Ga naar inhoud


Astra 19.2, 23.5 en Hotbird met Skytenne in Montalcino?


Zilverster1

Aanbevolen berichten

Ik heb een Technisch Skytenne schotel (Satman 85cm) met 4 ALP LNB's. Is ontvangst van Astra 19.2, 23.5 en Hotbird mogelijk in Montalcino-Torrenieri in Toscane?

Ontvangst van Astra 28.2 natuurlijk niet. Wat is een goede Satfinder om de schotel uit te richten? Ik zag op internet de Schweiger SF9200. Is die (of een andere)

ook geschikt om mijn kleine Technisat Multytenne (met 4 ingebouwde LNB's) in Nederland uit te richten? Hier natuurlijk wel met ontvangst vanAstra 28.2.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste Zilverster

Ik ga het vanmiddag voor je uitrekenen of je daar de Satman 85 kunt gebruiken. Ik denk het wel, mogelijk met een kleine aanpassing van de schuinte van de rail.

Zijn dat de originele ALPS Quattro lnb's die er op zitten?
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Zilverster

Ik het het een en ander voor je uitgerekend.
De schuinstand van de rail in Torrenieri verschilt ongeveer 0,24 graden t.o.v. het ontwerpgebied Duitsland. Dat is te verwaarlozen en daar zul je geen problemen mee ondervinden. De rail van de Skytenne schotel staat 9 graden schuin en dat klopt uitstekend voor Torrenieri.

De afstanden tussen de lnb's verschilt in Torrenieri slechts 1,6% t.o.v. het ontwerpgebied Duitsland. Dat is ook te verwaarlozen.

Je kunt die schotel dus zeker ook prima gebruiken in Torrenieri.
De Astra 19,2-lnb staat in het midden en daarvoor moet de elevatie van de schotel op 40 graden ingesteld worden om deze satelliet te vinden.
Zorg wel dat de mast goed verticaal waterpas staat.

Wat betreft de ontvangst van de Astra 28,2, die kun je wel degelijk ontvangen daar. Niet de UK-Spotbeam waar de BBC, ITV, Channel4 enz. op zitten maar wel een kleine 200 zenders die op de Europabeam zitten.

Zitten er nog de originele quattro-lnb's op zodat je met een multiswitch moet werken?
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Sprietje,

 

Hartelijk dank voor je berekeningen! Het betreft inderdaad originele ALP quatro LNB's. Ik wil er maar twee (of een) uitgangen van elke LNB gebruiken. Ik heb nog een oude Best multiswitsch die hopelijk nog funktioneert. Of adviseer je mij een andere multiswitsch te installeren? Prettig te horen dat ik de Europa-beam van Astra 28.2 kan ontvangen. Moet ik daarvoor nog iets aan de instelling veranderen?

 

Nogmaals bedankt voor je rekenwerk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, je hoeft niets aan de instellingen te veranderen. Je satellietontvanger maakt geen onderscheid of je nu de UK Spotbeam ontvangt of de Europabeam. De signalen van de Spotbeam zijn gewoon te zwak om die te kunnen ontvangen.
Wil je weten welke zenders je van de Astra 28,2 kunt ontvangen, kijk dan even hier: http://www.lyngsat.com/Astra-2E-2F-2G.html
In de eerste kolom moet dus staan: Europe KU
In de vierde kolom moet een "F" staan van Free to Air te ontvangen.

Heeft die Best multiswitch 16 ingangen?
Welk type is het?
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou deze kunnen nemen: http://www.emp-centauri.cz/index.php?lang=en&page=prodview&id_kateg=1&id_pkateg=14&id=248
Ik vraag me echter wel af of het niet verstandiger is om gewone lnb's te nemen met een diseqc-switch i.p.v. een multiswitch die flink wat duurder is maar waardoor je ook 16 coaxkabels vanaf de schotel hebt lopen. Bij gewone lnb's heb je slechts 4 of 8 coaxkabels en kun je de diseqc-switch gewoon bij de schotel kunt plaatsen, een multiswitch moet liefst binnen geplaatst worden dus heb je 16 veel langere coaxkabels.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Sprietje,

 

De Best multiswitch heeft 4 lnb-ingangen en 1 uitgang. Type Best DeseqC 2.0 Switch 4 x 1  950-2300Mh. Ik realiseer mij nu dat ik er maar 1 apparaat op kan aansluiten.

 

Dat klinkt dan niet als een multiswitch, maar een gewone diseqc switch 4/1 voor 4 lnb's naar 1 ontvanger.

 

Als je die switch in gebruik had, zijn je lnb's wellicht ook geen quattro lnb's maar quad lnb's.

 

Het leest, alsof je dit even goed moet checken...

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Technisat Skytenne wordt standaard met vier Alps-quattro lnb's geleverd. Technisat verkoopt deze schotel niet zonder lnb's.
Een Alps quattro ziet er uit zoals de bijlage, dus met etiket Quatro High H - V  en Low H - V.
Zo'n lnb is alleen maar op een multiswitch aan te sluiten, niet op de Best 4/1 diseqc-switch.
 

post-60869-0-55223200-1474558718.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 jaren later...

Beste Erwinnaar

 

De lnb's van de Astra 19,2 en 23,5 staan het dichtst bij elkaar namelijk 56mm. Met die afstand kun je net geen lnb's gebruiken met koppen van 59,5mm.
De beste lnb's die er zijn, zijn de Inverto Black Ultra die al enige tijd niet meer gemaakt worden maar volgens mij nog wel hier en daar te koop zijn. Voor de Astra 19,2 moet je dan een iets smallere lnb nemen. Dat zou de Inverto Ultra PLL kunnen zijn. Je kunt ook voor alle 4 de posities de Inverto Ultra PLL nemen, zie: https://inverto.tv/lnb/446/twin-high-gain-low-noise-40mm-pll-lnb als je aan 2 aansluitingen genoeg hebt.

 

Inverto Black Ultra Twin.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje, dank  u wel.

Aan 1 aansluiting is hier voldoende. Ik meende dat er een identieke antenne te koop is, echter onder een andere naam. Als die geleverd wordt zonder die quatro lnb's zou dat ideaal zijn. 

Dit alles in overweging want wij gebruiken enkel astra 1,2,3 en Hotbird (met een Cahors BigBisat). De ontvangst dient echter beter te zijn dan met de Cahors vooraleer deze overweging te bewerkstelligen. De antenne is groter dan de 60 centimeter van de Cahors...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, dat je met een Skytenne meer signaal hebt dan met een BigBisat is duidelijk. Een Skytenne geeft 38,2dB bij 11,3GHz ofwel 39,25dB bij 12,75Gz.

Een BigBisat maar 36dB bij 12,75GHz. Dat is dus 3dB meer ofwel het dubbele. Maar dat komt omdat het principe van de antenne heel anders is. De BigBisat is gemaakt om ook bij een brede ontvangsthoek (48 graden) voor alle satellieten een gelijke versterking te hebben, bij een Skytenne is de ontvangsthoek beperkt tot ruim 15 graden.

Technisat levert de Skytenne alleen met 4 quattro-lnb's. Er is een zaak in Belgie die de Skytenne levert met 4 single-lnb's. Dan kost deze antenne €199,-. Een Skytenne zonder lnb's is niet te koop.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...