Ga naar inhoud


4g internet voor thuis - buiten antenne plaatsen


marco24

Aanbevolen berichten

de adsl internet snelheid is hier niet goed, en er kwam een aanbod voorbij om 4g voor thuis van t-mobile te proberen

 

dit heb ik gedaan (100 gb p.m. en 's nachts telt niet mee) 

daar kan ik goed mee wegkomen

 

we wonen in het bos met een t-mobile mast hemelsbreed op ca 800  meter afstand.

 

het pakket heb ik al zelf  aangesloten , maar er zou nog een monteur komen.

 

eerst de huawei modem  met konig ant-4920-kn binnen gezet

snelheid met speedtest: ca 12 mb

modem bij de achterdeur buiten , toen ineens 20 mb

modem buiten op een stoel haalde ik 38 mb

 

nu wil ik de modem op de meest optimale plaats monteren

echter wonen we in het bos en de bomen zijn ca 29 meter hoog , dus daar kan ik de antenne niet boven plaatsen

 

wie heeft er tips om de optimale signaal kwaliteit te bereiken

de monteur die binnenkort gestuurd word krijgt een vaste vergoeding per adres en zal waarschijnlijk heel snel een prima plek vinden voor de antenne.

maar niet de plek met de beste ontvangst.

 

is hier meet apparatuur voor

of zijn er andere tips voor antennes in het bos

 

met vr gr

marco

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


zelf was ik hier klik, ook bezig met een buitenantenne en de plek

ik heb enigzins geluk dat er binnenshuis al heel ordentelijke waarden gemeten kunnen worden

en

de pech dat de antenne en kabellengte niet echt heel veel helpen gericht op de mast 200 meter hier vandaan op- enkele verdiepingen hoger

 

38 Mbit download is niet vet maar aardig en dat willekeurig in een of andere stoel

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Marco,

 

Op deze kaart (door 4GMasten.nl) vind je een overzicht van al onze masten in Nederland. Hier kun je dus ook de dichtstbijzijnde mast voor jouw locatie vinden.

In de toekomst kunnen wij per adres aangeven onder welke hoek de antenne precies dient te worden uitgericht voor optimaal ontvangst, echter is dat voor nu helaas nog niet mogelijk. Voor nu kun je dus even met het eerdergenoemde kaartje kijken welke kant je ongeveer op moet richten.

 

Wil je laten weten of dit je snelheid iets verbetert? :)

 

Groeten,

Dennis

Team 4G voor Thuis T-Mobile

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

ceesv; schreef

De kabeldemping is dan ook een issue, 5-6 dB demping met dunne meegeleverde kabels snoept de helft van de gain van je antenne op.

Bij grotere kabel lengtes is de kabelkeuze minstens net zo belangrijk.

 

verlengen is met een extra koppeling niet aan te bevelen koop liever een geconfectioneerd langere kabel

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kabel van 2,5 meter zit (helaas) vast aan de antenne. Je dient dus een verlengstuk op de kabel te zetten om deze langer te maken. Let wel, dat hoe langer de kabel, hoe meer signaalverlies je zal hebben.

We onderzoeken momenteel hoe we dit in de toekomst kunnen verbeteren.

 

Groeten,

Dennis

Team 4G voor Thuis T-Mobile

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dat hangt ervan af.

Wanneer je verloopt naar dikkere verlies armere kabels zal je zeker winst behalen.

En natte bomen hebben veel demping.

 

In de meeste modems zit een signaal sterkte indicatie / uitricht hulp.

 

Heb je daarmee al eens geprobeerd de beste plaats te vinden?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ceesv

 

't hangt heel erg van de plek af

 

bijv.:  bij de achterdeur hebben we altijd goed bereik

als je mobiel gebeld word en de ontvangst is slecht, lopen we naar buiten net voor de achterdeur

andere plekken buiten is het signaal soms weer erg slecht

 

daar had ik ook de 4g antenne tijdelijk op een stoel gezet en haalde ik 38 mb download

natuurlijk zal ik te maken hebben met demping van (natte) bomen, maar de ontvangst verschilt echt enorm per plek

 

ik weet waar de mast staat , dus uitrichten is geen probleem

 

ik hoop dat ik bijv d.m.v. meetapparatuur een plaats (bijv boven op het dak) kan vinden waar het signaal het hoogst haalbare is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mobiel bellen, is dat dan met eigen 4G simmetje?

de router met zijn antenne kan net als WIFI door gebouw constructies gestoord en gedempt worden

dus de juiste plek vinden is belangrijk voor de hoofdverbinding met de mast

 

idem dito een mobieltje dat signaal van buiten haalt

 

de meetapparatuur voor een plaatsbepaling is speciaal maar kan ook op router LTE status en enkele keren de speedtest doorlopen...

achter het raam noord

post-30989-0-34805400-1473751306.png

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

update van vandaag

we hebben geprobeerd de meest optimale plaats te vinden van de antenne.

in het bos is dat erg lastig.

de zendmast van t-mobile staat dicht bij (ca. 800 meter) zend uit in de hoge frequentieband (veel demping door bomen)

(bijna)onmogelijk de antenne boven de bomen uit te plaatsen (ca. 30 meter)

op heel veel plaatsen getest , vervolgens antenne richten en speedtest uitvoeren.

't is een omslachtige methode waarbij snelheden van 7 tot ruim 20 down en 6 up gehaald zijn

een paar meter verplaatsen scheelt al heel veel mb's

ik heb zelfs een paar dagen eerder eens 38 mb down gehaald

nu denk ik dat de enige manier is om d.m.v. goede test apparatuur de juiste plaats en richting van de antenne te bepalen

 

wie heeft er tips 

zijn er bedrijven die de apparatuur hebben , of hobbyisten natuurlijk

of heb ik wel de juiste antenne voor in het bos?

 

met vr gr

marco

Link naar reactie
Delen op andere sites

even een uitsnede van een interessant site

 

Fazit: Wählt man eine Antenne mit kleinerem Öffnungswinkel (bis ca. 60°), verschlechtert sich gerade bei fehlender Sichtverbindung zum Mast die Performance der LTE-Verbindung erheblich, da ja das direkte Signal nicht durchkommt und der kleinere ÖWinkel viele der wertvollen Mehrwegesignale einfach ausblendet. Panelantennen, wie die Novero Dabendorf, bieten einen recht hohen ÖW von 60°. Das macht diese toleranter und nutzt auch indirekte Signale, welche durch Reflexionen und Beugung beim Kunden ankommen.

bron LTE-ANBIETER.info

 

de openingshoek is bij diffuus signaal belangrijk, een richtantenne met kleine openingshoek heeft in het bos vaker problemen.

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Het verbaast mij allemaal een beetje. Ik heb 3G van KPN, een jaar of 3.

Heb indertijd een spriet geplaatst met 6 meter peperdure kabel, dus geen

richtantenne. Zit 1700 meter van de mast en heb ruim 10GB.

Spriet zit op 5 meter hoogte en heeft vrij zicht op de mast.

 

Wel ben ik inmiddels (sinds deze week) overgestapt naar 4GVT van

T-mobile. Zit nu nog op 3G en heb weer 10GB zonder antenne.

Dus ben benieuwd als mijn modem 4G doorgeeft.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

GSM Repeaters zijn geen oplossing, volgens tests brengen ze geen verbetering en ook niet legaal te gebruiken.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...