan die na een bepaalde tijd altijd moeilijk doen, waarna je usb timeouts krijgt. Kun je daar eens naar kijken? (typ in de terminal eens: dmesg en kijk of daar USB-gerelateerde errors in voorkomen)

 

Zelf krijg ik die continuity errors enkel bij een slecht signaal/regen. In het geval het bij jou de HD-versies van de NPO betreft zou dat zeker mogelijk kunnen zijn: NPO1 en 3 zitten op een andere transponder dan NPO2, wat meteen zou verklaren dat NPO2 wel werkt.

 

Je kunt eens proberen een andere ontvanger aan te sluiten en daarmee kijken of het probleem ook optreedt.

 

Verder ervaar ik hardware-geaccelereerde oplossingen gevoeliger zijn voor storingen dan software-oplossingen: Gebruik eens een desktop met Kodi als client en zet daar Hardware acceleratie uit. Treedt het probleem dan ook op?

 

Hallo Koen,

 

Helemaal vergeten dit topic als 'beantwoord' te markeren. Het probleem zat hem in de USB bandbreedte tussen de tuners en de Raspberry. Heb inmiddels een ODROID met 2 host controllers en ervaar hierbij geen problemen :)

 

Toch nog bedankt voor je antwoord, anderen zullen hier zeker wat aan hebben!

- ODROID-XU4 Server (TVHeadend v4.2.x (daily stable build), 4x Technisat SkyStar USB HD, Debian Jessie).

- FRITZ!Box (freetz) (OSCam v1.20-unstable latest met Argolis TripleReader+ voor uitgifte aan ODROID).

- Raspberry Pi 2B Client achter LCD TV (LibreElec v8.x, Kodi 17.x), iDevices (TvhClient App).

-- Triax 64cm, CanalDigitaal Quad Triple LNB, kabellengte 45m.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...