Ga naar inhoud


schotel plat op balkon


rosalba11nl

Aanbevolen berichten

Mede satters wilde mijn schotel plat op mijn balkon plaatsen omdat de normale montage teveel vragen oproept heb wat gelezen van sprietje maar kom er niet helemaal uit

de schotel is een triax 78 cm voorlopig met 1 lnb voor 23.5 mijn locatie is 4.200 oost en 52.900 noord en heb de elevatie van de schotel op 15 graden staan maar zo stond de schotel normaal gemonteerd denk dat deze waarde niet klopt dus hoor ik graag de goede elevatie waarde bij voorbaat dank Arie Maassluis.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste Arie

Op je locatie staat de Astra 23,5 op een elevatie van precies 27 graden
Een Triax schotel heeft een offset van 26 graden.
Zet je de schotel normaal recht op, dan zal de schotel 27-26= 1 graad achterover moeten staan om signalen met een elevatie van 27 graden te kunnen ontvangen.
Ga je de schotel omdraaien om hem zo veel mogelijk uit het zicht te onttrekken, dan moet je die 26 graden offset er bij optellen. Dat wordt dus 27+26= 53 graden achterover t.o.v. verticaal.
Wil je dat nu meten t.o.v. horizontaal , dan is dat 90-53 = 37 graden.
Zie het voorbeeld wat ik geef bij een signaal dat een elevatie van 30 graden heeft.
Een Triax 78 is 78cm hoog op de spiegel gemeten.
Met de sinus kun je dan uitrekenen dat de schotel aan de ene zijde 47cm hoger moet staan dan aan de andere zijde. Let wel op de spiegel gemeten zonder de rand.
 

post-60869-0-48268600-1484918086.jpg

post-60869-0-56642200-1484918186.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedenavond sprietje bedankt voor de info ben al een stuk verder alleen de tip van die korte muurbeugel gaat niet op omdat ik dan niet aan de gewenste elevatie kom zal aanstaande week even wat lange bouten halen zodat ik de beugel onder een hoek kan zetten voor nu een heel prettig weekend Arie Maassluis. :) :)

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hè eindelijk weer eens een bijzondere schotel opstelling.
Ja dat kan wel kloppen dat je de schotel niet ver genoeg omlaag gesteld kan krijgen.
Technisat heeft voor hun kleine Digidish schotel (45x45cm) ook een statief om de schotel ondersteboven te monteren. Ook daar zie je dat de pijp niet horizontaal loopt maar omlaag wijst.
Zover ik het goed kan zien heb je de mastklem van de Triax-schotel ook al op de juiste manier gemonteerd zodat de schotel maximaal omlaag kan kijken.
Ik zie echter wel aan de middelste foto van je, dat een groot deel van het signaal door de geperforeerde beplating  heen moet, iets wat heel veel signaal tegen houdt. Je zou de schotel een stuk verder van de balustrade af moeten zetten.
Op 1 maart staat de zon precies achter de Astra 23,5 satelliet. Je zou dan om 11:30uur eens moeten kijken hoe de schaduw van de balustraden op je schotel valt zodat je hem eventueel op de goede plek kunt schuiven.
 

post-60869-0-77305700-1485098134_thumb.jpg

post-60869-0-35383000-1485098162.jpg

post-60869-0-03258800-1485098232.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedenavond sprietje bedankt voor de tip heb net een buis van 42mm ook naar beneden gebogen ongeveer 75 graden laat hem morgen even aflassen zal ook als de beugel eronder zit wat schuiven om de juiste plek te vinden volgende stap is de multirail monteren moet wel de lnb's spiegelbeeld neerzetten dus de hobby blijft toch leuk op deze manier groeten Arie Maassluis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij multifeed moet de volgorde van de lnb's altijd in spiegelbeeld staan van de satellieten, of de schotel nu gewoon staat op op zijn kop.
De Astra 28,2 staat het meest oostelijk en de lnb zal dus het meest westelijk geplaatst moeten worden. De Hotbird-lnb staat het meest westelijk en de lnb zal het meest oostelijk gemonteerd moeten worden, dus ook als de schotel op zijn kop staat.
Hier in Nederland moet een schotel op zijn kop nog vrij schuin staan door de lage elevatie van de satellieten maar bijv. in Spanje en Italië ligt de schotel vrij plat, zie bijlage en was je een horizontale pijp wel goed geweest.
Zie ook een poot gemaakt uit pvc-pijp waarschijnlijk volgegooid met zand om hem zwaarder te maken.
 

post-60869-0-15328100-1485118759_thumb.jpg

post-60869-0-11930700-1485118778.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb sinds dit jaar ook deze opstelling (alleen anders gemonteerd en een triax88) astra 19+hotbird. 19 werkt goed, alleen op de hotbird lukt het me (nog) niet om bepaalde zenders zoals KBS HD te ontvangen terwijl bijv srf en arte prima binnenkomen. Zal dit weekend kijken in hoeverre ik van die 53 graden afwijk. Misschien dat 1 maart wat schaduw aangeeft? Het is in ieder geval moelijker af te stellen als de normale stand. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Mohtfan

Welkom op dit forum

Tja misschien moet je schotel niet op 53 graden graden staan. Het is locatie afhankelijk.
In welke plaats staat je schotel?
Misschien heb je de schuinte van het 6 graden monoblock niet goed ingesteld.

Maak er eens een foto van. Die kun je plaatsen via de volledige editor, de knop rechts onderaan.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je. Schotel staat in rotterdam, ik heb overigens 2 ultra blacks. Ik zal vrijdagmiddag even een foto maken (zal wel te donker zijn vanavond). In mijn eerste proefopstelling los op een tafeltje lukte het met wel om kbs te krijgen. Nu is het in bijna definitieve opstelling lastig(=niet) terug te krijgen. Denk daarom aan de ~53 graden maar vnl vrij zicht ivm railing - vandaar de schaduw controle later dit jaar. Staat nl niet helemaal op dezelfde plek als op de tafel maar wel verder naar achteren. Maar misschien staat het 1 of meer centimeter lager en tja al die fracties die een verschil maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je. Schotel staat in rotterdam, ik heb overigens 2 ultra blacks. Ik zal vrijdagmiddag even een foto maken (zal wel te donker zijn vanavond). In mijn eerste proefopstelling los op een tafeltje lukte het met wel om kbs te krijgen. Nu is het in bijna definitieve opstelling lastig(=niet) terug te krijgen. Denk daarom aan de ~53 graden maar vnl vrij zicht ivm railing - vandaar de schaduw controle later dit jaar. Staat nl niet helemaal op dezelfde plek als op de tafel maar wel verder naar achteren. Maar misschien staat het 1 of meer centimeter lager en tja al die fracties die een verschil maken.

 

Was erg donker maar de fotos zijn okish. Hoek is zeker afwijkend van die 53 graden, maar is te donker om goed te bekijken 45-48 schat ik, dus zal de hoek hoger moeten zetten ook al zou dat volgens signaal sterkte niet logisch zijn, maar dan staat de schotel mogelijk iets verkeerd gericht. 

post-103418-0-65785300-1485283489_thumb.jpg

post-103418-0-53761200-1485283494_thumb.jpg

post-103418-0-57245300-1485283498_thumb.jpg

post-103418-0-43862500-1485283502_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...