Ga naar inhoud


DVB-T + sat coax - splitters


steventje

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik zoek mij deze zomer een extra satelliet + DVB-T antenne aan te schaffen en die coax kabels moeten de woning in en naar verschillende TV's gaan met de bijhorende ontvangers.

Bedoeling is dat 4 of in de toekomst meer LNB's (quad LNB) worden aangesloten op 3-4 ontvangers zodat ik onafhankelijk kan kijken.

Heb ik dan X-aantal disecq switchen nodig als X-receivers?

En waar plaats ik die disecq-switchen? In de woning of dichtbij de schotel? Beter zou zijn aan de schotel want dan moet ik met minder coax het huis binnen.

Voor DVB-T dacht ik dan een splitter te nemen met 1 ingang (van de antenne) en bvb. 3 outputs (naar de TV's)

Ook hier zelfde vraag. Waar komt deze splitter best te hangen? 

 

Bedankt !

Multytenne Twin

Link naar reactie
Delen op andere sites


Als je zoveel lnb's en ontvangers + antenne wilt aansluiten kan je het beste voor een multiswitch kiezen. Dat scheelt heel veel bekabeling. Daar kan dus de satelliet op en tevens de gewone antenne. Aan de ontvangerkant kan je mooie sat-aansluitdozen plaatsen. Deze bestaan als inbouw van meerdere merken.

System Administrator (niet van deze site)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een multiswitch is inderdaad het handigste maar als je dan rekening houdt dat je in de toekomst meer dan vier lnb's wilt gebruiken, dan kom je bij een multiswitch met 5 lnb-aansluitingen en 12 uitgangen bijv. de EMP Centauri MS21/12PIU-6. Die koop je in Duitsland voor €255,-. Het voordeel van een multiswitch is wel dat je de veel goedkopere quattro-lnb's kunt kopen i.p.v. de duurdere quad-lnb's.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de nuttige info ! Ik ga eerst beginnen met de coax kabels te trekken zodat deze klaar liggen voor toekomstig gebruik.

Als ik de multiswitch in bijage gebruik dan zie ik Terr voor DVB-T en 13V + 18V is voor sat? En dan kan ik op de 4 receiver outputs onafhankelijk kijken?

https://www.google.be/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiQ1K2GnfDKAhXsDpoKHTwdDdIQjRwIBw&url=http%3A%2F%2Fwww.aliexpress.com%2Fstore%2Fproduct%2FHigh-Quality-MS34EZ-3x4-Satellite-MultiSwitch-Splitter-FTA-TV-LNB-Switch-Cascade-satellite-3-in-4%2F608631_32443600091.html&bvm=bv.113943164,d.bGs&psig=AFQjCNHYMrhp1WH1J1CA1Rk4tiiVvt0hzw&ust=1455297748851295

Multytenne Twin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verkeerd model , google eens naar het type dat sprietje aangaf , dat dingtje in je link is niets voor u , ps link naar webwinkel mag hier niet

M7 Sat 801-Technomate 5600 ci-usb - Pace dsr8141/22 - Smartwi=rip - 1x disc triax 88 thuis - 1x disc hirsman 64 camping - duo lnb's astra1-3 + nog een hoop antiek

Lokatie's hoevenen & blier (belgië)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik weet het, was iets te snel met posten.

Momenteel heb ik een satelliet type multytenne twin die op 2 tuners zijn aangesloten.

Een coaxkabel van die multytenne komt beneden in mijn kelder toe en gaat naar mijn ontvanger in de woonkamer. De andere coax komt op zolder toe.

Is het mogelijk om op die coaxkabel van de kelder een splitter te zetten en te verdelen naar 2 ontvangers of gaat dit conflicten geven als ik beide ontvangers aanzet?

Of wat heb ik nodig om vanuit die ene coax (waar al 4 LNB's opzitten, disecq switch zit in de schotel) 2 ontvangers onafhankelijk aan te spreken?

 

Bedankt !

Multytenne Twin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi steventje,

ik heb een stuk coax waarvan ik 8 cm ommanteling heb vrij gemaakt (dus enkel koperkern) en aan de andere kant een degelijke stekker eraan {wel te verstaan binnenskamers}

 

Resultaat prachtig foutloos beeld op de panasonic TV voor mijn DVB-T ontvangst,

de dekkingsgraad voor DVB-T is fenomenaal.

 

Met zo'n echte buiten antenne zal het natuurlijk nog veel beter moeten gaan en vooral als je ver weg zendmasten wilt ontvangen

maar doe je dat, is dat nodig?

Je kunt die noodzaak voor een buitenantenne en extra hardware dus ook nu al testen

 

Ik zeg het enkel omdat het zomaar zou kunnen zijn dat je geen geld hoeft uit geven, los van de welgemeende raad en prima adviezen.

post-30989-0-78504800-1455217990_thumb.jpg

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk even op de site van EMP-Centauri bij het schema onderaan.
Als je bijv. 5 lnb's wilt aansluiten, zul je met 20 coaxkabels naar binnen moeten komen plus de coax nog van de terrestrial-antenne. Dat is een flinke bos.
Je kunt de multiswitch ook buiten in een kast zetten waar ook 230v aanwezig is.

Er bestaan tegenwoordig ook passieve multiswitches die geen 230V-voeding meer nodig hebben. De switch wordt dan via de satellietontvanger gevoed maar dat is maar bij een beperkt aantal modellen.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een multiswitch is inderdaad het handigste maar als je dan rekening houdt dat je in de toekomst meer dan vier lnb's wilt gebruiken, dan kom je bij een multiswitch met 5 lnb-aansluitingen en 12 uitgangen bijv. de EMP Centauri MS21/12PIU-6. Die koop je in Duitsland voor €255,-. Het voordeel van een multiswitch is wel dat je de veel goedkopere quattro-lnb's kunt kopen i.p.v. de duurdere quad-lnb's.

 

en : veel minder kans op storingen omdat de bekabeling veel minder is!

System Administrator (niet van deze site)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Officieel kun je geen twee satellietontvangers op één coaxkabel aansluiten.
Als je het signaal van de eerste ontvanger doorlust naar de tweede ontvanger, kun je op beide ontvangers alleen maar naar dezelfde satelliet en hetzelfde kwadrant kijken.
Een splitter kun je wel gebruiken maar dan moet je er zeker van zijn dat er altijd maar één ontvanger tegelijk aan staat. Hierbij is het mogelijk dat zelfs als een ontvanger op standby staat, hij toch voedingsspanning naar de lnb door geeft en het dus alleen werkt als de spanning pas echt helemaal van de ontvanger af is.
Beter kun je een priority switch gebruiken. Die schakelt het signaal naar de ene of de andere ontvanger.
 

post-60869-0-27911500-1455360564_thumb.png

post-60869-0-45316000-1455361106.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Sprietje !

Dus op die ene coax die van mijn Multytenne Twin komt, kan ik dus geen 2 ontvangers aansturen die tegelijkertijd naar een ander kanaal kijken?

Dit is belangrijk om te weten want dan zal ik een extra schotel moeten aanschaffen om onafhankelijk te kunnen kijken.

 

Thx

Multytenne Twin

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb de splitters om de setup uit de tweede post van dit draadje te bouwen, maar mijn vu duo2 zet 5v op de dvb-t aansluiting van dualdvbt2 tuner (ongeacht setting) kan dit kwaad op mijn dualdvbs2 tuner als ik deze setup maak?

VU+ duo&duo2 Visiosat astra 1,2,3 & hotbird & DVB-T FTA

Groetjes Noud

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...