Ga naar inhoud


ED 85 Multyfocus


krem
Ga naar oplossing Opgelost door krem,

Aanbevolen berichten

Beste schotelaars,

Ik heb vanuit Nederland de Blueqon ED 85 multyfocus met vier LNB’s meegenomen. Zit nu in zuid-Spanje bij het plaatsje Aguilas met een voor mij niet in te stellen schotel. Op de nulplaats ontvang ik wel de Astra 1 maar Astra 3 geeft geen stootje. Hopelijk kan iemand mij uitleggen van hoe en wat ik moet doen om de schotel (elavation, Azimuth en LNB skew) en de LNB’s op de rail in te stellen. Wat is de volgorde en nummers op de rail voor de volgende satellieten Astra 1, Astra 2, Astra 3, Hotbird.

In afwachting met een vriendelijke groet

Willem

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste krem

Welkom op dit forum.

Tja, het is de vraag of je met die schotel de Astra 23,5 wel kunt ontvangen. Hij is voor daar aan de erg krappe kant. Voor multifocus heb je daar eigenlijk een schotel van 100x110cm nodig voor een stabiele ontvangst zeker voor Nat.Geo.Wild HD.
Ook moet je je bedenken dat je niet de UK-Spotbeam van de Astra 28,2 kunt ontvangen, wel ongeveer 200 zenders van de Europabeam van de 28,2. Hier zitten dus niet de BBC, ITV en Channel 4 zenders op.

Maar zet de lnb eens zover mogelijk in het midden boven de arm en richt de schotel eens uit op de Astra 23,5. Kun je die dan ontvangen?
Voor de Astra 23,5 moet je de skew van de lnb op 22 graden instellen, d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt.
De schotel elevatie moet je op 39,3 graden instellen om de Astra 23,5 te vinden.
De zon staat morgen in de richting van de satelliet om 11:30uur.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing

Dank voor het snelle antwoord. Ik zal morgen proberen of ik de Astra 23.5 hier kan ontvangen. Als dat niet lukt dan hoop ik wel de Astra 1, Astra 3 en de Hotbird  te ontvangen. Mogelijk kan de andere vragen wat betreft het instellen van de schotel beantwoorden. 

In afwachting met een vriendelijke groet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou het dan toch niet lukken om met die schotel de Astra 23,5 te ontvangen in Aguilas, het aller zuidelijkste puntje van de Costa Calida? Probeer het eerst eens met de zender TA3 op positie 239 van de CanalDigitaal zenderlijst.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Spietje,

vandaag met frisse moet geprobeerd wat satellieten te vangen maar kreeg enkel signaal en beeld van de Astra 1 (19.2).

De Astra 3 (23.5) en de Astra 2 (28.2) gaven geen stootje. De Hotbird (13) gaf iets maar geen beeld.

Ik ben bang dat ik de Astra 3 (23.5) met de HD zenders op deze schotel hier niet kan vangen.

m.vr.gr.

Krem

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste krem

Ik zie dat ik een fout heb gemaakt voor de richting van de Astra 23,5. Dat is niet waar de zon staat om 11.30 uur maar een uur eerder.
Morgen is dat om precies 10:28uur.
Tja, buiten het feit dat die tijden op elke plaats in Europa en elke dag anders zijn, heb je ook te maken met UTC-tijd, lokale tijd, zomer en winter tijd en dan moet je goed uitkijken dat je niet een uur verkeerd zit.

Ik neem aan dat je één lnb boven de lnb-arm gezet hebt om eerst op deze manier te testen of je voldoende signaal ontvangt voor de Astra 23,5.
Ik weet dat je schotel aan de krappe kant is om de zenders van CanalDigitaal goed te kunnen ontvangen maar de zender TA3 moet toch geen enkel probleem zijn. Ook de Hotbird moet je met gemak kunnen ontvangen en de Europabeam van de Astra 28,2 ook. Vandaar dat ik zeg dat het alleen belangrijk is de ontvangst van de Astra 23,5 te controleren. De Hotbird en Astra 28,2 Europabeam moet je zonder meer kunnen ontvangen.

Maak eens een foto van je schotel en de ene lnb die je op dit moment gebruikt.
Graag ook even een foto van de schotelbevestiging aan de mast.

De schotel is toch niet beschadigd tijdens het transport naar Spanje?
Welke zenders ontvang je van de Astra 19,2?
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje,

Vanmorgen om 10.29 de schotel gedraaid naar de Astra 23.5. Eerst de schotelskew op 90 gr en later op 110.37 (Murcia). Het signaal was het sterkst bij de elevation van 43 maar zelfs op de opgegeven zender TA3 te zwak om beeld te hebben.

ik denk dat deze schotel niet geschikt is voor de Astra 23.5 satelliet. Prober hem t.z.t thuis in Holland wel verder uit.

Dank voor je advies en mischien tot later.

m.v.gr. Krempost-96734-0-00340900-1447412198_thumb.jpgpost-96734-0-54002800-1447412254_thumb.jpg

post-96734-0-37282700-1447412327_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier ook een paar van die Scorpion-lnb's liggen maar op een zwak signaal zoals Badr-4 op 26 oost en Eutelsat/Nilesat op 7 west laten ze het snel afweten terwijl de Black Ultra nog een heel goede signaal heeft. Dus zoals sprietje schrijft,

 

Eerlijk gezegd snap ik niet waarom je zo'n onbekend merk als een Scorpion-lnb koopt voor €11,95. De beste lnb die er is, een Inverto Black Ultra koop je voor €9,95.
Het zou best kunnen dat je daarmee de Astra 23,5 wel ontvangt.
 

 

zal een andere lnb mogelijk toch voldoende signaal en beeld geven.

 

Van horen zeggen of zelf uitgeprobeerd? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...